Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Noen som har lest boken "Kjernesunn"?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 14-04-09, 22:21   #1
Dachs
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2009
Dachs har et hav av muligheter foran seg
Spørsmål

Noen som har lest boken "Kjernesunn"?

Så det danske paret på tv her om dagen og ble nysgjerrig- har noen lest denne boken eller følger deres blogg?

http://www.kernesundfamilie.dk/

Dachs er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-04-09, 00:01   #2
Dachs
Nybegynner

Standard

Sv: Noen som har lest boken "Kjernesunn"?

Ingen?

Jeg vurderer å kjøpe den nemlig- men gidder ikke om den er full av svada.

Gammel 16-04-09, 22:43   #3
ingling
Bør lage seg en tittel selv

ingling sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Hei, så ikke denne før nå Jeg har lest den, og synes den har mye for seg. Den er jo omdiskutert, og jeg ville ikke slukt alt som står der ukritisk (nå gjør ikke jeg det med noe jeg leser, da.. ). Jeg går på Candidadiett og har dessuten intoleranse mot en del mat, så jeg lever for tiden uten blant annet melk, sukker og hvete, og merker en del av endringene de omtaler i forhold til humør, trøtthet etc. i tillegg til friskere mage og lettere vekt, så jeg synes den er verdt å lese hvis en er interessert i kostholdsomlegging. Les litt mer på www.kernesundfamilie.dk og se hva du synes der, så kan du jo vurdere det

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-04-09, 15:21   #4
Dachs
Nybegynner

Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Hei, så ikke denne før nå Jeg har lest den, og synes den har mye for seg. Den er jo omdiskutert, og jeg ville ikke slukt alt som står der ukritisk (nå gjør ikke jeg det med noe jeg leser, da.. ). Jeg går på Candidadiett og har dessuten intoleranse mot en del mat, så jeg lever for tiden uten blant annet melk, sukker og hvete, og merker en del av endringene de omtaler i forhold til humør, trøtthet etc. i tillegg til friskere mage og lettere vekt, så jeg synes den er verdt å lese hvis en er interessert i kostholdsomlegging. Les litt mer på www.kernesundfamilie.dk og se hva du synes der, så kan du jo vurdere det

Jeg har begynt å lese den og er ganske sjokka. For tankene flyr rundt i hodet om alt som passer ang plager og onter. Jeg er nesten svimmel faktisk

Tror jeg trenger litt tid for å bearbeide den- og på å ta sats på de endringer jeg merner er nødvendige for oss. Men slavisk- nei det tror jeg neppe.

Gammel 17-04-09, 16:19   #5
ingling

ingling sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Hehe, skjønner hva du mener. Ble også litt svimmel og følte at jeg burde kaste ikke bare mat, men såper, kremer og det meste Men ja, noe av det er fornuftig og kan funke for noen av oss i hvert fall. Min helse er i hvert fall mye bedre uten sukker, så selv når Candidaen har gått sin vei kommer jeg nok ikke til å spise mye av det. God helg!

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 21:30   #6
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dachs, her.

Så det danske paret på tv her om dagen og ble nysgjerrig- har noen lest denne boken eller følger deres blogg?

http://www.kernesundfamilie.dk/

Ja, den boka har jeg og jeg har brukt mye tid på dette. Jeg anbefaler den på det sterkeste.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 21:31   #7
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva slags tv-program var det, forresten?

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 21:37   #8
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Jeg så dem på God morgen, Norge, på tv2. Jeg kjøpte boken og føler meg helt svimmel jeg også. Nesten på vei ut i hylla på kjøkkenet og kaste, kaste i robot-stemme. Men når jeg tenker nærmere etter, så tviler jeg på å slavisk følge boka, nytter ikke i vår familie. Jeg har en mann som ikke tror på at kostholdet påvirker oss. Men han trodde faktisk bittelitt på denne boken, men å kutte ut coca-colaen sin? Er du gal? Men jeg synes boka er grei. Den foreslår også en lettere vei, altså mindre sukker, gluten og melk.

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-04-09, 21:48   #9
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har lest om familien i "Mamma" og er fra før litt opptatt av temaet kosthold uten melk og gluten ( + ren mat) og konsekvensene av det. Familien forteller om langt bedre helse, men at kostholdsomleggingen var en lang prosess som tok 4 år. Det var faktisk veldig godt å lese, for jeg er tidlig i prosessen selv. Aner ennå ikke hvor langt jeg og min familie kommer, men jeg håper boka kan være til inspirasjon.

Bestilte boka forrige uke.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-07-09, 21:06   #10
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har bestilt boken nå og venter i spenning ved postkassen.
Så da lurer jeg på hvordan det går med dere som har lest boka / lagt om kostholdet?

Gammel 10-07-09, 21:41   #11
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Pulverheksa: Kanskje eg vil låne den boka av deg når du er ferdig med den.

Gammel 10-07-09, 21:44   #12
pulverheksa
blant fjord og fossevell

pulverheksa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: pulverhuset
Blogginnlegg: 40
pulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smartpulverheksa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Mulig du kan det Urt.

Gammel 11-07-09, 00:15   #13
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke lest den, bare en artikkel i et ukeblad, men har veldig lyst å bestille den. Den forandringen familien har vært gjennom bare pga. kostholdet er jo helt enorm, sønnen med, var det Asperger (?), ble jo en helt ny person. Skremmende og spennende hvor mye kostholdet faktisk påvirker oss med tanke på alle slags sykdommer.

Gammel 12-07-09, 22:34   #14
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er forsket en god del på autisme og kosthold uten melk og gluten, og hadde barnet mitt hatt autisme eller andre atferdsvansker uten kjent årsak, hadde jeg definitivt gått 100 % inn for dietten, både på barnet og trolig også resten av familien. De aller fleste barna blir mye mer velfungerende, a'la "vi har fått ett nytt barn".

