Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Kvinnelitteratur og mannelitteratur

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-04-09, 01:17   #1
Elias
Superaktiv

Elias sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elias er populærElias er populærElias er populærElias er populær
Standard

Kvinnelitteratur og mannelitteratur

Jeg leser ofte bokanmeldelser og anbefalinger av litteratur, både i aviser/blad og på nettet.
Men så er det enkelte ganger at anmelderen karakteriserer ei bok som f. eks. "Kvinnelitteratur" eller "bøker for henne", hva nå det måtte være.

Hva mener dere om en slik kategorisering av litteratur? Finnes det bøker som passer bare for kvinner, eller bøker som passer bare for menn?
Jeg er uenig i det. Jeg leser "alt mulig", og jeg har også lest noen av de bøkene anmeldere mener er "kvinnelitteratur", kanskje man mener med det at bøkene er mer følsomme og berører litt dypere temaer enn "mannelitteratur". Og jeg har blitt fanget av bøkene.
Krim er lett å definere som en sjanger som passer for alle. Så det er ikke slike bøker jeg snakker om. Det er kanskje de typiske drama-romanene som får slike omtaler.

Jeg liker ikke at man definerer lesergrupper på denne måten, for bokens og forfatterens skyld også. Hva er det forresten som får en mann til å skrive "kvinnelitteratur", hvis den er beregnet til å være kun det...i følge forståsegpåerne. Mange av bøkene som kvinner liker er jo skrevet av menn.

Hva mener dere? Er ikke dette en litt unaturlig deling?
I så fall dere definerer boktyper ulikt: Hva er kvinnebøker, og hva er mannebøker? Eksempler, takk.

Elias er ikke aktiv   Svar med sitat

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:15.