Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

FlyLady på FP?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-09, 19:45   #1
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Kul

FlyLady på FP?

Jeg vil på ingen måte fjerne den gode sjuske-stemningen på FP , men jeg ser av diverse samvittighetstråder at det er mange her som har dårlig samvittighet for husets tilstand. Jeg også. Mannen og jeg har bestemt oss for å prøve oss på FlyLady, sånn at vi kan innarbeide de gode rutinene før vi er ferdige med barselpermisjon og må ut i fullt arbeid begge to.

Har kikket litt på forumet der og e-postene man kan få, men det faller ikke akkurat helt i smak. Jeg er nok for u-amerikansk, antar jeg. Jeg ønsker meg FlyLady FP-style, bare uten å måtte planlegge den selv. Altså: Følge FlyLadys opplegg, men hoppe over skvipet.

Er det noen som henger seg på?

Les mer her: flylady.net.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 19:50   #2
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: FlyLady på FP?

Jeg har bedrevet modifisert FlyLady i mange år.

Har aldri registrert meg, for de e-mailene klarer jeg meg uten. Men bruker soneprinsippet for rengjøring.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 19:53   #3
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om vi skal ha det FP-style, foreslår jeg at det får et kjønnsnøytralt navn.

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 19:54   #4
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Da foreslår du vel et kjønnsnøytralt navn også?

Gammel 26-04-09, 19:56   #5
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers er vel FlyLady navnet på hun som har laget den opprinnelige siden (hun har fluebinding som hobby), og ikke en betegnelse på dem som følger prinsippet.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
Gammel 26-04-09, 22:44   #6
IOA
WF: BNBE

IOA sin avatar

IOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelenIOA er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har drevet litt etter FlyLady-prinsippene sånn til og fra, og moderert det til å passe meg selv. Har laget mine egne lister og sånt. For meg er cluet å gjøre litt hver dag. Har delt inn leiligheten i soner, og legger opp til 15 minutter sonen hver dag. Da får man gjort en del. Har en liste med oppgaver som jeg krysser av, det er jo ikke alt man trenger å gjøre hver gang (olje kjøkkenbenken, rydde i tørrvareskuffen osv).

Ellers har jeg lagt inn litt rengjøring hver dag, sånn at vi slipper skippertak. Og så prøver jeg å holde visse steder ryddige, som stuebordet, kommoden i gangen, oppå vaskemaskinen og andre steder jeg vet at vi ofte setter fra oss ting. Når jeg rydder der hver dag går det raskt, i tillegg til at det ser mye ryddigere ut her. Rene og ryddige kjøkkenbenker er også så utrolig mye hyggeligere å våkne til.

Mailene fra FlyLady ble helt overkill for meg, og jeg har ikke lagt noe energi i å shine vasken og ta på sko når jeg står opp og sånt.

Gammel 26-04-09, 22:47   #7
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg registrerte meg og fikk eposter - men brukte mest energi på å 1: irritere meg på alle mailene som kom inn og 2: fnyse av prinsippet av å gå med sko inne *går alltid barbeint hjemme*

Forøvrig skulle jeg gjerne ha hatt noen flyladyprinsipper i livet mitt.

Gammel 26-04-09, 22:48   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

De mailene er litt drepende. Men jeg driver etter litt modifiserte prinsipper, innarbeidede arbeidsrutiner slik at det blir tatt litt hver dag. Og jeg prøver å kaste. Og ja, jeg får nella hvis vasken min er skitten.

Gammel 26-04-09, 22:51   #9
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Her er det stort sett alltid strøkent. Leker slenger, men bortsett fra det er det temmelig presentabelt til enhver tid. Både på overflaten og i skuffer, skap og boder.
Jeg tror jeg ble født som en FlyLady.
Jeg melder meg her, som heiagjeng. Kanskje jeg til og med blir revet med og får enda mer system i systemet mitt.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 22:52   #10
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

FlyLady driver bare med spam.

Gammel 26-04-09, 22:54   #11
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Jeg er fan. Jeg får én samlemail om dagen som jeg scanner rimelig raskt igjennom. Jeg kan også styre meg for gudebrisene og purple puddles, men rutinene og et bevisst forhold til hvilke ting jeg bør ta vare på og hvilke jeg bør kaste har virkelig bidratt til store forandringer til det bedre her i heimen.

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-09, 23:03   #12
zeppelin
Jamning

zeppelin sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
zeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt liktzeppelin er virkelig godt likt
Standard

Kunne tenkt meg å sett et eksempel jeg da, på lister, systemer eller soner. Den flylady nettsiden er jo bare veldig masete og "too much"

Gammel 26-04-09, 23:35   #13
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg var veldig entusiastisk da jeg var i barselpermisjon og hadde bedre orden enn noen gang, men det sklei helt ut da jeg begynte å jobbe igjen. Kanskje jeg skulle titte litt på opplegget deres igjen?

Gammel 27-04-09, 03:36   #14
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Kunne tenkt meg å sett et eksempel jeg da, på lister, systemer eller soner. Den flylady nettsiden er jo bare veldig masete og "too much"

Gammel 27-04-09, 08:03   #15
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av zeppelin, her.

