Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Münchhausens syndrom, Hedmark (VG)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 16-12-06, 11:50   #1
Siv
Passiv

Ulykkelig

Ærligheten på forum

Huff og huff. Stakkars små barn. Kan ikke være greit for moren dette heller selv om hun drepte sitt lille barn. Obs. Sterk lesing!

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=144264

Svar med sitat
Gammel 16-12-06, 11:56   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Münchhausens syndrom, Hedmark (VG)

Tragisk historie. Men godt at de klarte å redde den andre ungen. Det med Münchhausens syndrom er vel at moren ikke ønsker å drepe ungen heller, hun er bare desperat etter oppmerksomhet.

DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-06, 12:19   #3
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tragisk!

Gammel 16-12-06, 12:28   #4
Siv
Passiv

Standard

Visste ikke helt hva slags overskrift jeg skulle sette. Men nå ser jeg at det er laget en mer passende overskrift

Ja det er godt at det minste barnet ble "reddet". Men det jeg syns er veldig rart er at bv ikke gjorde noe da de fikk meldinger fra sykehuset om den gutten som til stadighet ble lagt inn pga. sykdom Var dette fordi det ikke var grunn til bekymring eller hva?

Svar med sitat
Gammel 16-12-06, 13:46   #5
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Siv, her.

Visste ikke helt hva slags overskrift jeg skulle sette. Men nå ser jeg at det er laget en mer passende overskrift

Ja det er godt at det minste barnet ble "reddet". Men det jeg syns er veldig rart er at bv ikke gjorde noe da de fikk meldinger fra sykehuset om den gutten som til stadighet ble lagt inn pga. sykdom Var dette fordi det ikke var grunn til bekymring eller hva?

Man trenger ikke å koble inn barnevernet om et barn er mye syk. Det var vel da det andre barnet begynte å ha de samme "symptonene" at legene begynte å reagere?
Egentlig har jeg ikke lyst til å delta i denne diskusjonen, da den kan føre til spekulasjoner osv. Men måtte bare si det ang syke barn.
Tenk om BV skal bli kontaktet hver gang det viser seg at et barn blir syk mer enn 3-4 ganger i løpet av et år.

Det er vanskelig for leger å vite når de bør kontakte BV, og det er vanskelig for dem å vite når de ikke skal kontakte BV.

Gammel 16-12-06, 13:48   #6
Siv
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nabojenta, her.

Man trenger ikke å koble inn barnevernet om et barn er mye syk. Det var vel da det andre barnet begynte å ha de samme "symptonene" at legene begynte å reagere?
Egentlig har jeg ikke lyst til å delta i denne diskusjonen, da den kan føre til spekulasjoner osv. Men måtte bare si det ang syke barn.
Tenk om BV skal bli kontaktet hver gang det viser seg at et barn blir syk mer enn 3-4 ganger i løpet av et år.

Det er vanskelig for leger å vite når de bør kontakte BV, og det er vanskelig for dem å vite når de ikke skal kontakte BV.

Okei. Forstod det sånn at sykehuset hadde bekymringer for førstemann, men da har jeg lest feil.

Svar med sitat
Gammel 16-12-06, 13:55   #7
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Siv, her.

Okei. Forstod det sånn at sykehuset hadde bekymringer for førstemann, men da har jeg lest feil.

Tror ikke hele saken, fra sykehusets side, har kommet ut i media. Regner med at de hadde sine tanker, uten bevis, men da neste barn også fikk de samme symtonene, måtte de gjøre tiltak. Da viste det seg at dette barnets symptomer forsvant, og de hadde dermed "bevis" på at det var moren som frembrakte symptomene.

Har i grunnen ikke satt meg så mye inn i saken, for jeg får så vondt inni meg av å lese slikt, så det kan godt være det er sagt mer om saken enn det jeg har fått med meg, og jeg kan godt ha oversett noe eller lest feil.
Uansett er det grusomt tragisk. Får vondt av alle parter!

Gammel 16-12-06, 14:39   #8
Elin
Bør lage seg en tittel selv

Elin sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Helt forferdelig historie. Grusomt. Får helt vondt inni meg ved å tenke på hva de små må ha tenkt hver eneste gang disse oppmerksomhets-riene hennes fant sted, og hun gjorde de vondt.....
Huff, det blir for sterkt for meg. Orker ikke lese mer om dette jeg.

Gammel 16-12-06, 15:56   #9
Tinka
Gjør så godt som jeg kan.

Tinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelenTinka er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

En sterk sak med sikkert mange sider og vinkler.

Tinka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-06, 21:46   #10
Misty
Håpefull eller håpløs....

