Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Å handle hos svensk Ikea? (Toll/varehotell)

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-03-09, 21:54   #1
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Å handle hos svensk Ikea? (Toll/varehotell)

Jeg vurderer å hente kjøkken fra svensk Ikea. Så da lurer jeg på om det er noen som vet om jeg må betale toll på kjøkkenet da?

Kan Ikea sende til et varehotell e.l. ved grensen, eller må vi ta turen til nærmeste Ikea?

Silence er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 21:59   #2
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Å handle hos svensk Ikea? (Toll/ varehotell.)

Det er en litt omstendig prosess, men du gjør følgende: kjøper kjøkkenet på Ikea, fortoller dette på grensen og betaler norsk moms av kjøpesummen (kjøkken er tollfritt). Så sender du kopi av betalt moms til Ikea og får igjen den svenske momsen. SÅ sender du søknad til norsk toll og ber om å få redusert verdigrunnlaget for betalt norsk moms da du har fått igjen den svenske.

Om de sender til varehotell aner jeg ikke.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:26   #3
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Silence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smartSilence imponerer mange og er sikkert smart
Standard

dinside.no skriver dette i en artikkel som er 3 år gammel:

Sitat:

Husk tollen Handler du for under 6.000 kroner per person, trenger du ikke å fortolle varene. Men koster innholdet i handlevognen mer, må du kjøre på rødt og få tollbehandlet varene. Dette gjelder hvis du har vært i utlandet i minst 24 timer. Har turen vært av kortere varighet, er beløpsgrensen 3.000 kroner.

Det er ikke toll på møbler du har kjøpt i Sverige, og tollbehandlingen vil derfor bare bestå i å trekke fra den svenske momsen, og legge til den norske. Da momsen i begge land er 25 prosent, vil selve tollbehandlingen ikke ha noe å si i et økonomisk perspektiv. Men prosessen - og papirarbeidet - må du altså pent finne deg i.

Regner de ikke norsk moms på det svenske beløpet eks svensk mva?

Gammel 13-03-09, 22:31   #4
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jill, her.

dinside.no skriver dette i en artikkel som er 3 år gammel:

Regner de ikke norsk moms på det svenske beløpet eks svensk mva?

Nei, norsk moms beregnes ut fra hva du har betalt for varen.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-03-09, 22:55   #5
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Å handle hos svensk Ikea? (Toll/varehotell)

Du har nå ikke så mange min over til Happaranda.
Jeg ville ha kjørt

Gammel 13-03-09, 23:14   #6
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Standard

Ja, men vi skal ha to kjøkken... Både til hovedleiligheten og kjellerleiligheten. Så da må vi kjøre varebil. Fra Tromsø er det 62 mil, så det ville ta noen timer. Jeg vet at noen har bestilt kjøkken levert en eller annen plass i nærheta av grensa, og da ville vi spart oss en del mil.

Gammel 13-03-09, 23:24   #7
Lyppa
Bør lage seg en tittel selv

Lyppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Lyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smartLyppa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hvorfor bestiller dere ikke bare fra Norge? Hvis dere kjører selv må dere altså plukke alt fra lageret selv også. Det blir MYE, og det koster jo endel med drivstogg, overnatting+. Etter å ha sett hvor himla mye deler vi fikk når vi fikk tre kjøkken på en gang kommer jeg aldri til å hente noe kjøkken fra ikea selv...

Lyppa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-03-09, 00:50   #8
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Standard

Vi skal ha to kjøkken, som sagt. Og sånn som kursen på den svenske krona er nå, så koster kjøkken (m/ hvitevarer) ca 50.000,- for hovedleiligheten. For samme kjøkken koster det i sverige ca 36.000 norske kroner. (Uten frakt.)

Hvitevarene må vel betales toll for, så da må vi nok trekke ut dem?

Jeg tenker litt på feillevering og lignende. Å skulle forklare på svensk hva jeg mangler... Mulig jeg ikke er så stødig i svensk.

Gammel 14-03-09, 08:41   #9
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Ja, men vi skal ha to kjøkken... Både til hovedleiligheten og kjellerleiligheten. Så da må vi kjøre varebil. Fra Tromsø er det 62 mil, så det ville ta noen timer. Jeg vet at noen har bestilt kjøkken levert en eller annen plass i nærheta av grensa, og da ville vi spart oss en del mil.

62 mil? Da er det jo fan meg nesten kortere her fra og opp
Tror jeg tergnet 67 mil i sommer

Men du burde jo kunne bestille det til en plass og hente det. Men så var det tollen da

Gammel 15-03-09, 11:06   #10
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi skal ha to kjøkken, som sagt. Og sånn som kursen på den svenske krona er nå, så koster kjøkken (m/ hvitevarer) ca 50.000,- for hovedleiligheten. For samme kjøkken koster det i sverige ca 36.000 norske kroner. (Uten frakt.)

Hvitevarene må vel betales toll for, så da må vi nok trekke ut dem?

Jeg tenker litt på feillevering og lignende. Å skulle forklare på svensk hva jeg mangler... Mulig jeg ikke er så stødig i svensk.

Det er ikke toll på hvitevarer, kun moms.
Om dere kjører til Sverige selv og henter kjøkkenet får dere 6000,- hver som kvote om dere er borte i mer enn 24 timer. Fyller du opp en bil med folk kan jo dette utgjøre litt. Er dere borte i mindre enn 24 timer er kvota på 3000,-. Du må da evt passe på at kjøkkenet kjøpes i moduler sånn at det kan deles.

Det ble kanskje rotete forklart, men ...
Lykke til

Gammel 17-03-09, 18:34   #11
Silence
٩(●̮̮̃●̃)۶ ٩(●̮̮̃●̃)۶

Silence sin avatar

Standard

Jeg skjønte hva du mente, Mississippi. Tror jeg: Om vi kjører to stykker for å hente kjøkkenene, så får vi 2 x 6000 som ikke må tolles inn? Men det vil jo si at vi må trekke fra 12.000 ved beregning av norsk moms, og ved tilbakebetaling av svensk moms. Jo, jeg tror jeg skjønner hva du mente. (Vi har nok ikke plass til flere om vi skal hente selv, for vi må nok kjøre varebil.)

Gammel 17-03-09, 18:40   #12
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg skjønte hva du mente, Mississippi. Tror jeg: Om vi kjører to stykker for å hente kjøkkenene, så får vi 2 x 6000 som ikke må tolles inn? Men det vil jo si at vi må trekke fra 12.000 ved beregning av norsk moms, og ved tilbakebetaling av svensk moms. Jo, jeg tror jeg skjønner hva du mente. (Vi har nok ikke plass til flere om vi skal hente selv, for vi må nok kjøre varebil.)

Ja!!
Men dere må være borte i 24 timer da, for å ha en kvote på 6000,- pr pers.
Også må varen være delelig.
Eks: En sofa er en enhet, og kan ikke deles på to personer (selv om den ikke er montert) Kjøper dere hvitevarer kan en ha med kjøleskapet, den andre ha med komfyren, selv om det er en pakke.

Lykke til og god tur!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:28.