Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Bilsete til baby?

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-03-09, 23:48   #1
Gammel bruker
Passiv

Standard

Bilsete til baby?

Jeg går meg aldeles vill i denne (for meg) nyoppdagede verdenen som heter B a b y u t s t y r. Kan noen hjelpe en lat stakkar (som ikke kjenner terminologien)? Det viktigste for oss er sikkerhet, dernest at bilsetet er praktisk i bruk og ikke for tungt.

Svar med sitat
Gammel 15-03-09, 23:50   #2
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bilsete til baby?

Maxi Cosi med base er et godt alternativ.

Gammel 15-03-09, 23:52   #3
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Trondheim
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Britax Rømer Babysafe

Gammel 15-03-09, 23:54   #4
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Base er et MUST! Da kan du bare trykke av setet når du skal ha det med deg (og det er ganske praktisk siden ungen sover mye den første tiden) og klikke det på plass igjen etterpå. Jeg brukte mitt Acta Graco uten base et par ganger da jeg kjørte i venninners/svigers sine biler, og det var et lite helvete å feste, så jeg var sjeleglad jeg hadde base i min egen bil.

Skal jeg ha flere barn, kjøper jeg Maxi Cosi med base, samt trille til å feste bilsetet på. Trillen kan ligge sammenbrettet i bilen hele tiden, og så er det bare å klikke setet på når vi skal i butikken etc. Ungen kan sove så mye h*n vil. Vil du bare bære setet, er det et godt håndtak på det, og det er ikke tungt. Mye lettere enn Acta Graco, som jeg hadde.

Gammel 15-03-09, 23:56   #5
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Jeg ville sett på Maxi Cosi Cabriofix med base. Vi hadde den til minstesnuppa, og var kjempefornøyd. Denne var best i test sist jeg sjekket, sammen med Britax babysafe plus setet.
Fordelen med MC setet er at det kan brukes på mange forskjellige vognunderstell. Quinny sine, Bugaboo, tror det finnes adaptere til OTH og det finnes adaptere til Stokke Xplory vognen iallefall.

Et annet sete jeg ville vurdert var Graco Duologic. Dette kan brukes fra babyen er nyfødt, (ei venninne brukte setet til babyen sin som var bare rett over 2 kg da de reiste hjem fra klinikken) og opp til ca 4 år. Opp til 18 kg bakovervendt. Min 4 åring har grei plass enda, og han er 108 cm lang nå. Dette er et godt og sikkert sete, som er veldig enkelt å feste, spesiellt med isofix men også veldig enkelt med selen.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 08:41   #6
Huldra
Ferdig!

Huldra sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Huldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelenHuldra er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har Maxi Cosi Cabriofix med base og er veldig fornøyd. Som Iset sier: Jeg er veldig glad vi valgte base.

Men jeg tror kanskje jentungen min vokser ut av setet sitt snart? (hun er 6 mnd)

Gammel 16-03-09, 09:04   #7
Travolta
Erfaren

Travolta sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Travolta er populærTravolta er populærTravolta er populærTravolta er populær
Standard

Til storesøster hadde vi Maxi Cosi uten base. Fint sete og ikke altfor stort med tanke på å bære.

Til lillesøster har vi Acta Graco med base. Halleluja. Men bilsetet er litt større enn Maxi Cosi sitt - på godt og vondt. Jeg synes babyen har bedre plass her + fint og praktisk at det er kalesje, den bruker vi hele tiden. Men skal du bære setet litt langt, så er det også tyngre enn Maxi Cosi sitt (tror jeg da. Kjennes sånn ut).

Skulle jeg velge igjen, så ville jeg likevel gått for Acta Graco. Vi kjøpte vårt i Sverige sammen med trille (halleluja til den også. Hadde ikke trodde jeg ville føle behov for det, men den er verdt hver eneste krone!). Bare klikker setet på trilla, så slipper vi å ta ut en sovende baby (slik vi måtte med storesøster. Da kan du banne på at baby våkner. ). Trilla kan vi bruke senere også.

Lykke til.

Travolta er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 09:07   #8
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

(og det er ganske praktisk siden ungen sover mye den første tiden)

Gammel 16-03-09, 09:09   #9
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Ellers er jeg enig med resten her, base er et must. Vi kjøpte acta graco logico s med base siden vi måtte feste det i magebelte. Nå har vi kjøpt et duologic sete og jeg ser jo at vi kunne kjøpt det med en gang. Det går fra 0-18 kg og har en egen babydel som du kan ta ut. På toern kan du også feste babydelen uten basen hvis du har behov for det.

Gammel 16-03-09, 09:33   #10
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Agder
Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Vi har hatt Maxi Cosi de siste tre gangene, og denne gangen har vi Maxi Cosi Cabriofix med base og er veldig fornøyd. Anbefales!

When tomorrow comes
Embriksmamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 09:36   #11
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Embriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de flesteEmbriksmamma er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Må si jeg lo like høyt

Her har babytiden vært ganske rolig, men en god venninne av meg fikk en gutt i mai i fjor. Av diverse grunner fikk jeg ikke truffet henne og den lille før to uker etter fødselen, da er hun rødøyd og kjempesliten og nærmest roper til meg; "Han sover aldri! Denne ungen sover rett og slett aldri!"

