Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Ting jeg spiste da jeg var liten ...

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-06-09, 15:59   #1
Arona
passer i nissedrakt

Arona sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Krokstadelva
Blogginnlegg: 10
Arona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smartArona imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Ting jeg spiste da jeg var liten ...

I dag er det mye fokus på kosthold, og mange av oss er veldig bevisste på hva vi gir barna våre/lar de spise.
Det var nok også fokus når jeg var liten, om enn matvanene også var annerledes.

I dag spiser mange godteri og drikker brus hver dag (meg selv inkludert ), mens når jeg vokste opp var det lørdagsgodt. Vi kjøpte smågodt til 10 eller 30 øre per stk og skulle ha "to sånne og tre sånne" til vi hadde fylt opp papirkremmerhus-posen for den tiern eller de tjue kronene vi disponerte.

Dog; det var nok en del ting jeg selv spiste som jeg ikke ville la mine barn få i dag. Gjorde du?
Jeg spiste f.eks;
- buljongterninger. Sutta på den salte terningen i sølvpapir
- melisglasur. Fikk alltid restene når bestemor hadde bakt verdens beste wienerbrød
- sjokade på brødskiva hver dag.....

Arona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:01   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ting jeg spiste når jeg var liten....

Sukker som pålegg på brødskiva, selvsagt hvitt brød.

Gammel 15-06-09, 16:09   #3
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Jeg spiste nesquick på skje, tørt men smakte sjokolade.
Farfar kom til oss ofte og innimellom hadde han med seg poser med sjokolade. Pappa stablet de i boden oppå hverandre, merke for merke. Stratos, Hobby, Kliin kokos, Bravo, Caramello husker ikke om det var flere typer. Brodern og jeg spiste med andre ord sjokolade hver dag. Når pappa sluttet å stable de, men gjemte de isteden, gikk jeg løs på hundesjokoladen.

Gammel 15-06-09, 16:11   #4
Albertine
Passiv

Standard

Jeg fikk appelsin der toppen var skåret bort og en sukkerbit ble stukket nedi. Åh, mormor...

Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:13   #5
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Kom på en ting til.
Da vi gikk på videregående kjøpte vi loff, tok ut "loffen" og fyllte skallet med potetgull. Snakk om sunn lunsj

Gammel 15-06-09, 16:13   #6
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Jeg fikk appelsin der toppen var skåret bort og en sukkerbit ble stukket nedi. Åh, mormor...

mmm, bytt ut mormor med bestefar, så er jeg helt på nett!

Ellers spiste jeg også o'boy med skjei, jeg laget te med varmvann fra springen og masser av sukker. Ellers laget jeg og ei venninne karameller særdeles ofte - sikkert flere ganger i uke i perioder.

Men jeg skal ha for at jeg ikke spiste søtpålegg på skiva - og at skiva var grov iallefall.

Gammel 15-06-09, 16:13   #7
maribo
Alltid like optimist

maribo sin avatar

Hvor: Orkdal
maribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smartmaribo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Blanda sammen smør og sukker med skje og smatta det i meg :spyr:

Gammel 15-06-09, 16:14   #8
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg spiste klementiner på samme måte som Albertine fikk appelsiner av mormor.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:15   #9
Beckett
Fornøyd

Beckett sin avatar

Blogginnlegg: 48
Beckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelenBeckett er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Og så spiste jeg hundesjokolade.

Beckett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:15   #10
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg hadde altfor fri tilgang på sjokoladepålegg av ymse slag, der er nok jeg litt strengere.
Vi lagde ofte karameller og annet snacks, det var aldri noen restriksjoner på kjøkkenskapene.
Og pappa syntes alltid så synd på meg når jeg var syk at han kjørte ned på kiosken og kjøpte sjokolade til meg - den slags "belønning" har jeg ingen planer om å venne mitt barn til, jeg innbiller meg at jeg nok lærte å utnytte dette til det fulle.

Gammel 15-06-09, 16:16   #11
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Vi hadde egentlig ikke så voldsomme mengder sjokoladepålegg og denslags, selv om hverdagsmat av typen husmannskost ikke nødvendigvis er spesielt sunt.

Men vi bodde på gård og brukte å forsyne oss av saltsteinene til geitene. Digre, rosa saltklumper som hang i geitebingen og som dyrene (og vi) sleiket på. Mine foreldre har et ganske avslappet forhold til mathygiene...

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:17   #12
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg spiste ristet loff med smør og sukker.
Fikk alltid slikke restene i kakebollen og etter glasurlagingen.
Rå pølse med ketchup spiste jeg masse av
Og matpakken gjennom halve barneskolen bestod av loff med nugatti...
Schempesunne matvaner

Gammel 15-06-09, 16:19   #13
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg delte bananer i to og hadde sukker i midten. Jeg spiste puff (puffet ris) med sukker og helmelk på til hverdags. Jeg spiste også mye ristet brød med sukker på når jeg var hos mormor.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:24   #14
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

J Jeg spiste puff (puffet ris) med sukker og helmelk på til hverdags.

Å ja, frokostblandingene!
Vi spiste stadig Honni Korn, Frosties og annet sukkerkliss til frokost og var såre fornøyde med det.

Som jeg kjenner min mor i dag, er jeg overrasket over det relativt høye sukkerinntaket mitt, for nå er hun særdeles fornuftig på disse områdene når det kommer til barnebarna.
Men det var kanskje ikke så mye opplysning om disse tingene på 80-tallet?

Gammel 15-06-09, 16:40   #15
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Margbein, blodpannekaker, uerhoder, stekt sild, flaksild og alle, alle andre typer fisk.

Av godterier; nugatti hver eneste dag og dessert stort sett daglig. Dette av typen rødgrynsuppe, makaronisuppe, rabarbarasuppe osv.
Ellers et nokså fornuftig kosthold med grovt hjemmebakt brød, fisk flere, flere ganger i uka og felles middag hver dag.

Gammel 15-06-09, 16:41   #16
LaLuna
aldrende

LaLuna sin avatar

LaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtidLaLuna har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Albertine, her.

Åh, farmor...!

Serenity now
LaLuna er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:44   #17
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Rømme med sukker på var yndlingspålegget både morgen og kveld, og da skulle det være så mye sukker på at det ble en gjennomsiktig hinne på toppen av rømma. Hadde vi ikke noe annet pålegg, var bare sukker greit. Og toast med smør og sukket var også en vinner - med mye smør og mye sukker! Det ble også strødd på ganske mye sukker på corn flakesen.

Men sjokade og o'boy fikk vi bare i ferien.

Gammel 15-06-09, 16:45   #18
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg spiste puff (puffet ris) med sukker og helmelk på til hverdags.

Det var dessert hos oss nesten daglig. Vi spiste også banan med melk og sukker.

Gammel 15-06-09, 16:48   #19
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Av bestemor fikk jeg saft (fikk aldri det hjemme) og rabarbra med et eggeglass sukker ved siden av til dypping. Det er fine sommerminner det!

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-06-09, 16:59   #20
Siri
seru

Siri sin avatar

Hvor: uren luren
Blogginnlegg: 8
Siri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smartSiri imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jordbærsyltetøy med melk og sirup rett fra boksen.

Siri er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:43.