|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Superduper
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Åtteåring må betale overgripers sakskostnaderEr det mulig? -Jeg kjenner jeg blir provosert!
![]() |
#2 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Åtteåring må betale overgripers sakskostnaderHva??
![]() |
#3 |
Ventar stadig på vår
Medlem siden: Apr 2007
![]() Sv: Åtteåring må betale overgripers sakskostnaderEg las dette på bt.no, men der kom det ikkje fram kva som var bakgrunnen for dette.
![]() |
#4 |
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Åtteåring må betale overgripers sakskostnader
![]() |
#5 |
By the Sea
|
![]() Sv: Åtteåring må betale overgripers sakskostnaderVel - selv om man tar høyde for det ene og det andre som man ikke har opplysninger om i denne saken, så må jeg bare medgi at jeg er fullstendig desillusjonert når det gjelder hvordan seksuelle overgrep mot barn blir behandlet i rettssystemet.
![]() |
#6 |
Peppy!
|
![]() Sv: Åtteåring må betale overgripers sakskostnaderJeg forstod det slik at mannen ble kjent skyldig i tingretten, men at offeret anket dommen (kanskje fordi han ikke ble kjent skyldig i alle punkter eller noe slik?), og lagmannsretten opprettholdt dommen fra tingretten og mente at det ikke var grunnlag for anke, og at offeret derfor selv måtte betale for de ekstra omkostningene det medførte. Det høres jo ikke urimelig ut, rent prinsipielt, men beløpets størrelse var jo symbolsk, og det var nesten mer provoserende. Fordi det rett og slett strider mot vår rettsoppfattelse at offeret skal ha en eneste utgift i en slik sak. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
maler
|
![]() Sv: Åtteåring må betale overgripers sakskostnaderHæh? Er dette mulig? Jeg skjønner jo at de har satt saksomkostningene lavt, men likevel - dette blir jo bare helt feil.
![]() |
#8 |
Ustabil
|
![]() Sv: Åtteåring må betale overgripers sakskostnaderHvis ikke jeg misforsto så dreide saken seg om at overgriper VAR dømt til fengsel, men åtteåringens advokat krevde i tillegg oppreisning. Dette ble til en egen sak, som ungen tapte. (Overgriper var allerede dømt til fengsel, og ble ikke idømt erstatning / oppreisning). Det er helt vanlig i saker som handler om oppreisning at den som taper saken blir idømt saksomkostninger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bare sær
Jeg ser poenget.
![]() |
#10 |
Superduper
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jupp, han var dømt til fengsel ja...
![]() |
#11 |
Leser
|
![]() Sv: Åtteåring må betale overgripers sakskostnaderJeg er enig med bina. Det at men blir dømt i en straffesak er ikke det samme som at man blir dømt til oppreisning. Bare som et apropo. Dette var jo det som skjedde i Birgitte Teng saken også, stemmer ikke det? Fetteren ble dømt til fengsel, men bevisene var ikke gode nok til at han ble dømt til å betale oppreisning. Husker ikke helt, men tror det var det som skjedde.
![]() |
#13 |
Kald på føttene
|
Var det ikke omvendt? Han ble frikjent i straffesaken, men ble dømt til å betale erstatning? Det er ulike skyldkrav i de to sakene.
![]() |
#14 |
Pauset
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Barteby
Jo det var slik det var. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
This is normal!
|
Nå gjelder ikke dette "hvem som helst". Dette er en sak der en mann på 63 år har begått seksuelle handlinger mot en 7-åring. Jeg synes ikke det er rart at foreldre, advokat eller barnet selv mener at det da er grunn for å kreve erstatning/oppreisning i tillegg til fengselsstraffen. At mannen har fått en fengselsdom viser alvoret i saken, og det er ikke usannsynlig at jenta vil bli preget av det som har skjedd resten av livet. Jeg kan ikke forstå rettferdigheten i at det er offeret som blir sittende med omkostningene i denne ankesaken. Jeg synes ikke overgreps- og voldtektssaker kan sammenlignes med hvilken som helst annen type sak.
Uthevingen er min. Det er ikke helt enkelt å fortså at så lav alder på barnet ikke er særdeles skjerpende.
Sist redigert av noen : 16-06-09 kl 10:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Leser
|
Jo, selvfølgelig, var det slik. Takk Pingis og Maz.
![]() |
#17 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Sv: Åtteåring må betale overgripers sakskostnaderHenter fram saken fra TA i dag. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Nymotens gammeldags
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Åtteåring må betale overgripers sakskostnader5 skarve måneders fengsel for å ha ødelagt et liv, og ingen erstatningsplikt. Halleluja. Og hva skjer når han kommer ut igjen? Er han plutselig ikke pedofil lenger da? Sånt synes jeg er skummelt.
![]() |
#19 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Åtteåring må betale overgripers sakskostnaderJeg blir litt redd når noen hevder at livet til jenta er ødelagt. Jeg ble utsatt for seksuelle overgrep, og livet mitt har kanskje ikke vært lett, men jeg håper ikke folk synes det er ødelagt. Det var ikke en gang ødelagt da overgrepene skjedde, det bare føltes slik. Jeg er glad jeg fant folk som mente det annerledes.
![]() |
![]() |
#20 |
Passiv
|
Niobe sier det jeg har tenkt siden jeg leste om saken i går. |
![]() |
![]() |
|
|