Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Det husmødrene forlanger

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-03-09, 20:39   #1
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det husmødrene forlanger

Jeg har arvet to oppskriftshefter fra femtitallet min farmor brukte en gang i tiden. De er fantastiske! Det ene er fra Freia, det andre fra Nidar. Felles for begge er at det er oppskrifter sendt inn av husmødre landet over, og det er fornøyelig lesing.

Freia kan melde:

Sitat:

Når denne oppskriftbok nu utkommer i 3dje opplag, også dennegang med avbildninger av kakene i farvetrykk, er det som et svar på tusener av husmødres ønske om å få en god, norsk oppskriftsbok med lettfattelig tekst og et sant billede av en ferdige kakes utseende. Særlig for de unge husmødre, som ennu har liten erfaring i bakning, vil dette være til stor hjelp.

Dette med et sant billede er jeg litt skeptisk til, bildet av kaken Sprut er ikke akkurat tiltalende.

Milly Bergh har sendt inn oppskrift på "negerkake fra Kanada", som passer "for familier med mange uskikkelige barn. De plagede mammaer kan spise den med smør på til sin formiddagskaffe. Ingrediensene kan røres sammen akkurat sånn det passer Dem for tiden og humøret. Kaken vil alltid lykkes, hvis De bare bruker lunken sirup, fyller deigen 3 centimeter høi i lave blikkformer og smører formene rikelig med fjellsmør." Og kakene, de blir svarte som negre. Nidar kan bare by på Mulatt-kake. Den kan glaseres, hvis man har råd.

Man kan også få oppskrift på blant annet Oslokaken, Kjeltringer, nevnte Sprut, Kinesisk chokoladekake (som ikke sier noe om hvorfor den er kinesisk), Sølvkake og To-kaken.

Det som gjør oppskriftene ekstra spennende, er at de ikke har noen temperatur kakene skal stekes på, siden ovnene på den tiden oftest var drevet av vedfyring, eller bare hadde en varme.

Nå blir søndagene spennende fremover, jeg tror vi må innføre femtiallets te-selskaper igjen. Kanskje jeg skal bake kakene, og legge ut bilder av de ordentlige kakene ved siden av scannede bilder fra heftene.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-03-09, 20:43   #2
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Hvor: Tromsø
Blogginnlegg: 14
Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Sv: Det husmødrene forlanger

Fornøyelig!
Jeg har også arvet endel eldgamle kokebøker bla. Mina Thiis, og jeg kan le meg skakk av å lese i dem.
Formiddagsselskap med dine venninder med negerkake og sherry må da være noe?

Gammel 26-03-09, 20:44   #3
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

og

Jadda, har du usikkelige barn så spis kake med smør på til formiddagsmaten. Da blir det bedre.

Gammel 26-03-09, 20:46   #4
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Jeg pleier å ty til sjokolade når børnene er uskikkelige, men kake er en interessant tanke.

Gammel 26-03-09, 20:46   #5
Fru Snurp
Overdriver

Fru Snurp sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Fru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populærFru Snurp er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Nå blir søndagene spennende fremover, jeg tror vi må innføre femtiallets te-selskaper igjen. Kanskje jeg skal bake kakene, og legge ut bilder av de ordentlige kakene ved siden av scannede bilder fra heftene.

Og legge til utprøvd og evnt. velykket steketid?
Gleder meg!

Vil også ha femtitallsteselskap.

Gammel 26-03-09, 20:48   #6
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bøkene til Hanna Wisnes er også klassikere, hva med kokeboken For Tjenestepiger, For fattige Husmødre, og Husholdningsbog for tarvelige Familier i By og Bygd. Den ligger ute på nett i sin helhet, men jeg finner ikke igjen linken.

Gammel 26-03-09, 20:50   #7
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

mumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt liktmumrik er virkelig godt likt
Standard

Tarvelige familier.

Gammel 26-03-09, 20:50   #8
mumrik
Egenial

mumrik sin avatar

Standard

Finnes det en kokebok for tarvelige alenemødre? :Oppriktig interessert:

Gammel 26-03-09, 20:54   #9
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mumrik, her.

Finnes det en kokebok for tarvelige alenemødre? :Oppriktig interessert:

Jeg tror alenemødre faller innunder det generelle tarvelige familier-begrepet.

Jeg har også oppskrift på General Smuts tekake.