Misty sin avatar

Hvor: Plankebyen
Misty er litt kulMisty er litt kulMisty er litt kul
Standard

Jeg synes også sånt som dette er så ufattelig tragisk......
Det er nok uansett ikke lett å vurdere alltid når man skal gripe inn eller hva som skal gjøres.
I mange tilfeller synes jeg at BV blir kritisert uansett - de gjør enten for lite eller for mye.

Jeg synes oppriktig synd på alle de involverte.

Gammel 16-12-06, 22:11   #11
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Hun er ikke skyldig før det motsatte er bevist, og jeg tør ikke tenke på hvordan hun har det hvis hun er uskyldig. Om hun har gjort det eller ikke, uansett er det en tragedie.
Jeg satt nettopp å leste i gjesteboka på den omtalte hjemmesiden. Det er harde ord som kommer frem mot moren. Det er ikke opp til meg å dømme, det får domstolene ta seg av.

Gammel 16-12-06, 22:13   #12
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

I slike saker er alle parter ofre.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-12-06, 22:49   #13
Shakira
My hips don't lie

Shakira sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Hadeland
Shakira er populærShakira er populærShakira er populær
Standard

Tragisk.

Shakira er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 00:56   #14
Elin

Elin sin avatar

Elin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de flesteElin er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kisha, her.

Hun er ikke skyldig før det motsatte er bevist, og jeg tør ikke tenke på hvordan hun har det hvis hun er uskyldig. Om hun har gjort det eller ikke, uansett er det en tragedie.
Jeg satt nettopp å leste i gjesteboka på den omtalte hjemmesiden. Det er harde ord som kommer frem mot moren. Det er ikke opp til meg å dømme, det får domstolene ta seg av.

Ligger fortsatt hjemmesiden på nettet?

Gammel 17-12-06, 01:01   #15
carolin
Har laget seg en tittel

carolin sin avatar

Blogginnlegg: 70
carolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt liktcarolin er virkelig godt likt
Standard

Denne saken er jo tragisk uansett om moren har gjort dette eller ikke. Jeg synes det er bra at legene tar affære når de får en misstanke, men det er jo litt dumt at media skal henge ut moren før noe som helst har blitt bevist.

Gammel 17-12-06, 01:37   #16
Bokormen
Absolute Beginner

Bokormen sin avatar

Blogginnlegg: 13
Bokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtidBokormen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elin, her.

Ligger fortsatt hjemmesiden på nettet?

Ja.

Bokormen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 01:39   #17
Mor til 4
Nattrangler

Mor til 4 sin avatar

Mor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner tilMor til 4 er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bokormen, her.

Ja.

Hvor har dere funnet adressen til den ?

Synes det hele er skikkelig tragisk uansett hva som har skjedd og ikke skjedd, har lest en del i avisene her om dette.

Gammel 17-12-06, 07:44   #18
Maz
Pauset

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Maz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt avMaz har mye å være stolt av
Standard

Det er en tragedie for alle parter.

Dette er noe en ikke vil tro. Det må være så overveldene sannsynlig og åpenlyst før noen tør tenke tanken , enda mindre ytre den.

Det gjelder jo de fleste overgrepsmistanker. En vil ikke tro det, og en ser etter andre forklaringer gang på gang.

At yngstemann ble symptomfri etter omsorgsovertagelsen sier jo mye.

Jeg har også sett hjemmesiden, og jeg har sett andre minnesider. De fleste har et litt annet fokus. Selv der barnet har levd hele livet på sykehuset og har vært alvorlig sykt hele livet så er det et annet fokus. Det er noe med tonen som er skremmende og får en til å fryse på ryggen.

Maz er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 14:12   #19
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mor til 4, her.

Hvor har dere funnet adressen til den ?

Synes det hele er skikkelig tragisk uansett hva som har skjedd og ikke skjedd, har lest en del i avisene her om dette.

Jeg lurer også på hvor man finner den adressen. Det er en vanvittig tragisk sak, samme hvordan den ender.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-12-06, 16:39   #20
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg har ikke sett siden og har egetlig ikke noe ønske om å gjøre det heller.
Hadde kommet til å sippe hele tiden alikevel.
Lese dommen noe andre allerede har utstedt ønsker jeg heller ikke.

Jeg og mannen min satt og pratet litt om dette her om dage (eller jeg pratet..)
Saken er liksom så ufattelig, at en mamma kan skade barna sine slik at et dør.
Det må liksom være noe annet.
Kan det f.eks være noe i huset som barna blir syke av, som de utsettes for ute at noen er klar over at de ike tåler det.

Saken er uansett tragisk, uansett om moren er skyldig eller ikke.
at minste barnet ble "frisk" når den kom til et beredskapshjem taler dessverre ikke til moren sin fordel og vil være et bevis på at hun kan ha gjordt.
I allefall i mine øyne.
Men jeg vil ikke dømme henne på et så tynt grunnlag.
Alle viktige fakta i denne saken er nok langt i fra kommet på trykk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:32.