|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
blant fjord og fossevell
|
![]() Stryke dukerJeg har strøket dukene til pinse, men fy for et slit. Flere løpere av lin eller linblandinger ble aldri rette, uansett. Hvordan stryker dere slikt for å få de rette uten krøll og brett? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Klare sjøl
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stryke dukerStryke? Hva er det?
![]() |
#4 |
lader
Medlem siden: Mar 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stryke dukerDet beste er jå å stryke de før de har tørket og blitt krøllete. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Stryke duker
Her har du en setning som aldri vil komme over min munn av 3 grunner;
![]() |
#7 |
blant fjord og fossevell
|
Jeg endte med å skylle de opp for hånd og stryke de tørre, likevel ble de ikke rette. Trenger de en hel omgang i vaskemaskina først tro? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Epikur
|
![]() Sv: Stryke dukerJeg rullet alltid duker da jeg hadde tilgang til vaskeri. Men ellers så stryler jeg dem. Jeg ruller og stryker duker rett fra sentrifugen, halvrå, og stryker dem tørre på ikke så altfor hard varme. Da blir de perfekte. (Kilde: youtube.com)
![]() |
#9 |
Passiv
|
![]() Sv: Stryke dukerDu må stryke dem mens de er halvtørre, hvis ikke må du bruke klede som er vått, og legge imellom duken og strykjernet. :husmor: |
![]() |
![]() |
#10 |
Epikur
|
![]() Sv: Stryke dukerJeg er rett og slett en jævel på stryking, kanskje jeg burde holde kurs?
![]() |
#11 |
Passiv
|
![]() Sv: Stryke dukerJeg bruker forresten dusjeflaske. Virker som tusan det også, i stedet for det våte kledet. |
![]() |
![]() |
#12 |
Epikur
|
![]() Sv: Stryke dukerVått klede blir bare mikkmakk. Mye bedre å stryke rett på rått tøy.
![]() |
#13 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Stryke dukerFor det første, andre og siste så trenger du et knakende godt strykejern. Hvis du har strykejern i 300-kronersklassen, så forklarer det alle dine problemer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Epikur
|
![]() Sv: Stryke dukerÅ, ja, det hadde jeg helt glemt. Et godt strykejern må du ha, ja. Jeg er fryktelig glad i mitt, uten at jeg husker hva det heter på stående fot.
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Stryke dukerHør på Teofelia. Det er min erfaring også. Etter at jeg fikk skikkelig strykejern ble det nesten gøy å stryke. |
![]() |
![]() |
#17 |
Bedreviter
|
Det er selvsagt helt kurant å ikke bruke duker i det hele tatt, men hvis man skal bruke duker, bør man jammen stryke dem også. Ustrøkne duker er verken pent eller praktisk, og da sliter i alle fall jeg med å forsvare bruken av dem. (Med mulig unntak for voksduker.) |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Epikur
|
![]() Sv: Stryke dukerEnten skal duken være strøket, eller så har man ikke på noen duk. Eller bruker voksduk. Nervøs fløyel er IKKE duk. (Sorry, svigermor)
![]() |
#20 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Stryke dukerSelvfølgelig stryker vi dukene!
![]() |
|
|