|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#2 |
trøtt
|
![]() Sv: Nina Karin Monsen fikk Fritt Ord-prisen
![]() |
#3 |
padawan
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nina Karin Monsen fikk Fritt Ord-prisenJeg er veldig overrasket, ihvertfall med tanke på at hun er fundamentalt uenig i den begrunnelsen som ble vektlagt da Kim Friele fikk prisen. Dog er det mange år siden og det er en ny jury. Men det burde jo være noen fellesnevnere i begrunnelsene igjennom årene.
![]() |
#4 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Nina Karin Monsen fikk Fritt Ord-prisenKim Friele vil gi tilbake prispengene som følge av at Nina Karin Monsen har fått prisen. Det er opprettet en Facebookgruppe for å gi Kim Friele pengene tilbake.
![]() |
#5 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nina Karin Monsen fikk Fritt Ord-prisenJeg har sansen for Nina Karin Monsen jeg, selv om jeg ikke er enig i alt hun mener. Men hun kan vel fortjene prisen vel så mye som Kim Friele selv om de ikke er enige og kjemper for samme sak. Hun fikk prisen for "hennes gjennomreflekterte og uavhengige bidrag til en friere offentlig debatt", og det er jo neppe noen tvil om at hun er nettopp reflektert og uavhengig. Slik som også Kim Friele.
![]() |
#6 |
Permakulturell
|
Hun forfekter ikke akkurat utvikling med sine meninger, ei heller er hun særlig kontroversiell.
![]() |
#7 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nina Karin Monsen fikk Fritt Ord-prisenDet er underlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Sær og kresen
Jeg synes ikke helt det kan sammenlignes. Homofile og lesbiske har en vond historie med undertrykking, stigmatisering og fordømming. De har kjempet (og kjemper fremdeles) en lang kamp for å oppnå aksept og tilnærmet like rettigheter som heterofile. Monsens holdninger og utspill er et stort steg tilbake i den utviklingen. Og hun blir dessuten et akademisk alibi (muligens ufrivillig) for konservative kristne og homofober.
![]() |
#9 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Nina Karin Monsen fikk Fritt Ord-prisenJeg registrerer at hun har fått prisen, og at jeg syns det er greit at hun får den for å være en ivrig deltaker i offentlig debatt, men jeg syns hun er en dårlig debattant. Og det syns jeg uavhengig av at jeg er veldig uenig med henne i så godt som alt hun forfekter. Hun strør rundt seg med påstander som om de skulle være oppleste og vedtatte sannheter, og hun sutrer og føler seg sensurert når folk får spalteplass for å ta til motmæle.
![]() |
![]() |
#11 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
-lost behind where all things fall- Sist redigert av Olympia : 26-04-09 kl 20:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Sær og kresen
![]() Sv: Nina Karin Monsen fikk Fritt Ord-prisenDu verden for noen rørende anekdoter hun forteller om sin befatning med homofile og lesbiske.
![]() |
#13 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Nina Karin Monsen fikk Fritt Ord-prisenJeg synes hun har skremmende meninger, og bidrar igjen og igjen til å stigmatisere og mistenkliggjøre en hel gruppe mennesker pga seksuell legning.
![]() |
#14 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Nja, jeg har sett sammenligningen med adoptivbarn bli trukket frem i spørsmål til henne flere ganger. Og hun mener adoptivbarn kan ha det helt fint, men alltid vil ha en lengsel etter å finne sitt biologiske opphav (det er vel dokumenterbart feil). Hun er ikke i mot adopsjon, siden det handler om å ta seg av barn i nød fremfor å "konstruere" nye barn inn i en familiekonstellasjon hun mener er gal. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Sær og kresen
Trekker tilbake det i parentes bemerket. Hun ER konservativ kristen. Smykker seg med å være verdikonservativ, faktisk. Hva skjedde på veien fra radikal nyfeminist til radikal kristen?
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
Jo, jeg syns det er bøttevis med tvil. Jeg syns ikke hun er reflektert i det hele tatt, jeg syns hun er slem, ureflektert, ignorant og hatefull. De er aldri kontroversielt og edelt å hetse andre, samme hvor alene man står på barrikaden.
Veldig enig.
![]() |
#19 |
Deltidsmamma
|
![]() Sv: Nina Karin Monsen fikk Fritt Ord-prisenfra forordet til boken: |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Glamorøs
|
Joda, jeg skjønner det. Men da kunne jo like gjerne Vigrid fått prisen. Det er ikke noe tøft over det å ytre upopulære meninger bare fordi de er upopulære. Og selvfølgelig er hun i sin fulle rett til å både ha de meningene, og å yte dem, men få få en pris for det syns jeg er hull i hodet.
![]() |
|
|