Kanskje dere som bruker dette kunne komme med eksempler?
Jeg er bare kommet til å vaske vasken og ta på meg sko.

Gammel 27-04-09, 08:09   #16
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er helt med på en lokal variant av FlyLady eller FlyMan.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 08:22   #17
allium
Bare sær

allium sin avatar

Standard

For tiden har jeg fem soner etter FlyLady-mønster, litt justert i forhold til hva som passer i mitt hus. Hele huset tas med harelabb hver uke, og sonen skal tas nøyere.

I tillegg har jeg månedsplaner, som forteller hva som skal gjøres ekstra i sonen den måneden. For eksempel vindusvask, skuring av trebord, rensing av tepper, pleie av skinnmøbler o.l.

Dagsplaner er det så som så med nå, jeg var flinkere før. I det hele tatt har hele greia sklidd ut litt. Det har vært en del andre ting å tenke på. Hvilket egentlig er ulogisk, for jeg synes det fine med dette systemet er at det frigjør energi fra å tenke på hva man burde gjøre av husarbeide. Jeg gjør det som står på listene, og siden jeg vet at alt som bør gjøres står der, behøver jeg ikke å tenke over hva som bør gjøres.

Jeg har matlister også. Når ukeshandlingen skal gjøres, har jeg først en liste med matforslag. Jeg setter opp menyen ut fra denne. Så går jeg til standard-handlelisten min og setter inn de ingrediensene jeg trenger til middager. De faste tingene står der allerede, jeg sjekker bare om mengdene trenger å justeres (ting som brød, melk, egg, smør, ost, pålegg, grønnsaker). Til slutt har jeg en "basisliste", ting som holder seg lenge og som jeg alltid vil ha et lite lager av. Mel, sukker, salt, såpe, toalettpapir og sånt. Jeg går gjennom listen og tilføyer det jeg begynner å få lite av på handlelisten.

På denne måten unngår jeg hektiske i-siste-liten handleturer. Vi har som regel alltid det vi trenger i huset.

Gammel 27-04-09, 15:53   #18
Mistral
Fluctuat nec mergitur

Mistral sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Paris
Mistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populærMistral er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Kanskje dere som bruker dette kunne komme med eksempler?
Jeg er bare kommet til å vaske vasken og ta på meg sko.

Her er min daglige rutine som fungerer veldig godt for meg. Det som gjør størst forskjell i forhold til før er at mye forberedes om kvelden for neste dag. Morgenene våre er blitt mye roligere og mer harmoniske.

Jeg har lange arbeidsdager og lang reisevei og kommer altså sent hjem, så at middagen er planlagt og mest mulig klargjort dagen før hjelper også veldig på stressnivået i heimen.

Jeg har fortsatt ikke funnet en god rutine for ukentlige (eller sjeldnere) oppgaver som støvsuging, gulvvask, vindusvask etc., men jeg jobber med saken...

Morgenrutine
Re opp senga (dvs riste putene, riste dyna på plass i trekket og brette den opp så senga får luftet seg)
Lufte soverommene
Dusje og sminke meg
Veie meg
Swish & swipe (tørke over flatene på badet, tar 1 minutt)
Ta allergimedisin og vitaminer
Tømme oppvaskmaskinen mens tevannet koker
Frokost
Vaske og rydde bort frokostkoppene
Pusse tennene

Hjem fra jobben-rutine
Gjøre ferdig middagen, vaske opp underveis
Dekke bordet
Rydde av bordet etter middag

Rutine mens poden bader
Lufte soverommene
Brette sammen rent tøy (på badet)
Legge fram tøy til neste dag (til poden og meg selv)

Kveldsrutine
Forberede morgendagens middag hvis mulig (oppskjæring, marinering, bruning etc)
Vaske opp
Tørke og rydde bort oppvasken
Sette i gang oppvaskmaskinen
Dekke frokostbordet
Ta medisin
Pusse tennene
Swish & swipe

Mistral er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-04-09, 16:10   #19
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Veldig fint å se ditt eksempel, Mistral! *Noterer*

Gammel 27-04-09, 16:27   #20
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg (vi) trenger helt klart å få bedre rutiner på husarbeid, men jeg fikk utslett etter 30 sekunder på FlyLady, så jeg tror jeg må forholde meg til FP-varianten i tilfelle.

Skoene på inne??:

"Instead of kicking your shoes off for a quick snooze on the couch, you actually have to go to a bit more trouble. Maybe in that short instant you will realize that there is something more that you can do. With shoes on those feet of yours, your mind says "OK", it's time to go to work"

Hva er dette? Blir helt satt ut av at det liksom skal være et mål at hjemmelivet skal være businessaktig. Selvfølgelig skal man kunne slenge seg ned på sofaen! Why ever not? Livet blir jo fullstendig traurig om man ikke bare i løpet av hele arbeidsdagen, men også i 100% av fritiden skal være giv-akt og all set to go og for all del ikke tillate seg å slappe av.

Mitt mål er å gjøre så lite husarbeid som overhodet mulig og likevel ha det noenlunde anstendig rundt oss - og så skal vi slenge oss på sofaen/løpe ut i hagen/ lese en bok/ gå på kino/ ta et glass vin og whatever så mye som mulig!

:ble visst litt revet med:

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:52.