Gammel 26-03-09, 20:55   #10
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Herlig da ...ikke minst artig. Du får jammen noen spennene bakedager fremover!

Gammel 26-03-09, 20:56   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Jeg fant Hanna Wisnesboken! Riktignok var det ikke den for tarvelige familier, men vi finner nok noe nyttig for det i Lærebog i de forskjellige Grene af Husholdningen:
http://www.dokpro.uio.no/litteratur/winsnes/frames.htm

Gammel 26-03-09, 20:57   #12
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Canisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt avCanisa har mye å være stolt av
Standard

Hm, hvis det ikke er for oss Tarvelige familier, så er jeg ikke interessert.

Gammel 26-03-09, 20:59   #13
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Canisa, her.

Hm, hvis det ikke er for oss Tarvelige familier, så er jeg ikke interessert.

Den har et kapittel om Simpel Brygning for smaae Huusholdninger. :frister: Og Champagne-Øl.

Gammel 26-03-09, 21:12   #14
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hah, så kult! Ser kakeoppskriftene gode ut da? Du må scanne så vi får se!

Mamma har noen oppskriftsbøker fra tidenes morgen. Felles for alle oppskriftene er at alt ser så brunt og trist ut. En oksegryte, for eksempel, er mørk, dyster, brun og orange, og virkelig ikke tiltalende. Jeg lurer på om det er et norsk fenomen, jeg innbiller meg at amerikansk sekstitallsmat var litt mer fargerik.

Denne for eksempel, den ser gøyal ut:

Pepper Lemon er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-03-09, 21:15   #15
Canisa
Viser tenner

Canisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Den har et kapittel om Simpel Brygning for smaae Huusholdninger. :frister: Og Champagne-Øl.

Jeg tror jeg holder meg til det Mack og Vinmonopolet tilbyr ...

Gammel 26-03-09, 21:33   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Jeg lurer på om det er et norsk fenomen, jeg innbiller meg at amerikansk sekstitallsmat var litt mer fargerik.

Amerikanerne var flinkere til å fargelegge bildene sine, i allefall.

Jeg fikk forresten også Len Deightons's Action Cook Book. En skikkelig tounge-in-cheek mannsjåvinistisk sak fra 1965. Den er helt fantastisk!

Og Den Lille Mesterkokken - skikkelig politisk korrekt barnekokebok fra '76, med spennende oppskrifter som hvordan legge ut tørket frukt i mønster som en morsom mann.

Gammel 26-03-09, 21:37   #17
Meta
Heldig

Meta sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Meta er populærMeta er populærMeta er populær
Standard

Jeg har også alltid reagert på slik bildene i gamle kokebøker er. Jeg får virkelig ikke lyst å lage maten jeg, når den ser så kjedelig ut i bøkene.

Stilig med teksten og kommentarene til oppskriftene da.

Gammel 26-03-09, 21:39   #18
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For en skatt!

Gammel 26-03-09, 21:45   #19
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så utrolig humor, glitter!

Egne oppskrifter beregnet på plagede mødre med uskikkelige barn! fantastisk!

Når man har uskikkelige barn, så er det jo kjempefint at ingrediensene kan blandes etter eget forgodtbefinnende og det blir godt resultat uansett. Her skal det bakes negerkake så får ve se om det blir skikk på unga - og om de ikke skikker seg, så skal jeg trøste meg med et stykke med smør på. (Kake med smør på? )

Gammel 26-03-09, 22:09   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Her er forresten oppskriften på negerkaken:
1/2 kg sirup
1/4 kg sukker
600 gram mel
1 teskje støtte nelliker
1 teskje kanel
1/2 teskje pepper
1/4 l lunken melk
det revene ller fint opskårne skall av to citroner
saften av en halv citron
4 teskjeer Freia Bakepulver.

Som sagt kan den røres sammen akkurat sånn det passer Dem for tiden og humøret. Kaken vil alltid lykkes, hvis De bare bruker lunken sirup, fyller deigen 3 centimeter høi i lave blikkformer i omeletfasong - ikke i de høie smale formkakeformer - smører formene rikelig med fjellsmør og passer på at kaken ikke brenner sig den 11/2 time den skal stå i ovnen. Av denne porsjon får De tre mellemstore kaker.

Temperatur den skal stekes på aner jeg da altså ikke.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:59.