|
Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Hvordan lærte du å sy?Jeg er mest nysgjerrig, men gode idèer er heller ikke å forakte. |
![]() |
![]() |
#2 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?Jeg har "alltid" kunnet det. I alle fall så lenge jeg kan huske. Sydde dukkeklær og puter i småskolen og har sydd hele livet med unntak av en periode hvor det ikke var tid. Om jeg lurer på noe spesielt spør prøver jeg og feiler eller spør jeg mamma eller sjekker i bøker. Jeg tok et sykurs i vinter, men det var mest for å være sosial med andre syere. Jeg kan egentlig det meste snart. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
blant fjord og fossevell
|
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?Leksjon 1: Sy sikksakk rundt vaskeklutene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?Fikk en gammeldags symaskin (sånn med sveiv) da jeg var liten, og begynte å sy små lappetepper til bamsene mine. Så har det bare utviklet seg. Reprasjon av klær, lagt opp bukser, enkle gardiner, poser til diverse oppbevaring... Det har blitt mye banning, men man lærer av feilene og må bare ikke gi opp. Ta en pause og prøv på nytt hvis du må sprette opp noen ganger.
![]() |
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?Tja. Spørsmålet er om jeg kan sy. Men jeg fikk lære å bruke mammas symaskin da jeg var ca i skolestartalder, og sydde mye dukkeklær etc. Noe har jeg lært av henne, noe har jeg lært på skolen og det meste har jeg prøvd og feilet meg frem til. For eksempel lærte jeg på den stygge måten hvor godt anvendt tid det er å stryke tøy før man syr. Vi hadde noen veldig skjeve sømmer på noen alt for lange gardiner et par år.
![]() |
#6 |
På opplading
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?Jeg begynte for 2 år sidewn og da kunne jeg sy rett frem på en maskin... fikk hjerte i halsen og panikk hvis jeg trykket for hardt på pedalen.
![]() |
#7 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?Jeg trengte en gallakjole. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
maler
|
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?
Stemmer det, ballkjole var faktisk en av de første tinga jeg sydde .
![]() |
#9 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?har vell alltid kunnet det, fikk min første symaskin da jeg var 5 år, og syr på den samme i dag |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?Jeg kan ikke si jeg føler meg utlært, men jeg har i hvert fall klart å sy noe. Jeg har alltid vært i stand til å sy rette sømmer og sånt og har hatt symaskin så lenge jeg kan huske. Sydde antrekket mitt til skoleballet i 9. klasse, men etter det har det bare vært gardiner og puter. Uansett - jeg importerte min mor i høst, serverte rikelig med rødvin og hadde et crash course med henne. Så var jeg i gang.
![]() |
#11 |
New kid on the block
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Arktis
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?Det er videns kjent at det lærte visst aldri jeg...
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?Mamma sydde klærne våre da vi var små, og jeg har alltid fått sitte med henne og sy. Fikk min første symaskin da jeg var 4 - det var en barnesymaskin med rød sveiv husker jeg, husker enda hvor fin jeg synes den var Sist redigert av m^2 : 18-04-09 kl 19:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?Jeg kan heller ikke tidfeste nøyaktig når jeg lærte å sy, men tror det var før skolealder på mammas symaskin. Så lærte jeg mer på skolen og av bestemødre. Øvelse gjør mester, men ferdig utlært tror jeg ikke jeg kan si jeg er. Det er stadig noe nytt å lære. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
...we have cookies
|
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?Jeg tror jeg lærte på mormors håndsveivmaskin. For jeg vet at jeg sydde lappetepper til dukkene de helgene jeg var på besøk hos dem, og da var jeg ikke så veldig gammel. (Lappeteppe = lapp på lapp sydd sammen på barns vis) |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Epikur
|
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?Lærte litt hjemme, både mor og mormor har sydd mye tøy, gardiner og sånn. Og på håndarbeiden på skolen lærte jeg masse, vi var bare 12 i klassen og byttet på å ha sløyd og håndarbeid. Ergo fikk vi mye hjelp. Et romslig budsjett til materialer hjalp også. Jeg sydde shorts, skjørt, sekk, bag, det obligatoriske forkleet, grytekluter, dukkekjole og dukke osv før jeg var ferdig med 7. klasse.
![]() |
#16 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?Moren min sydde mye da vi var små, så jeg lærte det først hjemme. Og så hadde jeg håndarbeid som valgfag på ungdomsskolen, med en veldig pirkete lærer som tvang oss til grundig tråkling osv. Kjedlig da, men nyttig. Så har jeg hatt et år med tekstilforming på videregående der jeg bl.a. lærte å lage mønster og sy klær, og mange teknikker som jeg har hatt nytte av oppigjennom. Syr ikke mye nå, men det er veldig greit å kunne. Lykke til! |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?Noterer at veldig få av dere har gått på sykurs eller gått på skole for å lære. Dette er først og fremst en kvinne-til-kvinne-greie? Min mor ville aldri slippe meg til på sin maskin, for jeg kom helt sikkert bare til å ødelegge noe. Av samme grunn lærte jeg aldri å lage mat hjemme - det var jo så mye rot og styr med meg. |
![]() |
![]() |
#18 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?Jeg hadde en gammel tråkkesymaskin som barn, og sydde dukkeklær fra jeg var omtrent 5 år tenker jeg. Jeg har også gått på tegning, form, farge hvor vi lærte å tegne og lese mønster. Ellers har jeg prøvet og feilet.
![]() |
#19 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?Min mor har jobbet som syerske i sin tid - og hun har vært flink til å la meg låne maskina. Noen læremester kan hun ikke definineres som - hun er litt for "ja, men det er jo bare å..." for å være noen lærer.
![]() |
#20 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Hvordan lærte du å sy?Jeg tok symaskinsertifikat på barneskolen.
![]() |
|
|