Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Frossen fisk vs. fersk fisk

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-05-09, 11:31   #1
Katie
:)

Katie sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Katie er litt kul
Standard

Frossen fisk vs. fersk fisk

...

Sist redigert av Katie : 22-11-09 kl 17:50.
Katie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 11:32   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frossen fisk VS fersk fisk

Frossen,fordi fersk fisk i butikk generelt ikke er akkurat fersk.

Gammel 11-05-09, 11:36   #3
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Sitron sa det!
Etter diverse avisoppslag der Næringmiddeltilsynet har gitt fiskedisker strykkarakter, har jeg mistet lysten. :kvalm:

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 11:39   #4
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har også opplevd "fersk" fisk som ikke er direkte fersk, så frossen er et godt alternativ om man ikke er sikker på å få helt fersk fisk.
SALMA laksen er veldig god syns jeg. Den er pakket maks fire timer etter at den var i sjøen, og smaker bedre enn frossen laks.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 11:42   #5
Katie
:)

Katie sin avatar

Katie er litt kul
Standard

...

Sist redigert av Katie : 22-11-09 kl 17:52.
Katie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 11:42   #6
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Blogginnlegg: 32
trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Hvis ikke det er selvfisket så kjøper/får vi rett fra fiskebåten/fiskebrygga. Ellers blir det frossen. Kjøper aldri "fersk" fisk fra fiskedisken.

Gammel 11-05-09, 11:44   #7
Honda
Type R ;)

Honda sin avatar

Hvor: Nord
Honda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner tilHonda er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av trøtt, her.

Hvis ikke det er selvfisket så kjøper/får vi rett fra fiskebåten/fiskebrygga. Ellers blir det frossen. Kjøper aldri "fersk" fisk fra fiskedisken.

Gammel 11-05-09, 11:59   #8
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjøper uansett bare fileter av alt, enten det er fersk eller frosset. Det går vel mest i frosset her, det er lettere tilgjengelig, og som Sitronen sier så er ikke alltid den ferske fisken fersk.

Gammel 11-05-09, 12:10   #9
Millis
Multividunder

Millis sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Millis er litt kulMillis er litt kul
Standard

Kjøper frosset fisk fra butikken. Men en gang i uken kommer fiskebåten og legger til med helt fersk fisk, da hender det vi kjøper noe.

Gammel 11-05-09, 12:33   #10
Nera
Pandemonium

Nera sin avatar

Medlem siden: Dec 2008
Nera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner tilNera er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg er motsatt; jeg kjøper fersk, men helst fra fiskebutikk. Noen fordeler skal man ha ved å bo i Nord-Norge. Den eneste fisken jeg synes smaker brukbart som frossen, er laks.

Gammel 11-05-09, 12:54   #11
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Mine svigerforeldre som har flyttet ned hit til Østlandet etter å ha bodd hele livet på ei øy i Nord er nok mer kresen på fisk enn jeg som har bodd her hele livet og nok ikke vet hvordan ordentlig fersk fisk skal smake, og de kjøper aldri fisk fra fiskedisken. De har gått over til fisk fra frysedisken.

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 16:06   #12
F.V.Zappa
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jan 2009
F.V.Zappa har et hav av muligheter foran seg
Standard

Frossen fisk er generelt sett like bra som de ferske, om ikke bedre.
Unntakene er makrell og breiflabb, makrell mister spensten, og breiflabb blir skikkelig tråete. altså, litt som å spise en steinbitt med veldig sterk "fiskesmak", som det er sydd masse sytråder igjennom. Namnam.

Gammel 13-05-09, 16:07   #13
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 17:22   #14
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Frossen fisk vs. fersk fisk

Det er jo mange som tror at frossen = dårlig kvalitet når det faktisk svært ofte er helt motsatt. Hvor lenge ligger "ferske" grønnsaker i butikkhyllen før man kjøper og spiser det? Det kan gå ganske lang tid. Når det fryses fryses det jo ferskest mulig, og frysing får vel ikke vitaminer og mineraler til å forsvinne?

Gammel 13-05-09, 18:34   #15
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

trøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de flestetrøtt er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Det er jo mange som tror at frossen = dårlig kvalitet når det faktisk svært ofte er helt motsatt. Hvor lenge ligger "ferske" grønnsaker i butikkhyllen før man kjøper og spiser det? Det kan gå ganske lang tid. Når det fryses fryses det jo ferskest mulig, og frysing får vel ikke vitaminer og mineraler til å forsvinne?

Frossene grønnsaker er sunnere enn "ferske" fra butikken. Smaken derimot.

Gammel 13-05-09, 18:37   #16
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Jeg synes det smaker helt fint jeg, men det kommer vel an på tilberedningen. Jeg bruker frossen og fersk blomkål, brokkoli og rosenkål om hverandre, og kjenner ikke forskjell.

Gammel 13-05-09, 18:39   #17
trøtt
ekstremt trøtt

trøtt sin avatar

Standard

Jeg kjenner forskjellen veldig godt. Det eneste jeg syns det er greit å bruke frossen blomkål/broccoli i er wok/pai o.l hvor det skal stekes.

Gammel 13-05-09, 18:52   #18
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker ikke fisk som har vært frosset. Det blir feil konsistens. Så jeg kjøper fersk fisk. Og Salma da. Jeg liker den laksen veldig godt.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-05-09, 19:33   #19
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers slår jeg et slag for salmalaks, den er nydelig til sushi. Hvit fisk spiser jeg helst ikke. I alle fall ikke om den har vært frossen. Det er noe med konsistensen.

Gammel 13-05-09, 19:41   #20
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Kiwi sin helgelaks er faktisk en av de beste jeg har smakt, ved siden av Salma. Jeg serverte den i et selskap og alle gjestene skrøt den opp i skyene, et par av dem spurte faktisk om det var Salma-laks. Jeg kjøpte den fersk, men frøs den da jeg kom hjem. Allikevel var den helt super.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:26.