Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Grillsesong og slanking

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-05-09, 15:27   #1
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Grillsesong og slanking

Nå ser det ut som våren kommer hit til Nord Norge også og vi har tatt fram grillen. Jeg elsker grillmat med deilig tilbehør til, men nå skal jeg jo helst slanke meg noen kilo etter siste svangerskap og jeg innser at potetsalat sammen med gode feite sauser kanskje ikke er av beste sort...

Så jeg er interessert i god og mager grillmat og tilbehør. Har noen en oppskrift på hjemmelaget potetsalat som ikke er så fetende, så blir jeg veldig takknemlig for det også.

Hva pleier dere å grille?
Tilbehør til?

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 15:31   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Grillsesong og slanking

Jeg pleier å grille fisk i folie, eller kalkun som vi marinerer selv, med salat til. Og så hender det at jeg lager meg alioli som jeg har til.

Gammel 05-05-09, 15:32   #3
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi griller mye grønnsaker i folie. Potetbåter i bunn, og så gulrøtter, brokkoli, løk, minimais osv osv oppå. Mye krydder, og en klatt hvitløkssmør og kryddersmør på topp.

Fint som tilbehør til kjøtt/kylling/fisk, men jeg spiser det gjerne som egen rett.

Jeg blir slankere av sommer og grillmat, men så utgår saus og den slags med glans her. En god marinade på kjøtt/kylling holder lenge.

Gammel 05-05-09, 15:35   #4
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg fikk en gang oppskrift på en potetsalat med grov sennep og balsamico-eddik. Det var veldig godt (skal se om jeg finner igjen oppskriften).

Gammel 05-05-09, 15:36   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det som er kjekt med grilling er jo at man ikke trenger å bruke noe fett for å steke! I tillegg kan man ha masse deilig, ikke-fetende tilbehør. Når jeg lager salater lager jeg alltid dressing basert på en sunn olje, balsamico og krydder. Vi bruker så godt som aldri sauser, men lager heller gode marinader slik at kjøttet smaker nok i seg selv.

En deilig potetsalat lager du av kokte nypoteter, gressløk, hvitløk, rødløk med en dressing av olivenolje, hvitvins-balsamico, nukvernet pepper og salt.

Vi griller også ofte fiskepakker. Laks med balsamico, hvitløk og parmesan er utrolig deilig.

Couscous-salat lager du av grov couscous, avocado, tomater og litt sweet chili-saus.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-05-09, 15:37   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Laks i folie med wokgrønnsaker er kjempegodt.

Gammel 05-05-09, 15:54   #7
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har aldri gått ned så mye som den sommeren vi kun levde på grillmat. Aluminiumsolie er tingen. Man kan putte alt mulig i folie uten å tilsette fett. Fisk, kjøtt og grønnsaker. En balkongkasse med forskjellige urter, et lite utvalg av kryddere og en fryser masse forskjellig magert kjøtt så er man langt på vei. En oljespray er også kjekt.

Gammel 06-05-09, 11:50   #8
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alt dere beskriver her høres nyyydelig ut. Men kunne dere beskrive litt mer i detalj hvordan dere lager det? Sånn à la "Grilling for dummies". Pliiiis.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 12:01   #9
Mississippi
ull-lue

Mississippi sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
Mississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smartMississippi imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg lurer på om jeg må abonnere på denne tråden …
Tennene løper i vann, og jeg lurer på om jeg kan grille til frokost?

Gammel 06-05-09, 12:04   #10
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Couscous-salat lager du av grov couscous, avocado, tomater og litt sweet chili-saus.

Couscous bruker jeg mye også. Lager en variant med couscous, ternet agurk og tomat, mynteblader, bladpersille, presset lime, salt og pepper. Tzatziki er godt ved siden av.

Caprese er også fint tilbehør til grillmat. Mozzarellaost, plommetomater, frisk basilikum, god olivenolje og salt og pepper. Og eventuelt oliven.

Pleier også å hive grønnsaksspidd på grillen: squash, paprika, sopp, hvitløk osv.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 12:11   #11
Knerten
lykkelig

Knerten sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 43
Knerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelenKnerten er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg er også veldig interessert i en "grilling for dummies" forklaring.

Knerten er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 12:17   #12
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Grilling er jo perfekt slankemat! Man må bare være litt kreativ og tenke litt på tilbehøret. Vi griller masse på sommerstid og lager masse grillspyd og pakker i alufolie. Bruk mye fisk og grønnsaker, renskåret kylling eller svin. Ha tilgang på masse friske urter så får man frem masse god smak uten å dynke ned med saus. Velg f.eks grillbakte poteter eller couscous som tilbehør og masse grønnsaker. Alt kan grilles!

