|
Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Nybegynner
Medlem siden: Apr 2009
![]() |
![]() Skal veggen være lysere enn gulvet?Vi skal bygge hytte på fjellet og siden det ikke blir ekstra takhøyde i stua har vi bestemt at taket skal behandles med hvit panellakk (2 strøk). Gulvet skal være furugulv. Lister i tak og rundt vindu og dører skal være hvite. Det blir også hvit kjøkkeninnredning med Eik benkeplate fra IKEA. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Skal veggen være lysere enn gulvet?I mitt typograf-hode må det nederste alltid være tyngst, altså gulvet være mørkere enn veggene. Noe annet blir helt feil for meg, da føler jeg at gulvet "henger" i rommet. Jeg klarer ikke helt å se for meg løsningen du skisserer, så jeg kan ikke synse så mye om det egentlig.
![]() |
#3 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal veggen være lysere enn gulvet?Jeg er ikke typograf, men i mitt kunst og håndverkshode må gulvet være mørkere og tyngst. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
maler
|
![]() Sv: Skal veggen være lysere enn gulvet?Jeg synes lyse gulv også er fine. Og man må vel ikke ha kun hvite vegger hvis man har hvitoljet eik eller bjørkeparkett? Et tregulv har ofte så annerledes kvalitet uansett at jeg synes ikke man må ha bare lyse vegger selv om man har et lyst gulv, men veldig lyst gulv og fire veldig mørke vegger blir ikke pent synes jeg. En kontrastvegg synes jeg imidlertid tåles godt.
![]() |
#5 |
Nybegynner
Medlem siden: Apr 2009
![]() |
![]() Sv: Skal veggen være lysere enn gulvet?Takk for innspillene. Nå har jeg fått flere gode argumenter for mørkere gulv enn vegger |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Skal veggen være lysere enn gulvet?Av de tre flatene som et rom har; tak, vegg og gulv, så bør én flate være mørkere enn de andre - dette har med romfølelse å gjøre, og det aller mest nærliggende er da å ha et mørkere gulv, for å få tyngden ned og mer "riktig".
![]() |
#7 |
Jordbærpiken
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skal veggen være lysere enn gulvet?Vi har nettopp pusset opp et gammelt hus som brukes som hytte av oss. |
![]() |
![]() |
![]() |
Emneord |
farger hytte |
|
|