|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Superaktiv
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Kvinnelitteratur og mannelitteraturJeg leser ofte bokanmeldelser og anbefalinger av litteratur, både i aviser/blad og på nettet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
|
![]() Sv: Kvinnelitteratur og mannelitteraturDa jeg skulle begynne på første boken i triologien til Stieg Larsson, fikk jeg beskjed av en venninne at det ikke var sikkert jeg kom til å like den. Den var nemlig mannelitteratur.
![]() |
#3 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinnelitteratur og mannelitteraturJeg tror ikke jeg selv har definert litteratur på denne måten, men på spørsmål om hva jeg legger i begrepet kvinnelitteratur så ville jeg umiddelbart koblet det opp mot litteratur om kvinner. Såvel romaner som dokumentar, ofte med feministisk vinkling. Får assosiasjoner tilbake til 70-tallet og Marilyn French' "Kvinner". Og Bjørg Vik her hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Kvinnelitteratur og mannelitteraturJeg definerer ingenting som kvinne- eller mannelitteratur. Men jeg ser jo tendensene til at flere kvinner enn menn leser drama og at flere menn enn kvinner leser biografier og annen dokumentarisk litteratur.
![]() |
#5 |
<*(((<
|
![]() Sv: Kvinnelitteratur og mannelitteraturJeg skjønner hva du mener, men tror ikke begrepet «kvinnelitteratur» er brukt så ofte i den konteksten du tenker, du treffer nok bedre med den andre merkelappen «bøker for han/henne/kvinner/menn».
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Superaktiv
![]() Sv: Kvinnelitteratur og mannelitteratur
Tror nok at de fleste kvinner liker Stieg Larssons bøker. Det sørger nok Lisbeth Salander for, vil jeg tro. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Kvinnelitteratur og mannelitteraturJeg har fått høre at jeg bare leser guttebøker.
![]() |
#10 |
Superaktiv
Ja, der har du et ekempel på det man kan kan kalle litteratur for kvinner. Den fenger nok ikke menn noe særlig, selv om det er en utrolig morsom historie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Kvinnelitteratur og mannelitteraturJeg tror ikke jeg kjenner noen menn som har lest Sagaen om isfolket og Anne Karin Elstads samlede. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Slim på hovednerven
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Rogaland
![]() Sv: Kvinnelitteratur og mannelitteraturDa jeg var barn og dinosaurusene ennå ikke var utrydda ga Gyldendahl ut GGG og GGP-bøker. Gyldendals Gode Guttebøker og Gyldendals Gode Pikebøker. Piker, mind you, ikke jenter. En fjern tantesak ga oss alltid et eksemplar av GGP-serien til jul, og hver eneste romjul ble GGP-faenskapet byttet ut med en langt mer spennende GGG-bok. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Kvinnelitteratur og mannelitteraturDet finnes jo bøker som blir mer populære i kvinnemiljøer enn i mannsmiljøer og det er jo heller ikke så rart, man får jo tips av vennene sine. Jeg har mest mannlige venner og leser derfor mye litteratur som er mest populær blant menn, sci-fi og slikt.
![]() |
#14 |
Superaktiv
GGG var vel et forsøk på å få flere gutter til å lese. Jeg husker også disse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
flisespikker
|
Jeg kjenner en som har lest Sagaen om Isfolket. (Men han er homse, så det er mulig det bare bekrefter ett eller annet.
Jeg likte også Morgan Kane da jeg var veldig mye yngre (og har for den del aldri lest noen av Isfolket-bøkene.) Og sånn for å ikke bare flåse, så stemmer det jo at kvinner/jenter generelt leser mer enn menn/gutter, så det er vel ikke så merkelig om det er flere jenter som leser "guttebøker" enn det er gutter som leser "jentebøker".
![]() |
#16 |
Mother of Dragons
|
Jeg kjenner en heterofil mann som har lest Sagaen om Isfolket. Han er en sånn som leser mange bøker i uken, så da har han vel hatt ork til å komme seg gjennom de alle bøkene av til dels svært dårlig kvalitet.
![]() |
#17 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Antagelig. Dessuten var vi vel enige om at du var littegrann lesbisk (skjønt jeg har glemt hva konklusjonen kom av), så det forklarer Morgan Kane. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
flisespikker
|
Ja, jeg har også glemt begrunnelsen, men huske konklusjonen.
![]() |
#19 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
![]() Sv: Kvinnelitteratur og mannelitteraturElias!!
![]() |
![]() |
#20 |
Passiv
|
![]() Sv: Kvinnelitteratur og mannelitteraturJeg kjenner også en homse som har lest sagaen om isfolket. Kjenner vi samme homse? |
![]() |
![]() |
|
|