|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Vaklende
|
![]() Disse flaggene igjenJeg vet diskusjonen om flaggbruk var oppe i fjor også, men jeg blir nå invitert av ungdomskole.bekjente inn i FB-gruppen "For oss som kun vil ha det norske flagget i 17 mai...". Naivt nok er min hovedtolkning når jeg ser bilder som dette under at de ikke-norske flaggene brukes som en "Se, vi med opprinnelse i xxx vil også være med og feire Norges dag". Ikke at de markerer et politisk standpunkt om at de ønsker at Norge skal bli nigeriansk eller whatever. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Disse flaggene igjenI Stavanger (som bildet er hentet fra) har det alltid vært allslags flagg i toget 17. mai, og jeg har alltid tenkt det samme som deg Balanse.
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Disse flaggene igjenJeg ville blitt direkte snurt om noen hadde trodd at jeg ville være med å støtte en slik gruppe, jeg for min del. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Disse flaggene igjenJeg syns det er helt kurant med ett lands flagg alene på landets nasjonaldag. Det være uavhengig hvilket land det er snakk om.
![]() |
#6 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Disse flaggene igjenJeg vet ikke om det er politikk eller hva det er, men jeg synes at den dagen kan forbeholdes norske flagg. Det er flott med nasjonaldrakter fra alle land, der en kan vise at "Se, vi med opprinnelse i xxx vil også være med og feire Norges dag", men flagget må være norsk.
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Disse flaggene igjenJeg skjønner virkelig ikke hvorfor, Nenne. Er det så mye tvil om at det er Norges nasjonaldag? Går det i det hele tatt an å oppholde seg i Norge i mai og være i den ringeste tvil om at det er grunnloven som har bursda'? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
![]() Sv: Disse flaggene igjenJeg kjenner at jeg ville fått noen holdninger til noen som inviterte meg til en sånn gruppe kjenner jeg. |
![]() |
![]() |
#9 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Disse flaggene igjen
Er det like kurant å komme i bursdag til et barn og inkludere alle de andre barna der som om det er deres dag også? Det er, syns jeg, like lite greit å inkludere alle barn i et selskap som hovedpersoner som det er å inkludere alle flagg på Norges dag. Som Nenne sier, så er det noe helt annet med nasjonaldrakter.
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Disse flaggene igjenI utgangspunktet synes jeg det er like kurant at barn med utenlandsk opprinnelse bruker sine flagg som at de bruker sine nasjonaldrakter i 17. mai-toget. Men jeg håper (og antar) likevel at Podens tyske skolekamerater lar være å bruke flaggene fra sitt opprinnelsesland.
![]() |
#11 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Disse flaggene igjenPå en måte syns jeg man skal holde seg til det Norske flagget på nasjonaldagen. Samtidg tenker jeg, hva har det egentlig å si da? At noen stiller med andre flagg? Ødelegger det dagen? Nei, jeg syns ikke det, absolutt ikke.
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Disse flaggene igjenJeg ser et unorsk flagg mer som at "landet mitt gratulerer med dagen" enn som et kupp. På samme måte som om noen setter en rett fra et annet land sammen med den øvrige maten på et spleisekoldtbord. |
![]() |
![]() |
#13 |
|
Jeg har (tydeligvis) et svært lite høytidelig forhold til flagg, og klarer ikke helt se sammenhengen mellom 17. mai og en barnebursdag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
By the Sea
|
Enig.
![]() |
#15 |
Lesende
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: F16
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Disse flaggene igjenDet Teofelia og Smilefjes sa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
<*(((<
|
Jepp, slik ser jeg det også. Det er jo ikke akkurat noen umiddelbar fare for at de utenlandske flaggene skal dominere 17. mai-feiringen. Dog syns jeg kanskje man også kan bære med seg et norsk flagg sånn for å vise hva man er med og feirer, men jeg kjenner at det ikke stikker så innmari dypt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Vaklende
|
Jepp. Overveielsen angående den det gjelder er bare om jeg skal sende en sint melding også, eller bare slette personen fra lista mi i det stille.
Jeg ser ikke sammenhengen Sitron. Uansett, i en bursdag gjør man masse stas på de andre barna også, de får da noe kroneaktig, godtepose, etc etc, de også. I våre bursdager er vi ihvertfall opptatt av å gjøre stas på gjestene også, det er ikke bare "Gi meg presangen og stikk". |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Fola Blakken
|
![]() Sv: Disse flaggene igjenSmilefjes sa det.
![]() |
![]() |
#20 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() |
|
|