Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er desperat etter info om Asperger!

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-09, 12:33   #1
Cheerilee
Fullverdig medlem

Medlem siden: Sep 2008
Cheerilee har et hav av muligheter foran seg
Standard

Er desperat etter info om Asperger!

Vi har nylig fått beskjed om at vår skjønne herlige sønn kan ha Asberger syndrom. Men siden utredningen ennå ikke er ferdig, har vi ikke fått vite så mye om hva det er og hva vi kan forvente oss. Jeg ønsker derfor gjerne å komme i kontakt med andre foreldre som har barn med denne diagnosen... Hvordan kan vi som foreldre gjøre tilværelsen for gutten vår lettest mulig om det viser seg at denne diagnosen stemmer? Han er bare 3 1/2 år, og har ikke noe særlig språk, så det er vanskelig å kommunisere med han. Og nå begynner jeg å engste meg for fremtiden...huff...

Er også glad for linker til gode internettsider om temaet.

Cheerilee er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 12:37   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Er desperat etter info om Asperger!

www.bokstavbarna.com bør du finne mye relevant info, og det er et godt og aktivt forum for foreldre med barn med diagnoser innenfor autismespekteret, ADHD, o.l.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 12:38   #3
Cheerilee
Fullverdig medlem

Standard

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

www.bokstavbarna.com bør du finne mye relevant info, og det er et godt og aktivt forum for foreldre med barn med diagnoser innenfor autismespekteret, ADHD, o.l.

Tusen takk for linken! Da skal jeg lese litt der...

Gammel 08-05-09, 12:41   #4
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og du har vel vært på autismeforeninga sine sider?
http://www.autismeforeningen.no

Gammel 08-05-09, 13:00   #5
Perhonen
Pessimistisk Optimist.

Perhonen sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
Perhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelenPerhonen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cheerilee, her.

Vi har nylig fått beskjed om at vår skjønne herlige sønn kan ha Asberger syndrom. Men siden utredningen ennå ikke er ferdig, har vi ikke fått vite så mye om hva det er og hva vi kan forvente oss. Jeg ønsker derfor gjerne å komme i kontakt med andre foreldre som har barn med denne diagnosen... Hvordan kan vi som foreldre gjøre tilværelsen for gutten vår lettest mulig om det viser seg at denne diagnosen stemmer? Han er bare 3 1/2 år, og har ikke noe særlig språk, så det er vanskelig å kommunisere med han. Og nå begynner jeg å engste meg for fremtiden...huff...

Er også glad for linker til gode internettsider om temaet.

Ingen morsom diagnose det nei. Jeg bare undres, kan sønnen din kommunisere uten språk? Kroppsspråk, mimikk osv. Kan du på noe vis tolke ham?
Jeg har et barn på min avdeling (jobber i barnehage) som ikke har språk. Han har noen lyder, men ikke språk. Men han kommuniserer med resten av kroppen, sitt nonverbale språk.

Perhonen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 13:01   #6
Cheerilee
Fullverdig medlem

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Og du har vel vært på autismeforeninga sine sider?
http://www.autismeforeningen.no

Nei, faktisk ikke! Takk for tips!

Gammel 08-05-09, 13:02   #7
pippimamma

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

http://www.nikolaisens.com/fag/aspergers.html

Jeg skjønner godt at du engster deg for fremtiden, samtidig er det flott at det blir tatt tak i allerede nå.

Du lurer på hvordan du kan gjøre hverdagen hans så god som mulig. Jeg anbefaler forutsigbarhet i hvedagen og forberedelse i god tid før nye ting skjer. De med asperger tar alt vi sier bokstavelig, de forstår ikke ironi eller bruk av metaforer.

Lykke til med utredning!

Sist redigert av pippimamma : 08-05-09 kl 22:26.
pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 13:03   #8
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

http://www.nordvoll.gs.oslo.no/

Nordvoll skole i Oslo er en spesialskole med kompetanse på autisme - og da også Asperger, som er innenfor autismespekteret.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 13:04   #9
Cheerilee
Fullverdig medlem

Standard

Opprinnelig lagt inn av Perhonen, her.

Ingen morsom diagnose det nei. Jeg bare undres, kan sønnen din kommunisere uten språk? Kroppsspråk, mimikk osv. Kan du på noe vis tolke ham?
Jeg har et barn på min avdeling (jobber i barnehage) som ikke har språk. Han har noen lyder, men ikke språk. Men han kommuniserer med resten av kroppen, sitt nonverbale språk.

Han kommuniserer mest med kroppsspråk, og ved å peke og ta hånden vår sånn at han kan føre oss et sted for å peke og på den måten vise oss hva han mener. Men det blir ofte misforståelser, og da blir han fryktelig fortvilt

Gammel 08-05-09, 13:13   #10
pippimamma

pippimamma sin avatar

Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

http://home.c2i.net/sorgjerd/

http://www.freewebs.com/mylifewithas...yndromavkp.htm

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 13:16   #11
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Slik var min sønn også, før vi begynte med en metode som heter PECS (symboler i en bok). Da løsnet virkelig kommunikasjonen hans, han gikk fra noen få håndtegn til mange hundre symboler i boka på noen måneder. PECS er en metode som er tillaget for bruk med barn innenfor autismespekteret - jeg var på et 2-ukers kurs i PECS i utlandet i fjor og det var veldig lærerikt

Nå bruker sønnen min talemaskin
Skriver om han og mangelen på språk i bloggen min her inne
Spør gjerne om du vil vite mer! Evt. kan jeg sikkert gi deg noen tips om hvor du kan få hjelp/veiledning i forhold til hvor du bor - har fått ganske god oversikt etterhvert.

