|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Aktiv
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Øvre Romerike
![]() |
![]() La kresne barn legge seg sultne ......står det i Stavanger Aftenblad. Hva tenker dere om det? Både i barnehagen og på skolen hos oss er det altfor mange barn som har et dårlig kosthold, så jeg mener JA, mens min hanefar-mann mener NEI. Han får vondt i hjertet av å legge et sultent barn...
![]() |
#2 |
Aktiv
![]() |
![]() Sv: La kresne barn legge seg sultne...Og her er linken: http://dinmat.aftenbladet.no/content/view/full/26411
![]() |
#3 |
Pauset
|
![]() Sv: La kresne barn legge seg sultne...Å være kresen er vel ikke synonymt med å ha dårlig kosthold? Hvordan ville du like å spise ting du ikke kan fordra? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Ekvilist
|
![]() Sv: La kresne barn legge seg sultne...Nei. Det kommer selvsagt an på barna og situasjonen, men det er et stykke mellom det å gi barna nugatti til kvelds og det å la de i en viss grad få styre matvalg selv.
![]() |
#5 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: La kresne barn legge seg sultne...
Problemet er vel å lære seg å skjelne mellom "ikke kan fordra", og "ikke det beste jeg vet".
![]() |
#6 |
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: La kresne barn legge seg sultne...Jeg kan være enig t som står i artikkelen, som feks at man kan ta barna med på matlagingen for at maten skal bli mer interessant.
![]() |
#7 |
På lukket avdeling
|
![]() Sv: La kresne barn legge seg sultne...Jeg mener at tvang er aldri veien å gå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
lakenskrekk
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: La kresne barn legge seg sultne...Jeg legger aldri barna uten mat, men de kan godt gå fra middagsbordet uten mat, flere middager pr dag lager jeg aldri! |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: La kresne barn legge seg sultne ...Her får de spise den maten som er, ellers blir de sultne. Men det gjelder vanlig hverdagmat, som det er ganske vanlig at de fleste liker. |
![]() |
![]() |
#10 |
Har ingen tittel
Medlem siden: Mar 2007
![]() Sv: La kresne barn legge seg sultne ...Det finnes vel alltids noe sunt pålegg som barna liker, hvis vi for eksempelets skyld holder oss til brødskiver. Jeg kunne godt ha nektet poden nugatti til kvelds, men gi ham et sunt pålegg (eller valg blant flere) jeg vet han liker. Hvis han nekter å spise det (som jeg vet han liker) fordi han ikke får nugatti har jeg ingen skrupler med å sende ham sulten til sengs. Selv om han er radmager. Jeg tror at å gi etter for nugattipress (nugatti som symbol på usunt-pålegg) og dermed latt han få velge usunne alternativer på løpende bånd på sikt ville gjort ham enda magrere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: La kresne barn legge seg sultne ...Hvis jeg vet at Poden egentlig liker det jeg serverer får han ikke noe annet, men om det er noe jeg er usikker på om han liker vil han få noe annet før han legger seg. Å legge seg sulten skal han aldri behøve å gjøre. Jeg spør han gjerne hva han til kveldsmat da. Også får han et par ting å velge i.
![]() |
#12 |
Aktiv
![]() |
![]() Sv: La kresne barn legge seg sultne ...Her hender det at vi spiser middag til kveldsmat. Ungene spiser det, men spiser ikke så mye alltid, selv om vi VET at de liker det. Grunnen er, at
![]() |
#13 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() Sv: La kresne barn legge seg sultne ...Vi har småspiste barn og er glade for alt vi får i dem av mat etter barnehagen. Særlig har eldstemann liten apetitt og kan klare seg på minimalt med mat. Han ville vært såre fornøyd med å legge seg uten å spise, og ville ha sovet godt uansett. Han er ganske tynn, og det skal bare noen dagers forkjølelse og enda dårligere apetitt til før hoftekammene stikker ut og alle ribbeina kan telles. Yngstemann bruker vi også en del energi på å få til å spise, for han våkner og vil stå opp og spise frokost i firetida hvis han ikke får i seg noe til kvelden, og det gidder ikke vi.
![]() |
#14 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() Sv: La kresne barn legge seg sultne ...Vi har som regel noe de liker om de er sultne som ikke er usunnt. Noen ganger velger de frukt i stedet. Aldri vært noe problem. Er de fortsatt mett etter middag i 17-18 tida, så kan det hende de ikke vil ha noe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Audacious
|
![]() Sv: La kresne barn legge seg sultne ...
Gjør dere voksne det samme? Hvis mannen din har småspist et eple mens han laget middag, eller han ikke er så glad i røkt kolje og derfor ikke spiser så mye til middag, nekter du ham å ta seg en brødskive før han legger seg?
![]() |
#17 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: La kresne barn legge seg sultne ...Jeg har heldigvis ikke kresne barn, men absolutt ingen her i huset trenger noensinne å legge seg sultne.
![]() |
#18 |
I tropene
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: La kresne barn legge seg sultne ...Ser overhodet ikke noe poeng med å legge sultne barn. Men hvis han sier nei takk til brødskive eller knekkebrød med brunost eller et glass melk, går vi utfra at han ikke er sulten.
![]() |
#19 |
blant fjord og fossevell
|
![]() Sv: La kresne barn legge seg sultne ...Hadde det bare vert vesla det gikk ut over hadde det ikke vert store problemet og lagt en sulten unge, men desverre er det jeg som blir holdt våken halve natta fordi hun er sulten og ikke klarer å sove uten mat. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: La kresne barn legge seg sultne ...Vi legger oss mette.
![]() |
|
|