|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Prematurmamma
|
![]() Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?Ramlet over denne på finn.no. http://www.finn.no/finn/realestate/o...abcLpPgi253610
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?For oss er i allefall det NO NO!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?No, no. For de fleste.
![]() |
#4 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?Hvis det går an å betale ned fellesgjelden så er jo ikke 2,3 mill så ille for en |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?Hvordan finner man ut om det er mulig å betale ned (deler av) fellesgjelden?
![]() |
![]() |
#6 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?NEI dere må ikke gjøre det. Dere får aldri solgt den, og mange må selge disse med tap. Jeg hade aldri gjort det, da hadde jeg faktisk heller leid til jeg fikk høyere lån i banken.
![]() |
#7 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?De er ment for de som kan takle store svingninger i renten, slik at du ikke dauer om du brått får 3000 kr lagt til i husleien.
![]() |
#8 |
Sjokoholiker & hjemmekjær
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?Brl. Buggelandstunet har ordning med individuell |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?Det du må betale i renter på fellesgjelden er jo avhengig av styringsrenta. Vet av noen som har 12000 de må betale i fellesgjelden i måneden nå, og han var vel nede i 5000. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?Det er ikke noe vi vurderer altså. Det er bare jeg som lurer litt på hvordan det er mulig å selge slike "feller", og hvem som egentlig kjøper dem.
![]() |
![]() |
#11 |
awesom
|
![]() Sv: Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?
Sånn er det jo med et vanlig huslån og da.
![]() |
#12 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?Jeg er ikke jurist så jeg har ikke stålpeiling på dette, men sånn tenker jeg.
![]() |
#13 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?Problemet som har oppstått i en del borettslag av denne typen er at leia er så høy at mange ikke har anledning til å betale den hvis noe skulle skje (f.eks arbeidsløshet/sykdom/økonomiske problemer/rentesøkning) og heller ikke får solgt leiligheten sin. Når noen ikke betaler husleia har plutselig alle beboere i borettslaget et stort problem. For lånet til borettslaget skal jo betales. Det finnes visstnok en eller annen forsikring borettslagene kan tegne i forhold til dette med manglende betaling av husleie, men det er visst ikke alle borettslag som har dette.
![]() |
#14 |
heimføing
|
![]() Sv: Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?
Jeg regner med at du ikke har noe i egenkapital. Vil banken være villig til å gi deg lån på 2,3 mill? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?Nei. Men som sagt så er det ikke snakk om å kjøpe denne heller, hehe.
![]() |
![]() |
#16 |
Epikur
|
![]() Sv: Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?NEI!
![]() |
#17 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?Dette er et typisk eksempel på et prosjekt jeg hadde løpt fort bort fra. Veldig no-no i min bok. Jeg vil heller legge mer i innskuddet og slippe utgifter som aldri kan bli lavere.
![]() |
#18 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?No, no. Det advares mot å kjøpe slike leiligheter. Ofte kjøper folk dem mens det er avdragsfrihet på fellesgjelden, og så får de sjokk når disse utgiftene begynner å løpe i tilegg...
![]() |
![]() |
#20 |
Sviiisj!!
|
![]() Sv: Andelsleilighet - Lavt innskudd, høy fellesgjeld: Yes yes, eller NO NO?Vår leilighet er vel en "sånn" leilighet. Vi regnet på forhånd ut hva vi kunne tåle av renteutgifter, og tok høyde for en rente på 10%. Og hvordan lønnsutsiktene våre antakelig kommer til å se ut.. Problemene oppstår vel dersom folk ikke gjør slike beregninger, og ikke ser på totalbeløpet (innskudd+fellesgjeld) når de ser på hva de kan ha råd til. Men nå bør det vel ha sunket inn hos de fleste, med finanskrise og det hele.
![]() |
|
|