Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr

For sent på året å beskjære hekk og busker nå?

Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-06-09, 19:56   #1
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

For sent på året å beskjære hekk og busker nå?

Mannen og jeg vet ikke opp ned på planter og hekker og slikt. Og nå har vi plutselig ansvar for en hage med slike vekster, en ganske gjengrodd hage.

Mannen gikk løs på en hekkeplante i dag, og klippet greinene som lå over plattingen helt inn til stammen. Jeg lå spysyk i stuen og klarte ikke engasjere meg helt i gjøremålet, og er nå litt irritert fordi han også klippet ned to hekkeplanter i et hjørne slik at det blir mer innsikt i hagen.

• Hvor lang tid tar det å gro opp en hekk igjen?
Vi har også en lang tujahekk som har vokst i bredden innover plattingen. Vi stusset denne litt på et lite område, men det blir jo ikke særlig pent. Fra å være helt grønn og tett, ser vi nå inn på stammene. Hekken er et par meter høy og går langs kortsiden av huset.
  • Så da lurer jeg på om vi bør vente til vinteren med å beskjære greiner i bredden og høyden på hekken? Risikerer vi noe annet enn at hekken er litt stygg i sommer hvis vi beskjærer i bredden nå, eller blir den styggere neste sommer også hvis vi forhaster oss?
  • Hva med syrinbusker, vi har to slike (og jeg elsker syriner). Disse buskene burde også vært trimmet i høyde og bredde. Kan jeg gjøre det nå, elle bør dette også vente til vinteren?

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 20:02   #2
amo
Bør lage seg en tittel selv

amo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Sv: For sent på året å beskjære hekk og busker nå?

Tror det går bra, vi klipper hekker året rundt. Nesten iallefall, av og til har det hendt at ikke hekken har blitt klippt før ut i august/september.(Vi gjør det stort sett april/mai, men har ikke gjort det enda i år). Nå har vi en 20 år gammel hekk da.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-06-09, 20:02   #3
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Sv: For sent på året å beskjære hekk og busker nå?

Syrinbusken bør du ihvertfall vente med til høsten eller etter at den er avblomstra om du vil ha blomster på den i år
Når det gjelder hekken har vi og klippa i løpet av hele året og det har gått fint.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:26.