Synd det er blitt så vanlig med så mye hvetemel, sukker og melk i kostholdet vårt, det gjør det vanskeligere i sosiale sammenhenger. Men alt kan bli gode vaner, man trenger tid for å lære seg alternativene.
Håper og tror det blir langt mer fokus på dette fremover, og at slik diettmat kan blir lettere tilgjengelig.

Gammel 12-07-09, 23:14   #15
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

De aller fleste barna blir mye mer velfungerende

Hvor har du dette fra? Det er en, mildt sagt, ganske drøy påstand.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 00:13   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg leser den nå, låner den av ei venninne. Det er ganske interessant å se hva kostholdet har gjort for den familien. Begge barna brukte bla. astma-pustemasker og kortisonkremer mot utslett osv, men har kunnet slutte helt totalt med det nå etter omleggingen. Jeg har ikke lest så mye av den enda, skal opp og lese litt mer på senga nå snart. Veldig, veldig interessant!

Gammel 13-07-09, 09:45   #17
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mei, her.

Hvor har du dette fra? Det er en, mildt sagt, ganske drøy påstand.

Jeg anbefaler å søke litt rundt emnet (eks. autisme+melk+gluten). Dr. Reichelt på Rikshospitalet har forsket mye rundt dette, og det er mange studier som sier at melk og gluten kan virke uheldig på kroppen og forårsake autoimmune plager, astma/allergi, psykiske plager/tilstander osv. Var jeg mor til et f.eks autistisk barn ville jeg ikke vært kunnskapen foruten og definitivt startet på diett for å prøve, men slik jeg forstår det er det allerede mye fokus på dette i autismeforeninger.
Hyperaktive barn/ barn med adhd har også vist stor bedring ved å legge om kostholdet på denne måten. Tilførsel av fettsyrer og reduksjon av sukker er selvsagt også i tillegg veldig gunstig.

Eks. på noen linker:

http://www.npif.no
http://www.varvei.no/wsp/varvei/fron...mplate=publish
http://www.varvei.no/
http://www.neurozym.com/default.asp?gruppe=506
http://www.klikk.no/helse/kosthold/article445685.ece
http://24022.vgb.no/?p=400699
http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.4476897

Tilbake til hva forfatterne av boken (som tråden omhandler) sier:

Du er ekspert på din kropp Ninka og Morten Mauritson sier at bare du er ekspert på din egen kropp.
– Vi sier ikke at man skal prøve denne dietten, men at man kan. Hvis du prøver selv kan du se om du blir kvitt kløe, forstoppelse, eksem, astma og vondt i leddene. Hvis ikke går du tilbake til det gamle kostholdet, sier Ninka og Morten.
– Og til tross for at mange tror det er vanskelig, umulig og dyrt å ha et kosthold uten melk og gluten, sier vi at det lar seg gjøre. Og selv om det kanskje koster mer i dag, sparer det deg for legeutgifter og dyre medisiner i fremtiden, sier paret, som nå lever av å snakke om livsstilsendringen sin.

Gammel 13-07-09, 11:20   #18
daffy

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg avskrev boken som hysterisk etter å lest i avisintervju at ikke en gang et glass vin er lov i kostholdsregimet deres.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 11:29   #19
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sitat:

Du er ekspert på din kropp Ninka og Morten Mauritson sier at bare du er ekspert på din egen kropp.
– Vi sier ikke at man skal prøve denne dietten, men at man kan. Hvis du prøver selv kan du se om du blir kvitt kløe, forstoppelse, eksem, astma og vondt i leddene. Hvis ikke går du tilbake til det gamle kostholdet, sier Ninka og Morten.
– Og til tross for at mange tror det er vanskelig, umulig og dyrt å ha et kosthold uten melk og gluten, sier vi at det lar seg gjøre. Og selv om det kanskje koster mer i dag, sparer det deg for legeutgifter og dyre medisiner i fremtiden, sier paret, som nå lever av å snakke om livsstilsendringen sin.

Dette er jeg litt skeptisk til, kjenner jeg. Har man slike plager, burde man først gå til lege og få det utredet. Svært mange med cøliaki har ikke fått diagnosen, men har diffuse plager med fordøyelse og generell allmenntilstand. Noen av disse vil kunne lese boka, starte opp med diett på egenhånd, og (selvsagt) merke at de blir bedre. Da går de til gjengjeld glipp av en ordentlig diagnose, noe som ville ha utløst ytelser fra Nav, og som dessuten ville vært praktisk å vite om.

Jeg har ikke noen tro på at hvete er roten til all elendighet her i verden (selv om jeg ikke tåler det selv). Noen få prosent av befolkningen er disponert for å ikke tåle gluten. Resten av befolkningen kan glede seg over at hvete er et nyttig kornslag som gir god utnyttelse av dyrket mark i forhold til næringsinnhold.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 11:31   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av daffy, her.

Jeg avskrev boken som hysterisk etter å lest i avisintervju at ikke en gang et glass vin er lov i kostholdsregimet deres.

Det stemmer hvertfall ikke ut fra det jeg har lest til nå. Mye kan nok beskrives som "hysterisk", men i boken er det mange familier som står frem og har fulgt kostholdet delvis og fått enorme helsegevinster, så man trenger ikke å følge det helt slavisk. Det verken klarer eller vil jeg uansett. Men jeg er helt, HELT overbevist om at mange plager og sykdommer kan kureres med riktig kosthold. Hva som er riktig kosthold kan jo da diskuteres.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:11.