Deilig grillmarinader lager du av krydder eller friske urter sammen med oliven- eller solsikkeolje. La kjøttet ligge i pose å trekke det godt inn. I alufoliepakkene kan du legge oppi alt man vil og liker. Spesielt godt blir det med fisk, sitron og urter. En liiiten dæsj med smør gir en god saus i bunnen som du heller over fisken når du pakker den opp og legger på tallerken.

Gammel 06-05-09, 12:19   #13
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvordan griller man egentlig grønnsaker i folie? Sist jeg prøvde brente det seg bare fast til folien ...

Gammel 06-05-09, 12:24   #14
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Hvordan griller man egentlig grønnsaker i folie? Sist jeg prøvde brente det seg bare fast til folien ...

Jeg pensler folien med olje. Tynt lag. Jeg legger potetbåtene i bunn, og legger strimler av løk, gulrot og paprika, brokkolibiter osv oppå potetene. Krydrer godt. "Til fest" er det godt med noen klatter kryddersmør mellom grønnsakene.

Så står pakkene først 15-20 minutt på den nederste risten, på høy varme. Så settes de opp på hvileristen og "grilles" på lavere varme til de har vært på grillen i ca en time tilsammen.

I går hadde vi en "hverdagsvariant" med pølsebiter (bratwurst) i pakkene. Fiks ferdig foliemiddag. Poden elsker det.

Gammel 06-05-09, 12:42   #15
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Så står pakkene først 15-20 minutt på den nederste risten, på høy varme. Så settes de opp på hvileristen og "grilles" på lavere varme til de har vært på grillen i ca en time tilsammen.

Men - én time til sammen? Ofte velger vi grill fordi det er kjapt, og da kan vi ikke vente på grønnsaker som skal grilles i en hel time.

Gammel 06-05-09, 12:48   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har forresten en sånn skorstein. Da slipper vi å bruke tennvæske i det hele tatt, og kullet blir fortere varmt. Vi bruker enten en liten tennbrikett eller litt avispapir under, og i løpet av et kvarters tid er kullet rødglødende. Vi legger som regel kullet opp mot en side, slik at det er mer varme på ene delen av grillen enn den andre, det gjør det lettere å grille ting samtidig.

Annet tips: Ikke ta kjøtt og grønnsaker på samme spyd, de trenger ganske ulik tid på å bli ferdig.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 13:58   #17
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har faktisk en grete roede-oppskrift på potetsalat. Den er faktisk veldig god, og dette har også blitt kommentert av folk som ikke visste at det var en sunn versjon. Jeg tror egentlig at jeg har lagt ut oppskriften her før.

Både kylling og scampi egner seg på grillen, og lar seg helt fint kombinere med å skulle gå ned i vekt.

Gammel 06-05-09, 14:02   #18
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har mange grilltips fra Grete Roede som jeg fikk for noen år siden. Kan legge inn her hvis noen er interessert.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-05-09, 14:12   #19
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi griller grønnsaker i folie bare noen få minutter, det går lynkjapt. 4-6 minutter kanskje? Tomatpakker (vanlige tomater eller bifftomater delt i to) har vi kun på "hylla" inni grillen en liten stund, ingen direkte grilling. Jeg liker ikke så godt overstekte krøsja tomater. Poteter kutter vi i småbiter og putter i folie, de får som oftest ligge litt lenger enn grønnsakene. Jeg lager gjerne folien til slik at grønnsakene og potetene ikke stables noe særlig, lar heller folien vokse i omkrets enn i høyden. Da går grillingen kjappere.

Noen ganger pensler vi fett i folien eller bruker oljespray, andre ganger lages foliepakkene uten fett. Jeg synes ikke det gjør noe at litt av potetbitene blir klistret fast i folien, de bitene man klarer å løsne er gjerne de som er crispy og gode synes jeg. Ved festlige anledninger kliner vi gjerne til med en dæsj kryddersmør eller litt mer olje i foliepakkene.

Gammel 06-05-09, 14:15   #20
Ingrid-lille
Dramaqueen

Ingrid-lille sin avatar

Hvor: Nordens Paris
Ingrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smartIngrid-lille imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg har mange grilltips fra Grete Roede som jeg fikk for noen år siden. Kan legge inn her hvis noen er interessert.

Ja, takk veldig gjerne.

Ingrid-lille er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:42.