|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Barn og søvnJa, da ble det "psykologkrig"…
![]() |
#2 |
Nek er allrighte dyr
![]() Sv: Barn og søvnhttp://www.aftenposten.no/helse/article3012231.ece
![]() |
#3 |
ræv med ører
![]() Sv: Barn og søvnJeg er bare glad for dette utsagnet:
Jeg roller nemlig hver gang jeg hører denne påstanden.
![]() |
#4 |
anglofil
![]() Sv: Barn og søvnJeg synes det blir feil å kalle 6-7 mnd gamle babyer for "barn". Det er babyer og det er etter min mening naturstridig å la små babyer skrike seg i søvn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nek er allrighte dyr
![]() Sv: Barn og søvn
Det er ikke det han sier, er det vel. At de skal skrike seg i søvn.
![]() |
#6 |
Erfaren
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn og søvnHvis vi skulle sitte sammen barna til de er i dyp søvn, ja, da hadde vi ikke fått mye tid til andre ting. Lillesøster sovner raskt, men storesøster bruker ofte lenger tid. Dog uten å skrike, og hun sovner uten at vi må være der. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
anglofil
Gråte eller skrike ... samme greia for meg. Jeg kan ikke annet en å riste på hode av det han sier. Foreldre har ikke "tid", ord som "luksus" om man sitter med barnet til det sover ... nei, for all del, det har vi det alt for travelt til. Og bare så det er sagt, jeg har et barn som ikke sov gjennom natta før hun var nærmere 3 år men jeg lot henne aldri gråte seg i søvn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Nek er allrighte dyr
Han sier: fra barna er 6-7 måneder kan de fleste barn utmerket godt lære seg å sovne uten at foreldrene trenger å bysse dem i søvn hver eneste gang. Og at det ikke er snakk om å forlate dem.
![]() |
#9 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Barn og søvnDet er jo ikke snakk om å la babyer eller barn gråte seg i søvn. En sånn formulering innebærer at barnet/babyen blir liggende å gråte helt til det sovner. Hvorfor må alt være så svart/hvitt enkelte ganger? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
anglofil
![]() Sv: Barn og søvnDet er først og fremst uttalelsene om den såkalte "Ferber-metoden" som får Solbue til å reagere. Grunnprinsippene går i grove trekk ut på å lære barnet at det er i stand til å roe seg selv, med øvelse. Det er derfor i orden å la barnet gråte litt, men man kommer inn i rommet og trøster det i stadig lengre intervaller - uten å ta det opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Passiv
|
Barns læringskompetanse? Nei, man skal ikke undervurdere den. Og da mener jeg at man heller ikke skal undervurdere den læringen som ligger i å være redd og alene mens du roper på dine nærmeste på ditt eneste språk - nemlig gjennom gråt - og det ikke kommer noen. Det er mye god læring i det, eller...... |
![]() |
![]() |
#12 |
Erfaren
Enig, det er ikke svart-hvitt. Vi bruker nok også "ferber light" ved å gå ut og inn av rommet med korte mellomrom. Men mulig blir det annerledes for foreldre som har barn som virkelig sliter med søvn. Og det kan vel skyldes flere ting, som f.eks både dårlige leggerutiner så vel som at barnet uansett sliter med å finne roen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Nek er allrighte dyr
![]() Sv: Barn og søvnVarianter av Ferber går ikke ut på at barnet ligger og skriker, lærer å være redd og ingen kommer. Det er heller ikke snakk om å skrike og skrike uten at foreldrene reagerer. Det er snakk om å gå ut og inn i intervaller, gi trøst og prat.
![]() |
#14 |
anglofil
Jeg merker meg at du sier varianter av Ferber og kanskje de er annerledes en de jeg har sett praktisere Ferber. Det jeg har sett er foreldre som sitter med klokka og gjør det helt etter boka, timer og går inn og gir trøst og rett ut igjen. Ofte illskriker babyer i opp til en halvtime / time før de utmattet sovner. Det er vondt og grusomt å observere og igjen, for meg en ganske grotesk (kan ikke komme på noe annet ord) ting å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
anglofil
Men hvis barnet ditt aldri har grått seg i søvn er det vel ikke noe problem? Å være urolig og å lære seg til å finne roen selv er jo noe annet en det jeg snakker om i alle fall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Erfaren
Men han sier vel også at det er greit å gå inn med jevne mellomrom. Jeg er ingen tilhenger av å la barnet skrike i en evighet uten å komme, men jeg er heller ingen tilhenger av å lage rutine som går ut på å sitte i samme rom hele tiden. For når vi snakker om læring, så vet man jo like godt at barn lærer raskt hvordan de skal utnytte situasjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Passiv
|
Jeg har til og med lest råd for de som praktiserer Ferber om hvordan de skal reagere hvis barnet gråter så mye at det kaster opp. Da skal man gå rolig inn, vaske bort oppkastet uten et hyggelig ord og så gå rett ut igjen. Noe annet vil ødelegge metoden. |
![]() |
![]() |
#18 |
Tidsklemma
|
Så den setningen der er underforstått at barnet ligger å illskriker og faller i søvn at utmattelse? Du mener at det ikke er mulig å trøste et barn uten å ta det opp? |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
anglofil
Utnytte situasjonen? En baby på 6-7 mnd som vil ha nærhet fra voksene? Jeg synes ikke man kan snakke slik om babyer, det er naturlig for de å ville ha nærhet og trøst. Det er en uting i vår vestilige kultur synes jeg å se på babyer som "bortskjemte" og at de lærer seg å ville ha nærhet som om det er noe feil i det. Det er helt naturlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Tidsklemma
|
jeg er helt enig med deg at det der høres helt grusomt ut. Men er det virkelig så mange som driver på sånn? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|