|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hva er den perfekte ukesmeny for en barnehage?Mange mener at det er for dårlig kost i barnehagen.
![]() |
#2 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er den perfekte ukesmeny for en barnehage?Nå får ikke mitt barn noe som helst i barnehagen, utover frukt og melk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva er den perfekte ukesmeny for en barnehage?Siden du nevner lavvo, så er wok ideell turmat. Konge å steke på bål. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Etylbarbital
![]() Sv: Hva er den perfekte ukesmeny for en barnehage?I vår barnehage har de turdag 1 dag i uken hvor de ganske ofte lager mat når de er på tur. I tillegg har de varm lunsj på fredager, baker brød noen ganger (aner ikke hvor ofte) og lager bursdagslunsjer selv (egen bursdagsmeny).
![]() |
#5 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hva er den perfekte ukesmeny for en barnehage?Variasjon er litt viktig for meg.
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva er den perfekte ukesmeny for en barnehage?Men hva er grunnen til at mange barnehager har varmmat bestående av en av følgende retter: |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hva er den perfekte ukesmeny for en barnehage?
![]() |
#8 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Hva er den perfekte ukesmeny for en barnehage?I minsten sin barnehage har de varmmat en dag hver uke. De rullerer mellom suppe, fisk og kjøtt - i mange varianter. Alt lages fra bunnen av, og barna spiser som regel veldig godt i følge personalet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Kontrollfrik
Ja, det er vel sånn det blir. Jeg skulle ønske (i en ideell verden) at de fantes kokker i barnehagen. Gjerne sånne kule mannlige kokker (a la han der i Foreldre og barn, f.eks.) som ivrer for å lage bra mat til barn. Noe a la det der Jamie-konseptet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Etylbarbital
![]() Sv: Hva er den perfekte ukesmeny for en barnehage?Vi har en utdannet kokk i barnehagen vår.
![]() |
#11 |
Øyboer
![]() Sv: Hva er den perfekte ukesmeny for en barnehage?I A sin barnehage er de kjempeflinke. De har hatt hjemmelagede fiskepinner, hemmelaget fiskegrateng, tikka masala, tapas, pinnekjøtt, bacalao. I dag hadde i Lapskaus. Neste mnd står både pizza og hamburger på plakaten og det er helt greit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Kontrollfrik
Da håper jeg at denne kokken går foran med et godt eksempel i forhold til andre barnehager og serverer massevis av fersk fisk, rent kjøtt, bønner, linser og delikat tilberedte grønnsaker! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Etylbarbital
![]() Sv: Hva er den perfekte ukesmeny for en barnehage?Jada, upåklagelige retter. Dessuten er det team work - dvs. unger har kjøkkentjeneste - kutter grønnsaker osv. Dermed inngå det som en del av det pedagogiske opplegget og er ikke bare noe som krever ressurser av barnehagen.
![]() |
#14 |
Kontrollfrik
![]() Sv: Hva er den perfekte ukesmeny for en barnehage?Ja, jeg fatter bare ikke at ikke flere barnehager lar ungene være med på sånt! Guttungen min får være med av og til han, altså, men ikke på den måten jeg skulle ønske at opplegget var. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Originala
|
![]() Sv: Hva er den perfekte ukesmeny for en barnehage?Jeg er stort sett fornøyd med "vår" ordning: |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Live and let live
|
![]() Sv: Hva er den perfekte ukesmeny for en barnehage?Jeg tror vi betaler 300 i matpenger i barnehagen. Da får de grøt om morgenen dersom de kommer før klokken ni. Og så får de varm lunch, og frukt. Lunchen er ofte vegetarlasagne, vegetarpizza med grov speltbunn (begge deler med masse grønnsaker og ost), lapskaus, grønnsakssuppe og en dag baker de rundtstykkker.
![]() |
#17 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Hva er den perfekte ukesmeny for en barnehage?-Noen brødmåltider kan suppleres/erstattes med havregrøt. Da sparer man en del penger, og det er veldig bra næring for ungene. Sett gjerne frem litt smør, slik at det ikke blir slankekost for pipestilkene.
![]() |
|
|