Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Bløtkake for dummies

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-05-09, 20:57   #1
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Lillestrøm
Blogginnlegg: 388
Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Spørsmål

Bløtkake for dummies

Hvordan dynker man bunnen, og med hva? Hvor mye? Hvor mye sukker skal i kremen? Tips?

Gammel 16-05-09, 21:07   #2
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bløtkake for dummies

Skal du pynte den i kveld hadde jeg ikke dynket den.
I kremen har du en dæsj og en dæsj vaniljesukker.
Jeg har aldri dynket en bløtkake før, men mamma brukte juice.

Gammel 16-05-09, 21:09   #3
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Til dynking av bunnen kan ein igrunn bruka det meste. Appelsinjuice eller noko alkohol funker heilt fint. Skvett litt over bunnen og den er ferdig dynka.

Mengde sukker i kremen kjem heilt ann på korleis du liker den. Mamma hadde alltid 1 ss sukker pr dl fløte.

Gammel 16-05-09, 21:09   #4
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Du kan dynke med melk, juice, saft eller hva du måtte like. Jeg tar en teskje og splæsjer litt rundt. Hvor mye sukker, kommer an på hvor søt du liker kremen. Til 1 1/2 fløtehus, pleier jeg å ta et par ss, smak når kremen er halveis pisket, du kan alltids slenge oppi litt til.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 21:22   #5
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Bluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme omBluen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for innspill! Bunnen er bakt i dag, men kaka skal pyntes i morgen.

Gammel 16-05-09, 21:24   #6
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kremen er best uten sukker.

Gammel 16-05-09, 21:25   #7
Pingis
Kald på føttene

Pingis sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Blogginnlegg: 121
Pingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de flestePingis er kulere enn de fleste
Standard

Juice eller melk er alltid greit til dynking. Og jeg synes det er skikkelig skikkelig ekkelt med sukker i kremen. (Men nå skal jeg ikke spise Elinblus kake, så jeg skal ikke blande meg så veldig.)

Gammel 16-05-09, 21:29   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg dynker ikke bunnene, og kaken blir ikke tørr.

Gammel 16-05-09, 21:30   #9
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Juice er godt til dynking, og har du ikke det i hus kan du dynke med litt sukret vann. Jeg synes krem er best uten sukker, men det fordrer at man har noe i tillegg til krem inne i kaken, for eksempel syltetøy.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 21:31   #10
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bruker å dynke med litt melk. Bruker spiseskje og sprer litt lett rundt. Krem uten sukker hørtes da ikke godt ut?

Gammel 16-05-09, 21:33   #11
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Krem uten sukker er virkelig ikke godt.

Gammel 16-05-09, 21:34   #12
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Å dynke bunnen er et must synes jeg. Min mor lager verdens beste bløtekake, og hun dynker bunnen med appelsinjuice tilsatt litt sukker. Ytterkantene på bunnen er det som er viktigst å dynke.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 21:35   #13
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Å se for seg Elinblu lage krem uten sukker, er som å forestille seg at Madam Mim kysser Siv Jensen. Men jeg liker vanlijesukker i kremen også.

Mange gode tips her ellers, jeg skal vise dem til mannen. Det er han som skal dissekere sukkerbrødet og stå for grovfyllingen.

Gammel 16-05-09, 21:35   #14
Marge
Bør lage seg en tittel selv

Marge sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Marge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt liktMarge er virkelig godt likt
Standard

Ellers pleier hun å bruke rørte jordbær i kremen, og ettersom jordbærene er tilsatt en del sukker så tilsetter hun bare litt vaniljesukker i tillegg. Og kaken er best når du lager den dagen før den skal spises, da er den blitt mye saftigere.

Marge er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-09, 21:35   #15
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brynhild, her.

Å dynke bunnen er et must synes jeg. Min mor lager verdens beste bløtekake, og hun dynker bunnen med appelsinjuice tilsatt litt sukker. Ytterkantene på bunnen er det som er viktigst å dynke.

Ja, det skal du få meg til å tro - det tok ikke mange minuttene før den begynte å virke hard i kantene.

Gammel 16-05-09, 21:37   #16
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Baileys. Jeg er ikke glad i bløtkake, men min brors sagnomsuste bløtkake som etter sigende var dynket med nærmere en halv flaske Baileys var visst veldig god.

Gammel 16-05-09, 21:50   #17
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Standard

Rørte jordbær i kremen er vanvittig godt. Det bruker alltid moder'n og hun lager verdens beste bløtekake, som attpåtil er glutenfri.

Gammel 16-05-09, 21:58   #18
Bluen
intro

Bluen sin avatar

Standard

Vi har frossent, rørt bringebærsyltetøy (fra Nora, tror jeg). Og moreller for 130 kroner.

Gammel 16-05-09, 22:01   #19
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Eg har ikkje heilt sett vitsen med å dynke bløtkaka. Eg fyller den med vaniljekrem, krem, syltetøy (Noras hjemmelagede markjordbær, skogsbær eller bringebær) og banan. Da blir den saftig nok for min smak.

Men etter 8-9 år er svigermor blitt husvarm (eller var det gamal?) nok til å gi meg eit venleg, men bestemt råd om å dynke kaka litt neste gong. Så da blir det nok dynking neste gong.

Gammel 16-05-09, 22:06   #20
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Vi har frossent, rørt bringebærsyltetøy (fra Nora, tror jeg). Og moreller for 130 kroner.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:50.