Gammel 08-05-09, 13:17   #12
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Cherilee, kan jeg få spørre hvilket sykehus/barnehabilitering dere hører til?

Gammel 08-05-09, 13:34   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

og Autismenettverket

Gammel 08-05-09, 13:36   #14
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Cheerilee, her.

og har ikke noe særlig språk, så det er vanskelig å kommunisere med han.

Jeg synes det er rart at de snakker om Asperger når han ikke har språk. Det som skiller Asperger fra andre autismespekterdiagnoser er jo at personer med Asperger ofte har et veldig godt språk.

Min sønn fikk en autismespekterdiagnose da han var tre år, men Asperger har aldri vært nevnt, nettopp fordi han snakker "for dårlig".

Sønnen min hadde bare rundt 20 enkeltord da han var tre og et halvt. Nå er han seks og et halvt og prater som en foss. Ikke like feilfritt som de jevnaldrende, men det er ikke langt unna. Så det er håp.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 13:48   #15
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Standard

Jeg tror forøvrig at Aspergers ofte er en av de første diagnosene innenfor autimespekteret som blir prøvd ut. Den er godt kjent, tross alt. Autisme favner jo et relativt vidt spekter.

Gammel 08-05-09, 13:50   #16
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg tror forøvrig at Aspergers ofte er en av de første diagnosene innenfor autimespekteret som blir prøvd ut. Den er godt kjent, tross alt. Autisme favner jo et relativt vidt spekter.

Ja, sant nok. Men når barnet har dårlig språk, så trodde jeg at Aspergers ble utelukket med en gang.

Da sønnen min ble utredet, sa forskningslederen at de trodde at språket ville ta seg opp såpass, at når han kom i tenårene, så ville de fleste sikkert tro at han hadde Aspergers. Jeg spurte da om Aspergers var en mulig diagnose, men det ble tvert avvist og da med utgangspunkt i forsinket språk og språkforståelse.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 14:03   #17
bønna
Deltidsmamma

bønna sin avatar

Hvor: 25 min fra Oslo.
Blogginnlegg: 4
bønna er populærbønna er populærbønna er populærbønna er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Ja, sant nok. Men når barnet har dårlig språk, så trodde jeg at Aspergers ble utelukket med en gang.

Det er også hva jeg har hørt fra en lege som har vært med på å stille diagnose for barn m Asberger. Asberger-barn har normal språkutvikling og det er noe som skiller Asbergerbarn fra andre autismediagnoser.

Til Hovedinnlegger; stor klem, jeg har også kjent en del på bekymringene for om min sønn har Asberger, som jeg håper jeg har gjordt unødig. Det er ikke godt å ikke vite.
Jeg leste masse om emnet, mange med Asberger klarer seg bra i forhold til jobb, fritid og venner.
Det er flott at dere er i gang med utredning så tidlig, det er visst noe av det som er viktig skjønner jeg.
Vi har bare kommet så langt at vi har fått henvisning til PPT, det tar tid de greiene her.

Sist redigert av bønna : 08-05-09 kl 14:12.
bønna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-09, 14:12   #18
Cheerilee
Fullverdig medlem

Standard

Må bare legge til at vi er helt i begynnelsen av utredningen nå, og at ingen diagnose er bestemt. Så Asberger var en mulig diagnose som ble foreslått, og som jeg som mamma fanget opp for å finne ut mer... Så ingenting er altså fastslått...

Sønnen min har et ordforrråd på rundt 15-20 ord.

Jeg er fryktelig spent på utviklingen til sønnen min og hvordan han kommer til å bli som person... Jeg lurer vel igrunn på det meste akkurat nå... Takker for alle svar!

Gammel 08-05-09, 14:43   #19
Cheerilee
Fullverdig medlem

Standard

m^2: Har sendt pm

Gammel 08-05-09, 14:51   #20
Propella
superbruker

Propella sin avatar

Blogginnlegg: 3
Propella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt avPropella har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Da sønnen min ble utredet, sa forskningslederen at de trodde at språket ville ta seg opp såpass, at når han kom i tenårene, så ville de fleste sikkert tro at han hadde Aspergers. Jeg spurte da om Aspergers var en mulig diagnose, men det ble tvert avvist og da med utgangspunkt i forsinket språk og språkforståelse.

Gutten min har en forsinket språkutvikling. Han prater langt fra feilfritt enda (10 1/2 år) men han har asperger diagnose. Det finnes flere barn med asperger diagnose og spesifikke språkvansker. Storepropell sine språkvansker er først og fremst innen uttale.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.