|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nybegynner
Medlem siden: Mar 2009
![]() |
![]() Fjerning av tranluktHei! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fjerning av tranluktMitt tips er: Gi tran i dusjen |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fjerning av tranluktAldri klart å få bort tranlukt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Fjerning av tranluktIkke jeg heller. Jeg ødela tilogmed et svindyrt sengesett fordi jeg vasket dte sammen med en genser med tran på. Det stinka helt grusomt av sengesettet. Vasket det flere ganger etterpå, men måtte bare kaste det til slutt |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Prettiest mess ever seen
|
![]() Sv: Fjerning av tranluktSorry. Jeg kastet et helt ny ullbody fordi den bare luktet verre og verre for hver gang jeg desperat kjørte den gjennom vaskemaskinen. :urk:
![]() |
#7 |
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Fjerning av tranluktDette er bare et forslag fra meg, for jeg har ikke prøvd det på transøl på klær. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Superaktiv
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
![]() Sv: Fjerning av tranluktJeg hadde vaskekluter med tranlukt, og lukten forsvant med klor og maskinvask på 90 grader. Hold en vaskeklut under barnets munn når du gir tran, så slipper du svineriet på klærne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Fjerning av tranluktGi tran på kvelden før barnet legger seg, da gulper de sjelden opp og man er mindre uheldig med flekker og lukt i klær. Hva gjelder lukten som allerede har satt seg så er det sannelig ikke godt å si hva som hjelper, min erfaring er at ingenting gjør det - og vi gir D-dråper!
![]() |
#11 |
intro
|
![]() Sv: Fjerning av tranluktHer gulpes det i stor stil døgnet rundt, og vi har rett og slett valgt å holde oss til D-dråper fram til gulpinga er over.
![]() |
![]() |
#12 |
Nybegynner
Medlem siden: Mar 2009
![]() |
![]() Sv: Fjerning av tranluktTakk for svar |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Fjerning av tranluktHvis du ammer kan du gi barnet D-dråper (som dere gjør) og spise fet fisk og/eller ta tilskudd av Omega3 selv, som da går over i melken din. Det er kun D-vitaminet barnet ikke får i seg via morsmelk. Så får du i barnet de stoffene også.
![]() |
#14 |
Nybegynner
Medlem siden: Jul 2013
![]() |
![]() Sv: Fjerning av tranluktVi fikk litt tran på en genser av ull/silke fra Nøstebarn. Først la jeg genseren i en liten bøtte med ca 1 dl 7% eddik og ca 1 liter vann ca 40 grader, lot ligge i ca halvtime. Deretter over i zalovann (2-3 ts og en liter 40 C vann) i en halvtime, deretter vanlig ullvask. Lukter ingenting av genseren det nå. Å vaske det med eddik i stedet for milo i vaskemaskin skal visst også funke, men ikke prøvd. Var derfor jeg valgte å la det ligge i eddik i stedet. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|