|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Protonterapeut
|
![]() Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)Jada, VG.no er ikke all verdens beste kilde og sånt, men lell:
![]() |
#3 |
guru advisor
|
![]() Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)Det er trist å se at det er der Høyre legger inn stemmesankingen før valget, i stedet for å fokusere på at flere ressurser i ungdomskolen ville kunne hjelpe svakere elever til å finne en motivasjon i skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)Men hva skal man da gjøre med alle de elevene som driter i ungdomsskole, som ikke yter noen ting og som likevel kommer inn på vgs? Fordi de har rett på det? Sånn skolen er i dag kan man gå ut av grunnskolen uten å ha løftet en finger og likevel ha rett på videregående skole. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Textrovert
|
![]() Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)Men, 007:
![]() |
#6 |
Superaktiv
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
![]() Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)Ja, det skulle tatt seg ut. : provosert: |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)
1. Ja, de gidder å starte. Foreldrene forlanger det, de har rett til det og de har ikke noe annet tilbud. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Textrovert
|
Det er klart at ikke alle passer inn i videregående skole, men de er fortsatt bare barn (sånn juridisk sett) og bør ha rettigheter til å bli fulgt opp på et eller annet vis.
![]() |
#9 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)Samtidig: Er det virkelig alle som har utbytte av å gå på videregående skole? Særlig med tanke på at svake elever gjerne havner på allmennfag, der det er flest plasser?
![]() |
![]() |
#10 |
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#11 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Sånn som systemet er nå, i hvert fall her i fylket, ender den gruppa med elever som gir beng i ungdomsskolen normalt på studiespesialisering (tidl. allmennfag) på videregående, fordi det er det utdanningsprogrammet der det er billigst å opprette "fyllplasser". Vel inne på studiespesialisering går de selvsagt på smell etter smell i takt med at de faglige kravene øker, og i forhold til denne elevgruppa føler jeg ganske ofte at det vi gjør ved å ha dem her er å utdanne dem til tapere. De får jo aldri oppleve å lykkes. Det er godt mulig at å fjerne ungdomsretten ikke er veien å gå, men jeg tror i hvert fall at man bør se på hvordan det nåværende systemet fungerer og om man kan ta noen nye grep i forhold til denne elevgruppa.
![]() |
#12 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)Retten til videregående skole er svært viktig synes jeg, det ligger mye forebyggende arbeid i å "tvinges" til å gå på skole. Jeg er muligens påvirket av å se hvordan det går med de som dropper skole, og tror at det både samfunnsøkonomisk og sosialt sett kan være lønnsomt å være rause i forhold til å la faglig svake og umotiverte ha rett til å få lov til å gå på videregående skole i en eller annen form. Alternativet kan være så mye verre.
![]() |
#13 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)Jeg synse man heller bør fokusere på å finne årsaker til at eleven stryker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Personlig pessimist
|
Dette er jeg helt enig i. Fagutdanningene kunne i større grad vært tilpasset elever som ikke mestrer de allmenne fagene.
![]() |
![]() |
#15 |
ej ikke møjkets heije
|
Ungdomsskolen har tradisjonelle allmenne fag. Det er ikke alle som har anlegg for dette, og at noen gir opp har jeg en viss forståelse for. De har også rett til en utdanning i fag som kan være interessant for dem.
![]() |
![]() |
#16 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)Jeg må innrømme at jeg trodde det var sånn allerede, det var jo slik når jeg gikk på ungdomskolen.
![]() |
#17 |
Protonterapeut
|
![]() |
#18 |
søt
![]() Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)Klart alle må få muligheten til å få seg en utdanning, men da må skolene/retningene være lagt opp slik. Det fins alt for få tilpassede opplegg, alle skal hives inn i samme bås og som nevnt over her: aldri lykkes.
![]() |
#19 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)Men jeg synes "å få muligheten til" er noe ganske annet enn "å ha rett til". Selvsagt burde alle få muligheten, men muligheten var der også før man fikk lovfestet rett.
![]() |
![]() |
#20 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: Vil fjerne retten til videregående skole (vg.no)Som samfunn har vi ikkje lov å gi opp elevar på 14-15 år. Det er det ein i praksis gjer om ein fjernar det 13-årige studieløpet. Det skal ein utopisk porsjon modenheit til for ein 14-åring å sjå konsekvensane av å droppe ut om ein t.d. kjem frå ein familie som kanskje ikkje ein gong ser verdien av vgs og vdare utdanning. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|