|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
www.bomulls.no
|
![]() NAV i utforbakke ......de får neppe mer tillit når de gjør tabbe på tabbe; det slutter visst aldri og jeg kjenner misnøyen vokse!! Stakkars mann, og stakkars alle de andre som sliter med NAV, hver på sitt vis!
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NAV i utforbakke ...Men jeg skjønner ikke dette med å heller bli uteligger enn å få hjelp hos sosialen? Hadde han hatt barn boende hjemme hadde jeg blitt provosert.
![]() |
#4 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: NAV i utforbakke ...
Det tenkte jeg også. Nav har helt klart driti på leggen her, men det var ikke NAV som satte ham på gata, det gjorde han selv da han ikke tok kontakt med sosialkontoret. Det er helt klart en veldig trist sak, men jeg synes ikke synd på ham fordi han ble uteligger når han selv kunne gjort noe for å hindre det, men ble stoppet av stoltheten.
![]() |
![]() |
#5 |
Hertuginne
|
![]() Sv: NAV i utforbakke ...For det første: Dette er ikke et tegn på at NAV er i utforbakke, det er et tegn på at man kan tolke regler og lover forskjellig. Selvsagt er det ikke bra at han mister hjemmet sitt, men skal vi ha et system som fungerer så må saksbehandlerene følge regelboka, dersom man skal vise litt skjønn her og litt skjønn der så vil systemet smuldre opp. Og jeg har litt vanskelig for å ha så veldig mye sympati for mannen, all den tid han nektet å gå på sosialkontoret og få hjelp.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NAV i utforbakke ...Når jeg leser den saken her så var det vel mye han faktisk har skyld i selv, som att han ikke ville gå til sosialen og få hjelp mens saken ble behandlet ferdig. Han kunne sikkert gått til banken og få ordnet noe mens han ventet og andre ting. Att nav bruker lang tid for og rydde opp i ting og lang saksbehandlingstid det er jeg enig i, men det gjelder for dem fleste og ikke kun spesielt han det var skrevet om. Så her mener jeg att han egentlig ikke har krav på noen betaling av gjeld og andre ting, bortsett fra etterbetaling han hadde krav på for dem 6 mnd han ikke fikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Ekvilist
|
![]() Sv: NAV i utforbakke ...Jeg orket ikke å lese igjennom alt, men av det jeg fikk med meg så kan jeg ikke se link mellom at NAV har gjort noe feil, og at mannen er hjemløs. Etter å ha jobbet i en sosialtjeneste noen år, så har jeg erfart at ikke alt nødvendigvis er slik det fremstilles i media. Og i denne saken går det tydelig fram at mannen selv må ta ansvar for at han har vært hjemløs. Det betyr selvsagt ikke at NAV behandler folk på en bra måte, og at det ikke har blitt gjort feil. NAV-reformen er vanvittig krevende både organisatorisk og for de ansatte. Det blir en del ofre på veien, både brukere og ansatte.
![]() |
#8 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Jeg er så enig.
![]() |
![]() |
#9 |
Ekvilist
|
En av grunnene til at folk har svært høy terskel for å oppsøke sosialtjenesten er etter min mening begreper som "sosialen" og nedlatende snakk om bruk av denne tjenesten. Jeg oppfordrer herved alle til å fjerne begrepet "sosialen" fra ordforrådet sitt. Om ikke alt for lenge er alle sosialtjenester innlemmet i NAV, bruk heller ordet NAV. Stønad til livsopphold jf. Sosialtjenestelovens §§ 5-1 og 5-2 er en rettighet man har på lik linje med folk som fyller vilkår for foreldrepenger, rehabiliteringspenger eller hva det måtte være. Gruppa som fyller vilkår om stønad til livsopphold er faktisk både stor og bred, det er ikke bare folk som er hjemløse eller som har et rusproblem som har behov sosialhjelp. Med en holdning om at det å få hjelp til anskaffelse av bolig eller livsopphold fra sosialtjenesten er "å måtte be på sine knær" slik mannen i linken sier så har man misforstått hva slags stønad det er snakk om. Sosialtjenestelovens oppgave er nettopp å dekke disse områdene, og gi råd- og veiledning i den type situasjoner - for eksempel ved uenighet med NAV i forhold til andre typer ytelser.
