Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Å kjøpe et tre i bryllupsgave

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-06-09, 19:50   #1
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Å kjøpe et tre i bryllupsgave

What to do then?

Vi tenkte litt på å kjøpe et tre i bryllupsgave til noen venner som skal gifte seg i begynnelsen av juli og trenger litt tips.
Er det en spesiell årstid det skal plantes på? Noen spesielle hensyn å ta?
(Eple-/kirsebær-/plommetre f.eks.)

Tenkte å kjøpe en litt "spesiell" gave da, istedetfor å kjøpe bare noen tallerkner osv., som kanskje blir fort glemt at er fra oss. Syns det er litt morsomt med litt minner i gaveforbindelsen.

Men - hva skal til? Tips og råd mottas med takk.

Musemus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 19:52   #2
Wanda
Aktiv

Wanda sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Wanda har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Å kjøpe et tre i bryllupsgave

Vil bare si at jeg synes det var en kjempegod idé
(har forøvrig ingen gode råd å komme med...)

Wanda er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 19:54   #3
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg antar at om dere går på et seriøst plantesenter, vil de kunne gi gode råd om hva som er lurt å kjøpe som kan plantes rundt tiden bryllupet står.

For en flott ide!

Gammel 03-06-09, 19:55   #4
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Syns et var en kjempefin ide
Såfremt at de ikke bor i blokk og bare har balkong selvfølgelig.

Epletrær bør plantes to og to om det ikke er andre trær i nærheten tror jeg. Ellers er det sikekrt fritt fram?

Gammel 03-06-09, 19:55   #5
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Frukttrær kan plantes hele året, så lenge det ikke er frost i bakken. Fikk jeg vite da vi planla planting.

Dersom dere kan være ganske trygge på at de skal bli boende der de er nå, så synes jeg at det er en strålende presang.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 19:57   #6
Albertine
Passiv

Standard

Jeg synes også det er en veldig god presang. Nå vurderer vi å plante et frukttre selv, og kommer nok til å velge opal-plommer. De er visstnok supergode.

Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 19:59   #7
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Musemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt liktMusemus er virkelig godt likt
Standard

Jeg håper de skal bo der en stund ja, de har nettopp bygd seg hus og har bodd der snart ett år. Er derfor jeg tenkte det var en god idé fordi de ordner ute i hagen i sommer.
Bør man høre med dem først om de er interessert eller skal vi bare gå for det?

Gammel 03-06-09, 21:16   #8
scilla
Bør lage seg en tittel selv

scilla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
scilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smartscilla imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Kjempegod idè - jeg ville kjøpt et Magnoliatre med store hvite blomster.

Making the decision to have a child - it`s momentous. It is to decide forever to have your heart go walking around outside your body.
scilla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 21:20   #9
eka
Grubler.

eka sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
eka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smarteka imponerer mange og er sikkert smart
Standard

I og med at de skal ordne i hagen i år, synes jeg det høres ut som en veldig god ide (er i samme situasjonen selv, og hadde blitt veldig glad for et tre).

Frukttrær kan fint plantes i juli.

Gammel 03-06-09, 21:22   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Utrolig flott ide! Hør med hagesentret om hva som er lett å få til.

Gammel 03-06-09, 21:22   #11
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Vi fikk epletre (vinterepler), og det var stor stas.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 21:26   #12
Blå
Dårlig husmor

Blå sin avatar

Blogginnlegg: 78
Blå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme omBlå har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dersom de nettopp har bygget seg hus høres det ganske trygt ut. Sannsynligheten for at de flytter med det første er vel ganske liten.

Blå er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-09, 21:30   #13
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi fikk tre trær i bryllupspresang. Et ønske siden vi gjorde masse jobb i hagen i fjor og veldig hyggelig, selv om det er en stund til vi kan henge hengekøyene i dem.

Gammel 11-07-09, 23:47   #14
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Rabarbra er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Syns et var en kjempefin ide
Såfremt at de ikke bor i blokk og bare har balkong selvfølgelig.

Epletrær bør plantes to og to om det ikke er andre trær i nærheten tror jeg. Ellers er det sikekrt fritt fram?

For en genial gave! Jeg ville ha fisket litt om de "ønsker seg trær i hagen" i fremtiden jeg da. Noen trær, som epletrær, må være minst to for å befrukte hverandre (kanksje naboens holder?), men andre typer er selvfertile. Dette vet de der trær kjøpes . Har de stor hage og kan ha prydtrær i tillegg til "nyttetrær", så ville jeg kanskje gått for prydeple (mange vakre!) eller roseheggtorn. Det har jo ikke noe å si om en bryllupsgave er vakker

Rabarbra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-07-09, 23:47   #15
Rabarbra
Superaktiv

Rabarbra sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Rabarbra er litt kul
Standard

Har bryllupet vært kanskje? Kan vi ikke få høre hva de syntes om gaven i så fall?

Rabarbra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 09:14   #16
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av scilla, her.

Kjempegod idè - jeg ville kjøpt et Magnoliatre med store hvite blomster.

Siden det blir temmelig symbolsk ville jeg ikke gått for magnolia så sant de ikke bor i den lille delen av Norge hvor det er stor sannsynlighet for at den overlever. Det er forskjell på å si "dette treet fikk vi til bryllupet, se hvor flott det er nå", og "dette treet fikk vi til bryllupet, det døde året etter".

Trær som kan bli store kan skape konflikter. Frukttrær kan som regel holdes nede, og overlever leeeenge.

Gammel 12-07-09, 09:25   #17
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er kanskje litt sær, men jeg hadde nok ikke blitt så begeistret for å få et tre. Jeg vil planlegge hagen min selv, og bestemme hva slags trær som skal være der. Da måtte i såfall giveren ha godt koll på min smak i planter.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 19:23   #18
Musemus
<3

Musemus sin avatar

Lyspære

Bryllupet har vært. Vi spurte om de skulle plante ute, og det skulle de, men hadde ikke fått begynt ennå.
Da vi skulle kjøpe tre (plommetre) så fikk vi det ikke inn i bilen, så de fikk gavekort med lapp om hva vi hadde tenkt å kjøpe. Så viste det seg at de fikk ett plommetre og et epletre i gave fra noen andre, så da skulle de kjøpe seg epletre for gavekortet fra oss, slik at de kunne bestøve hverandre.
Har ikke helt fått snakka med dem om hva de synes, men jeg tror de syns det var veldig fint å få.

Gammel 12-07-09, 19:26   #19
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Det er en helt genial gave.

Jeg har selv lyst på hvite kirsebær, så mitt stalltips er det.
Evt pæretre.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-07-09, 19:29   #20
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg er kanskje litt sær, men jeg hadde nok ikke blitt så begeistret for å få et tre. Jeg vil planlegge hagen min selv, og bestemme hva slags trær som skal være der. Da måtte i såfall giveren ha godt koll på min smak i planter.

Glitter; Det er ingen som kjenner deg som ville kjøpt noe slikt. Jeg hadde ikke turd.

Jeg er veldig glad vi ikke fikk trær i bryllupsgave, men så bodde vi i leilighet også da.
Nå ønsker jeg meg lett et epletre til bursdagen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:11.