|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Elias |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: EliasDen så jeg for en stund siden. Fascinerende film. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: EliasDet er en trist situasjon som beskrives i filmen, men kanskje ikke så overraskende hvis man kjenner litt til situasjonen på et par av skolene i området. (Jeg reagerte litt på at moren virket som om alle problemene og kulturforskjellene hadde kommet totalt overraskende på henne, og på at det virket som om hun ikke hadde reflektert noe over forskjellen på å bo som voksen på Grønland, når man kan velge selv hvem man jobber sammen med og omgås, og å vokse opp og gå på skole der som barn. Jeg mener ikke at det nødvendigvis var et feil valg av dem i utgangspunktet, men at jeg synes det er rart å ikke ha tenkt på disse tingene på forhånd.)
![]() |
#6 |
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: EliasJeg tror nok de hadde reflektert over det, men ble sjokkert over at de idealistiske fordommene måtte briste for en virkelighet de i utgangspunktet ikke ønsket å innse at eksisterte. Kommer liksom fram av filmen det da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
flisespikker
|
![]() Sv: Elias
Det var egentlig det jeg mente - at de ikke hadde ønsket å innse at problemene kunne tenkes å eksistere, betyr for meg at de ikke hadde reflektert over det.
![]() |
#8 |
guru advisor
|
![]() Sv: EliasTrist film. Men flott å se den, takk for tipset.
Veldig enig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: EliasDet er vel ingen grunn til ikke å bruke navn på disse skolene? Det er vel Vahl og Lakkegata det her er snakk om. Når det gjelder Lakkegata så er det skolen datteren min skal begynne på til høsten. Jeg har brukt mange timer (og søvnløse netter) på denne skolen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: EliasLitt artig at man bruker begrepet minoritet i denne saken Sist redigert av Brutus_ : 03-06-09 kl 17:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: EliasJeg har vel også landet på at jeg mener barnehage bør være obligatorisk fra 3 år i alle fall ... for barnas del. Selvfølgelig særlig for barn med minoritetsbakgrunn da det er en grov urett man begår mot barn som er født og oppvokst her og ikke kan snakke norsk når de begynner på skolen. Det er forferdelig urettferdig overnfor barna å ikke starte på skolen med et bedre utgangspunkt. Men også for alle barn generelt, når man tenker på hvor tøff og krevende skolen har blitt allerede fra 1 klasse. Det kreves ikke bare mye mtp det rent faglige men også det sosiale og disse ferdighetene trenes det jo voldsomt mye på i barnehagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|