![]() |
#10 |
Gullfisk
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Nemlig.
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NAV i utforbakke ...Tror nok heller dette vil bli strammere i fremtiden. Velferdsgodene i Norden ligger på et kunstig generøst nivå i forhold til resten av Europa, og ytterligere press vil nok om en tid tvinge frem endringer/innstramninger på flere ordninger, på linje med det man ser på innstamningene av pensjonsordningene rundt om i Europa. Velferd vil rett og slett bli for dyrt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NAV i utforbakke ...Tittelen: "Nav i utforbakke". Skal jeg starte ny tråd? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Hertuginne
|
Om velferdsnorge blir strammere har jo ingenting med NAV som organisasjon og dens problemer å gjøre. Du kan godt starte en ny tråd, men da får du holde NAV-problematikken utenfor.
![]() |
#15 |
![]() ![]() ![]() |
Klart det henger sammen. NAV sine problemer med å levere er ikke utelukkende et resultat av politiske vedtak om annen organisering, men også altfor stor pågang i forhold til hvor mye penger som er tilgjengelig pr. dato. Flere brukere og større press, større behov for god organisering og bevilgninger, selv om det har kommet "nødhjelp" for den siste, akutte krisen. NAV er selve hjertet i velferds-Norge, så å debattere NAV-problemer uten å se det i en større sammenheng blir naivt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Hertuginne
|
Hadde denne krisen kommet ett år senere enn den gjorde ville NAV vært utrolig bedre rustet til å ta i mot. Og problemene som du ser i media rundt NAV nå kan omtrent alle relateres til omorganiseringen, som er stor og som koster utrolig mye av ansatte og i form av penger. Mye mer enn jeg tror folk er klar over.
![]() |
#17 |
![]() ![]() ![]() |
Som en annen bruker skrev over her er mange vedtak omfattet med skjønn ift tolkning av lov. Der dette før kom brukeren til fordel, tror jeg det i fremtiden, og kanskje i større grad i områder med høyt press på systemet, vil bli mer og mer vanlig at vedtak tipper i brukernes disfavør (selv om vedkommende faktisk har rett på stønad). Økt kynisme og misbruk de senere åra vil også bidra i den retningen. Og med tiden vil det nok komme forslag om at lovverket i seg selv blir strammere, med påfølgende debatter som som de man ser om pensjonsreformen. At problemene er temporære og kun avhenger av organisasjons- og innkjøringsproblemer har jeg liten tro på. Dystert? Ja, dessverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Hertuginne
|
![]() Sv: NAV i utforbakke ...Det må være trist å se verden med de brillene du gjør. Og jeg mener fortsatt du blander epler og pærer i denne debatten, men du om det.
![]() |
#19 |
Ringskrømt
|
![]() Sv: NAV i utforbakke ...Forferdelig sak, dette. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Passiv
|
Det er ingen tvil om at NAV står i en bakke. Hvorvidt den går oppover eller nedover kommer vel an på hvilken side av bordet man sitter på. For en bruker som venter i månedsvis på å få utbetalt sine penger vil dette åpenbart være et problem, mens det fra ledelsen i NAVs side fremstår som en utfordring. Situasjonen i NAV oppsto ikke over natten, men ledelsen i NAV gikk ikke til regjeringen og ba om ekstrabevilgninger før de hadde hele pressen på nakken. For meg virker det som om motivasjonen for å be om ekstrabevilgninger like mye skyldes hensynet til eget omdømme som hensynet til brukernes ve og vel. Hvis så skulle være tilfelle, synes jeg betegnelsen utforbakke på sin plass.
Jeg tror det snarere skyldes innholdet i hva sosialen innebærer som er terskelen, snarere enn at noen bruker begrepet sosialen. Dette vet du selvfølgelig mye mer enn meg om, men for å få utbetalt penger på sosialen (unnskyld bruken av uttrykket |
![]() |
![]() |
|
|