|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge menneskerDenne artikkelen har jeg gått og fundert over den siste uka. Hva tenker dere oppegående FP brukere om disse funnene? |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker. |
![]() |
![]() |
#3 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge menneskerJeg har lest artikkelen og de andre i serien, deriblant den om forsinket søvnfasesyndrom.
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge menneskerJa, det er en interessant artikkelserie. Når man arbeider i skolen ser man jo dette på nært hold og det er skremende hvor lite kontroll de fleste foreldre har. |
![]() |
![]() |
#5 |
<*(((<
|
![]() Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker
Jeg tviler ikke på dette, altså, men jeg skulle gjerne sett noen tall på hvor utbrakt dette problemet er. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Passiv
|
![]() Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge mennesker
http://www.bt.no/meninger/kronikk/article821067.ece |
![]() |
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge menneskerFor å finne noen tall fant jeg denne artikkelen. Her er det en god del data og ikke minst litteratur. |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge menneskerHer i huset må eldstemann på femten skru av pc (og tv når han ligger i kjellerstua) kl 23, det tar jo fortsatt litt tid før han har stelt seg og er i seng. Jeg er fortsatt ikke sikker på om det er uvanlig tidlig eller ikke, har inntrykk av at mange er oppe lenger enn det i hverdagen. |
![]() |
![]() |
#10 |
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge menneskerJeg har ikke så store barn som deg frøken Rattata, men elsdtejenta her er 13,5 år, så ikke så langt unna heller. Hun må skru av tv/pc og gå på badet kl. 21.45. I seng til 22. Vi er visstnok veldig strenge, men vi er ikke så redd for akkurat det, så vi holder på vårt.
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge menneskerNå har ikke jeg heller barn som er så store at dette er en aktuell problemstilling, men for meg er det en selvfølge å ha div. ord med i laget så lenge de velger å bo hjemme. En 8-klassing hadde nok ikke fått vært oppe halve natta når det var skoledag dagen etter uansett hvor uenig han var i det. |
![]() |
![]() |
#12 |
Palliasjonsnurse
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge menneskerHadde min 15-åring fått bestemme, og min 12-åring - så hadde de nok kunne sitte på internett halve natten.
![]() |
#13 |
Passiv
|
![]() Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge menneskerEtter hva jeg har hørt, så kan man jo bli rett og slett psykotisk om man går over tid med alt for lite søvn, så det er jo ikke så usannsynlig at det kan føre til psykiske lidelser hos ungdom, hvor det ikke blir så ekstremt kanskje? |
![]() |
![]() |
#15 |
Søkende
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge menneskerNå har ikke jeg så store barn men her i huset legger vi oss tidlig. Jeg og mannen må opp 06.00 og slukker lyset 22.00. Tiåringen må slukke lyset 21.30. Den siste halvtimen får han ikke spille, se på tv eller pc, den er satt av til lesing i seng. I følge ham er vi de strengeste foreldrene i klassen |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Aktiv
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
![]() |
Men det tror jeg alle barn sier til sine foreldre! Det er uttesting av grenser hele veien tror jeg. Jeg har heller ikke store barn, men det med søvn er kjempeviktig! Jeg selv tåler ikke å sove lite, jeg blir helt i ubalanse
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Lite søvn og sammenhengen mellom dette og psykiske lidelser hos unge menneskerFor meg spiller det igrunnen ingen rolle hva "alle andre" får lov til - det er mange ulike praksiser rundt omkring og for meg er det argument godt nok at jeg har ansvaret for at ungene mine får nok søvn. Selv syns de etterhvert at de bør kunne styre det selv - men de er ikke store nok til å skjønne at det å velge fornuftig krever mer enn bare fjorten-femten år på baken. |
![]() |
![]() |
#18 |
Aktiv
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
![]() |
Det er jeg helt enig i. Men det kan være lettere å "arrestere" ungene om de kommer med påstander at "alle andre får lov og ikke jeg", hvis du vet at ikke "alle andre" får lov. Og da tenkte jeg ikke ikke på at man må lage felles kjøreregler, men bare forhøre seg litt. Forøvrig er jeg også tilhenger av egne kjøreregler - hvis jeg mener at andres er helt på bærtur. Men balansen mellom å være passe streng og passe grei kan være vanskelig syns jeg
![]() |
|
|