Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hva skal jeg servere 17. mai?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-05-09, 19:32   #1
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva skal jeg servere 17. mai?

Jeg klarer ikke finne noe jeg egentlig har lyst på.... Får egne foreldre og svigerforeldre på besøk. Tenke kanskje grille, men tør ikke satse på sol og go'vær.
Klassikeren laks og jordbær er jo en mulighet, men når tre av seks voksne ikke spiser rød fisk er det jo litt dumt å servere det kanskje.

Noen med noen gode forslag til litt "festmat" som ikke er alt for "utradisjonelt"? (Vil liksom ikke servere sushi 17. mai...)

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 19:35   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva skal jeg servere 17. mai?

Rømmegrøt og spekemat.

Gammel 10-05-09, 19:37   #3
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Rømmegrøt.

Gammel 10-05-09, 19:37   #4
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Pai, salat og forskjellig brød, ostefat til "dessert".

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 19:38   #5
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi serverer grillmat, okke som. Om været ikke er fint så grilles maten ute og serveres inne.

Gammel 10-05-09, 19:40   #6
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi pleier å ha smørbrød - jeg prøvde å få igjennom grilling i år, men akk nei, det MÅ være smørbrød, men det er jo godt da

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 19:42   #7
Susse
Gal kattedame

Susse sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 544
Susse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtidSusse har en fantastisk fremtid
Standard

Vi lager hjemmelaget potetsalat, vanlig salat, foccacia og grillmat. Til dessert blir det vannbakkels, risis til allergikerene, og tradisjonell bløtkake med jordbær samt en melk og glutenfri bløtkake med erlet.
Om det bøtter ned griller vi under parasoll og spiser inne.

Gammel 10-05-09, 19:48   #8
gnuri
Fru Jacobsen

gnuri sin avatar

gnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt avgnuri har mye å være stolt av
Standard

Vi pleier å ha koldtbord og kake med jordbær til dessert

ellers så synes jeg at wraps er lurt, man lager masse forskjellig fyll, og så får folk ta hva de liker..Vi har ofte tunfiskrøre, stekt bacon, tacokjøttdeig, marinerte oliven, frisk salat, fetaost osv-osv

gnuri er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 19:50   #9
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har tenkte serkt på rømmegrøt og spekemat... ok, så er det bare jeg som spiser rømmegrøt :P men spekemat liker alle i familien.
Lurte litt på å helsteke en sånn brasiliansk/argentinsk/hvor-de-kommer-fra okse indrefilet... det er lettvint og knallgodt det også.

Gammel 10-05-09, 19:50   #10
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Standard

Marsipankake med friske jordbær er selvskreven.

Gammel 10-05-09, 19:54   #11
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tenker "ekte husmannskost"
Bestemor pleier alltid å lage en stor lapskausgryte denne dagen - lett å lage, lett å spise .
Vi (litt yngre) pleier å ha venner på besøk, og spiser gjerne burritos med rømme og guacamole o.l.

Gammel 10-05-09, 20:16   #12
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når på døgnet er det snakk om?

Vi lunsjer ofte etter barnetoget og de tilstelningene der, og da går det ofte i pastasalat med påfølgende kaker.

Om kvelden er jeg fra liten av vant med ordentlig selskapsmiddag, men nå er det mer tilfeldig og vi griller kanskje eller noe sånt.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 20:26   #13
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Lapskaus var 17. mai-maten hjemme hos meg i oppveksten. Det er jo veldig greit å kunne lage ferdig på forhånd.

Vi serverer alltid pølser og potetmos. Potetmosen lages på mandelpoteter med masse smør og fløte, så den blir alltid god. Etterpå er det isbuffét med is av alle slag, diverse ting for å strø på isen, nøtter m.m. flere sauser og iskjeks og alt med seg. Like stor suksess hvert år.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 20:28   #14
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

17.mai = grilling hos oss.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 20:38   #15
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Hos oss er det en slags tradisjon med rømmegrøt og spekemat, vannkringler fra Bergen hører med her. Helten tåler ikke melk så godt, så han smaker på grøten og spiser seg mett på spekemat og kringler.

Grilling på 17.-mai høres godt ut, men litt pes med tanke på antrekket (ser ikke for meg at verken helten eller jeg griller i bunad).

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 21:00   #16
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er vant til å få servert lapskaus og bløtkake et eller annet sted på 17. mai. Det er kjekt å kunne lage i stand på forhånd. Også griller vi på kvelden.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 21:15   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi spiser helkokt laks, loff, ulike paier og salater, samt kaker. Alt kan lages i god tid i forveien.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 21:19   #18
mkj
Off the map.

mkj sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
mkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt avmkj har mye å være stolt av
Standard

Helstekt indrefilet er jo snadder. Server gjerne med en lun og innholdsrik potetsalat:

Gammel 10-05-09, 21:46   #19
Selma
blid

Selma sin avatar

Selma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelenSelma er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hos oss blir det spekemat, eggerøre, potetsalat, salat og flatbrød. Is eller kake til dessert.

Svigers kommer og spiser sammen med oss mellom barnetoget og skolearrangement på ettermiddagen, så det blir kombinert lunsj og middag

Gammel 10-05-09, 21:46   #20
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her har du hele menyen!

http://www.dagbladet.no/2009/05/10/m...g/mat/6105131/

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:07.