|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Dramaqueen
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Nordens Paris
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Grillsesong og slankingNå ser det ut som våren kommer hit til Nord Norge også og vi har tatt fram grillen. Jeg elsker grillmat med deilig tilbehør til, men nå skal jeg jo helst slanke meg noen kilo etter siste svangerskap og jeg innser at potetsalat sammen med gode feite sauser kanskje ikke er av beste sort... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Live and let live
|
![]() Sv: Grillsesong og slankingJeg pleier å grille fisk i folie, eller kalkun som vi marinerer selv, med salat til. Og så hender det at jeg lager meg alioli som jeg har til.
![]() |
#3 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Grillsesong og slankingVi griller mye grønnsaker i folie. Potetbåter i bunn, og så gulrøtter, brokkoli, løk, minimais osv osv oppå. Mye krydder, og en klatt hvitløkssmør og kryddersmør på topp.
![]() |
![]() |
#4 |
intro
|
![]() Sv: Grillsesong og slankingJeg fikk en gang oppskrift på en potetsalat med grov sennep og balsamico-eddik. Det var veldig godt (skal se om jeg finner igjen oppskriften).
![]() |
![]() |
#5 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Grillsesong og slankingDet som er kjekt med grilling er jo at man ikke trenger å bruke noe fett for å steke! I tillegg kan man ha masse deilig, ikke-fetende tilbehør. Når jeg lager salater lager jeg alltid dressing basert på en sunn olje, balsamico og krydder. Vi bruker så godt som aldri sauser, men lager heller gode marinader slik at kjøttet smaker nok i seg selv.
![]() |
#7 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Grillsesong og slankingJeg har aldri gått ned så mye som den sommeren vi kun levde på grillmat. Aluminiumsolie er tingen. Man kan putte alt mulig i folie uten å tilsette fett. Fisk, kjøtt og grønnsaker. En balkongkasse med forskjellige urter, et lite utvalg av kryddere og en fryser masse forskjellig magert kjøtt så er man langt på vei. En oljespray er også kjekt.
![]() |
#8 |
Textrovert
|
![]() Sv: Grillsesong og slankingAlt dere beskriver her høres nyyydelig ut. Men kunne dere beskrive litt mer i detalj hvordan dere lager det? Sånn à la "Grilling for dummies". Pliiiis.
![]() |
#9 |
ull-lue
Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Grillsesong og slanking
![]() |
#10 |
Sær og kresen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Couscous bruker jeg mye også. Lager en variant med couscous, ternet agurk og tomat, mynteblader, bladpersille, presset lime, salt og pepper. Tzatziki er godt ved siden av.
![]() |
#12 |
Multividunder
Medlem siden: Dec 2007
![]() ![]() |
![]() Sv: Grillsesong og slankingGrilling er jo perfekt slankemat! Man må bare være litt kreativ og tenke litt på tilbehøret. Vi griller masse på sommerstid og lager masse grillspyd og pakker i alufolie. Bruk mye fisk og grønnsaker, renskåret kylling eller svin. Ha tilgang på masse friske urter så får man frem masse god smak uten å dynke ned med saus. Velg f.eks grillbakte poteter eller couscous som tilbehør og masse grønnsaker. Alt kan grilles!
![]() |
#13 |
Textrovert
|
![]() Sv: Grillsesong og slankingHvordan griller man egentlig grønnsaker i folie? Sist jeg prøvde brente det seg bare fast til folien ...
![]() |
#14 |
Personlig pessimist
|
Jeg pensler folien med olje. Tynt lag. Jeg legger potetbåtene i bunn, og legger strimler av løk, gulrot og paprika, brokkolibiter osv oppå potetene. Krydrer godt. "Til fest" er det godt med noen klatter kryddersmør mellom grønnsakene.
![]() |
![]() |
#15 |
Textrovert
|
Men - én time til sammen? Ofte velger vi grill fordi det er kjapt, og da kan vi ikke vente på grønnsaker som skal grilles i en hel time.
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Grillsesong og slankingVi har forresten en sånn skorstein. Da slipper vi å bruke tennvæske i det hele tatt, og kullet blir fortere varmt. Vi bruker enten en liten tennbrikett eller litt avispapir under, og i løpet av et kvarters tid er kullet rødglødende. Vi legger som regel kullet opp mot en side, slik at det er mer varme på ene delen av grillen enn den andre, det gjør det lettere å grille ting samtidig.
![]() |
#17 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Grillsesong og slankingJeg har faktisk en grete roede-oppskrift på potetsalat. Den er faktisk veldig god, og dette har også blitt kommentert av folk som ikke visste at det var en sunn versjon. Jeg tror egentlig at jeg har lagt ut oppskriften her før.
![]() |
![]() |
#18 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Grillsesong og slankingJeg har mange grilltips fra Grete Roede som jeg fikk for noen år siden. Kan legge inn her hvis noen er interessert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Grillsesong og slankingVi griller grønnsaker i folie bare noen få minutter, det går lynkjapt. 4-6 minutter kanskje? Tomatpakker (vanlige tomater eller bifftomater delt i to) har vi kun på "hylla" inni grillen en liten stund, ingen direkte grilling. Jeg liker ikke så godt overstekte krøsja tomater. Poteter kutter vi i småbiter og putter i folie, de får som oftest ligge litt lenger enn grønnsakene. Jeg lager gjerne folien til slik at grønnsakene og potetene ikke stables noe særlig, lar heller folien vokse i omkrets enn i høyden. Da går grillingen kjappere.
![]() |
|
|