|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nybegynner
Medlem siden: Apr 2009
![]() |
![]() Noen som har lest boken "Kjernesunn"?Så det danske paret på tv her om dagen og ble nysgjerrig- har noen lest denne boken eller følger deres blogg? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?Ingen?
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?Hei, så ikke denne før nå |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Nybegynner
![]() |
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?
Jeg har begynt å lese den og er ganske sjokka. For tankene flyr rundt i hodet om alt som passer ang plager og onter. Jeg er nesten svimmel faktisk
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?Hehe, skjønner hva du mener. Ble også litt svimmel og følte at jeg burde kaste ikke bare mat, men såper, kremer og det meste |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, den boka har jeg og jeg har brukt mye tid på dette. Jeg anbefaler den på det sterkeste. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Kontrollfrik
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?Hva slags tv-program var det, forresten? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Skummelt distré...
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?Jeg så dem på God morgen, Norge, på tv2. Jeg kjøpte boken og føler meg helt svimmel jeg også. Nesten på vei ut i hylla på kjøkkenet og kaste, kaste i robot-stemme. Men når jeg tenker nærmere etter, så tviler jeg på å slavisk følge boka, nytter ikke i vår familie. Jeg har en mann som ikke tror på at kostholdet påvirker oss.
![]() |
#9 |
Med & uten trylleformel.
|
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?Jeg har lest om familien i "Mamma" og er fra før litt opptatt av temaet kosthold uten melk og gluten ( + ren mat) og konsekvensene av det. Familien forteller om langt bedre helse, men at kostholdsomleggingen var en lang prosess som tok 4 år. Det var faktisk veldig godt å lese, for jeg er tidlig i prosessen selv. Aner ennå ikke hvor langt jeg og min familie kommer, men jeg håper boka kan være til inspirasjon.
![]() |
![]() |
#10 |
blant fjord og fossevell
|
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?Jeg har bestilt boken nå og venter i spenning ved postkassen.
![]() |
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?Jeg har ikke lest den, bare en artikkel i et ukeblad, men har veldig lyst å bestille den. Den forandringen familien har vært gjennom bare pga. kostholdet er jo helt enorm, sønnen med, var det Asperger (?), ble jo en helt ny person. Skremmende og spennende hvor mye kostholdet faktisk påvirker oss med tanke på alle slags sykdommer.
![]() |
#14 |
Med & uten trylleformel.
|
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?Det er forsket en god del på autisme og kosthold uten melk og gluten, og hadde barnet mitt hatt autisme eller andre atferdsvansker uten kjent årsak, hadde jeg definitivt gått 100 % inn for dietten, både på barnet og trolig også resten av familien. De aller fleste barna blir mye mer velfungerende, a'la "vi har fått ett nytt barn".
![]() |
![]() |
#16 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?Jeg leser den nå, låner den av ei venninne. Det er ganske interessant å se hva kostholdet har gjort for den familien. Begge barna brukte bla. astma-pustemasker og kortisonkremer mot utslett osv, men har kunnet slutte helt totalt med det nå etter omleggingen. Jeg har ikke lest så mye av den enda, skal opp og lese litt mer på senga nå snart. Veldig, veldig interessant!
![]() |
#17 |
Med & uten trylleformel.
|
Jeg anbefaler å søke litt rundt emnet (eks. autisme+melk+gluten). Dr. Reichelt på Rikshospitalet har forsket mye rundt dette, og det er mange studier som sier at melk og gluten kan virke uheldig på kroppen og forårsake autoimmune plager, astma/allergi, psykiske plager/tilstander osv. Var jeg mor til et f.eks autistisk barn ville jeg ikke vært kunnskapen foruten og definitivt startet på diett for å prøve, men slik jeg forstår det er det allerede mye fokus på dette i autismeforeninger.
![]() |
![]() |
#19 |
Sviiisj!!
|
Dette er jeg litt skeptisk til, kjenner jeg. Har man slike plager, burde man først gå til lege og få det utredet. Svært mange med cøliaki har ikke fått diagnosen, men har diffuse plager med fordøyelse og generell allmenntilstand. Noen av disse vil kunne lese boka, starte opp med diett på egenhånd, og (selvsagt) merke at de blir bedre. Da går de til gjengjeld glipp av en ordentlig diagnose, noe som ville ha utløst ytelser fra Nav, og som dessuten ville vært praktisk å vite om.
![]() |
#20 |
Nymotens gammeldags
Det stemmer hvertfall ikke ut fra det jeg har lest til nå. Mye kan nok beskrives som "hysterisk", men i boken er det mange familier som står frem og har fulgt kostholdet delvis og fått enorme helsegevinster, så man trenger ikke å følge det helt slavisk. Det verken klarer eller vil jeg uansett. Men jeg er helt, HELT overbevist om at mange plager og sykdommer kan kureres med riktig kosthold. Hva som er riktig kosthold kan jo da diskuteres.
![]() |
|
|