|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Yes, we can!!
|
![]() DødshjelpJeg syns temaet fortjener en ny tråd, FrPs landsmøte tatt i betraktning.
Og her kjenner jeg at jeg er uenig. Altså, jeg er helt enig i at selve temaet er vanskelig, at det kommer en masse spørsmål rundt blant annet hvem som skal utføre dette, rundt press eller følt press for å ikke være "til byrde", etc.
![]() |
#2 |
Alltid like optimist
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Orkdal
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: DødshjelpJeg har mye samme tankegangen som deg, ser jeg - hvor skal grensa gå, hvem bestemmer at nå har den dødssyke kommet til grensa, hvem skal utføre handlingen osv.
![]() |
#3 |
Dukkar plutseleg opp ...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Dødshjelp
Her er ein DB-artikkel frå 99.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Populærkulturjunkie
|
![]() Sv: DødshjelpJeg mener at i de tilfellene hvor det dreier seg om dødssyke mennesker med store smerter bør det være mulighet for aktiv dødshjelp dersom pasienten selv ønsker det. Selvfølgelig strengt overvåket og kontrollert av uavhengige. Det bør være lov og forlate dette livet med verdighet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: DødshjelpDet som blir så selvmotsigende er at dersom man har krefter i bein og armer, eller mulighet til å føre en elektrisk rullestol, så er det fritt frem å komme seg utfor kanten av et stup eller noe. Men om man har mistet førligheten fullstendig så skal man ikke bare være avhengig av andres nåde for å få spise og bæsje, men også for å velge om man vil bli i livet sitt.
![]() |
#6 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: DødshjelpAlfa: Det var skumle greier.
![]() |
#7 |
Dukkar plutseleg opp ...
![]() Sv: DødshjelpDet er nokre vesentlege punkt som gjer at eg har gått frå å halle mot å vere for aktiv dødshjelp til å bli motstandar. Eg har saksa frå den tråden der eg bestemte meg for det, og redigert saman til eit svar. Du får bære over med at det er litt usamanhengande: Sist redigert av Alfa : 26-05-09 kl 14:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Ser flere sider enn..
Medlem siden: Nov 2006
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: DødshjelpDe som har blitt frarøvet sin mulighet til et funksjonabelt liv og har et liv med sterke smerter, burde ha en mulighet til å selv velge å avslutte sitt liv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
This is normal!
|
![]() Sv: DødshjelpJeg måtte lete litt rundt på nettet for å finne noen som har formulert på en god måte det jeg tenker rundt dette, for jeg klarte visst ikke få det ned på "papiret" selv. Dette var det jeg fant (skrevet av Bernt Eidsvåg):
Jeg synes erfaringene fra Nederland viser at dette kan bære veldig galt av sted. Dette er en grense jeg mener at vi som samfunn ikke kan tråkke over.
![]() |
![]() |
#10 |
Unik
|
![]() Sv: DødshjelpFor nokre dagar sidan døyde mannen sin onkel. Desverre så sovna han ikkje stille inn. Dei to siste timane var heilt forferdelige i følge svigerfar. Han blei rett og slett pint i hel.
![]() |
#11 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: DødshjelpJeg har mange av de samme tankene som Polyanna her. Dette er en av de sakene der jeg synes det er utrolig vanskelig å ta et klart standpunkt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: DødshjelpJeg vet ikke helt hvor jeg står i dette spørsmålet, og er enig med Alfa så langt. Jeg syns det er vanskelig å vite hva som er et reelt ønske, og hvem som skal tolke dette. Og hvor skal grensen gå? Skal alle som ønsker å dø få hjelp til det, eller er det bare noen med et visst antall uker igjen å leve, dokumenterte kroniske smerter osv. Hva er grunn god nok til å ville dø? Er redsel for å være en byrde god nok grunn?
![]() |
#13 |
Dukkar plutseleg opp ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
This is normal!
|
![]() Sv: DødshjelpMer fra Tidsskrift for Den norske legeforening:
I Nederland får rundt 3000 mennesker aktiv dødshjelp hvert år (tall fra Aftenposten). 3000!
![]() |
![]() |
#16 |
Absolut ateist
|
Uten tvil. Helt uten tvil. Og jeg tror at dette dreier seg om veldig få mennesker pr år. Det BØR gjelde få mennesker pr år.
![]() |
#17 |
Dukkar plutseleg opp ...
Det høres i teorien så enkelt ut å meine det, men kva for praktiske grenser meiner de skal gjelde då? |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: DødshjelpDet er jo vanskelig for meg som ikke sitter med kunnskap om sykdommer og diverse å uttale meg. Men jeg ser for meg at det kan være begrensninger på hvem som kan få hjelp. At man må falle inn under diverse kategorier for å få lov til å hjelpes.
![]() |
#19 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: DødshjelpJeg forløpig for aktiv dødshjelp under kontrollerte former. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|