When tomorrow comes
Gammel 16-03-09, 11:03   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde jo en kolikkunge de første tre-fire månedene da, men han sov heldigvis alltid i bilen og jeg husker vi bare lot ham sove i setet da vi tok det inn, var hysterisk redde for å vekke ham, hehe. Gud så glad jeg er for at DEN tiden er over.

Gammel 16-03-09, 11:11   #13
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Travolta, her.

Til storesøster hadde vi Maxi Cosi uten base. Fint sete og ikke altfor stort med tanke på å bære.

Til lillesøster har vi Acta Graco med base. Halleluja. Men bilsetet er litt større enn Maxi Cosi sitt - på godt og vondt. Jeg synes babyen har bedre plass her + fint og praktisk at det er kalesje, den bruker vi hele tiden. Men skal du bære setet litt langt, så er det også tyngre enn Maxi Cosi sitt (tror jeg da. Kjennes sånn ut).

Skulle jeg velge igjen, så ville jeg likevel gått for Acta Graco. Vi kjøpte vårt i Sverige sammen med trille (halleluja til den også. Hadde ikke trodde jeg ville føle behov for det, men den er verdt hver eneste krone!). Bare klikker setet på trilla, så slipper vi å ta ut en sovende baby (slik vi måtte med storesøster. Da kan du banne på at baby våkner. ). Trilla kan vi bruke senere også.

Lykke til.

Må bare svare siden vi har totalt motsatt erfaring. Vi hadde AG med base til storebror og det var et grusomt tungt og svært sete, som han i tillegg vokste ut av da han var 8 måneder. Setet ble ikke for lite, men selene ble rett og slett for korte. Mulig de har gjort noe med det siden da.

Til lillesøster har vi MC med base. Basen brukte vi hyppig de første månedene, men etterhvert som hun ble tung og vi lot setet stå i bilen mellom bilturene ble det mindre brukt. Hun er 11 måneder nå og kan bruke setet sitt lenge. I tillegg klikkes det enkelt over på zappen når vi skal i butikker etc.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-03-09, 11:43   #14
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Må bare svare siden vi har totalt motsatt erfaring. Vi hadde AG med base til storebror og det var et grusomt tungt og svært sete, som han i tillegg vokste ut av da han var 8 måneder. Setet ble ikke for lite, men selene ble rett og slett for korte. Mulig de har gjort noe med det siden da.

Til lillesøster har vi MC med base. Basen brukte vi hyppig de første månedene, men etterhvert som hun ble tung og vi lot setet stå i bilen mellom bilturene ble det mindre brukt. Hun er 11 måneder nå og kan bruke setet sitt lenge. I tillegg klikkes det enkelt over på zappen når vi skal i butikker etc.

Sluttet dere å bruke basen?

Gammel 16-03-09, 12:29   #15
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Sluttet dere å bruke basen?

Ja, når basen er på er det ikke plass til en person mellom ungene i baksetet. Jeg sitter ofte der for å holde de våkne når vi kjører hjem fra ettermiddagsbesøk etc. Når vi ikke bærer stolen inn og ut av bilen ser jeg ikke det helt store poenget med basen lenger.

Gammel 16-03-09, 12:32   #16
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Ja, når basen er på er det ikke plass til en person mellom ungene i baksetet. Jeg sitter ofte der for å holde de våkne når vi kjører hjem fra ettermiddagsbesøk etc. Når vi ikke bærer stolen inn og ut av bilen ser jeg ikke det helt store poenget med basen lenger.

Ok. Tenkte ikke på plassen engang jeg siden vi har frittstående seter og dermed ikke noe plassproblem. Jeg syns sete står mye stødigere med basen.

Gammel 16-03-09, 12:49   #17
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Da er det sikkert festet annerledes enn Acta Graco-setet. Der går selen over ungen slik at hele selen må tas vekk hver gang ungen skal inn og ut av setet, så uten base er det et lite mareritt. Så jeg hadde aldri brukt DET setet uten base.

Gammel 16-03-09, 12:52   #18
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Da er det sikkert festet annerledes enn Acta Graco-setet. Der går selen over ungen slik at hele selen må tas vekk hver gang ungen skal inn og ut av setet, så uten base er det et lite mareritt. Så jeg hadde aldri brukt DET setet uten base.

Hele selen må ikke taes vekk, men magebeltet ligger over magen til babyen. Ikke noe problem å ta av og på. Jeg likte generelt ikke Acta Graco, og angret skikkelig på at vi kjøpte det.

Gammel 16-03-09, 12:55   #19
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg måtte hvertfall ta selen helt vekk, ellers ble det så tungvint, så vi brukte basen hele tiden. Men setet var veldig tungt å være selv uten ungen, veldig klumpete. Utenom det var det et bra sete, synes jeg. Men neste gang vil jeg ha MC, for det ser ut til at flere vognunderstell kan brukes under den, i motsetning til AG, om jeg ikke tar helt feil. Dessuten er det setet lettere og mer håndterlig enn AG. Nå har vi AG, men et stort sete som kan brukes bakovervendt til 18 kg. Veldig fornøyd med det.

Gammel 16-03-09, 13:10   #20
Embriksmamma
Bokglad

Embriksmamma sin avatar

Standard

Men er ikke setet sikrere (sitter stødigere eller noe sånt) med basen på? Det fikk vi opplyst da vi kjøpte sete & base i sommer.

When tomorrow comes
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:35.