Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Gremlis reise- og fremmedspråkforum

Når man lander med fly

Gremlis reise- og fremmedspråkforum Forum for diskusjon av reiser, reisemål, og fremmedspråk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-09, 00:02   #1
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Når man lander med fly

Er det vanlig at flyet hopper fra det ene hjulet til det andre ved landing? Opp til flere ganger frem og tilbake, så man sitter i flyet og lurer på om vingene kommer til å ta nedi?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 09:43   #2
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Når man lander med fly

Nei, hjelpes. Slik du beskriver det her høres det virkelig skummelt ut, særlig for en som sitter og klamrer seg fast ved landing. Litt humpete er det jo, men hopping?!

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 09:45   #3
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er da ikke helt uvanlig?
Ikke veldig mange ganger, men litt sånn vinglings ved landing er da helt normalt?
Jeg synes nå det skjer stadig vekk ...

Gammel 24-06-09, 09:59   #4
allium
Bare sær

allium sin avatar

allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg opplevde det ved landing én gang.

Passasjerene hylte. Piloten sa "welcome to windy London". Og sidemannen snøftet at "dette er da helt normalt vær for Widerøe, de ville ikke hatt problemer".

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 10:03   #5
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns heller ikke det er så uvanlig, med forbehold om graden av «hopping».

torsk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 10:23   #6
Tammen
Fjott

Tammen sin avatar

Blogginnlegg: 12
Tammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smartTammen imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg ser jeg nok en gang må innrømme at jeg er over gjennomsnittet nervøs for flyturer.

Cave ab homine unius libri
Ride si sapis ...
Tammen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 10:27   #7
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes landinger er alt fra "som en fjær" til "trampoline".......

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 10:41   #8
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror ikke jeg har opplevd hopping fra side til side, men endel av flyene jeg har tatt har hoppet heftig opp og ned ved landing (nesten som om de hopper på trampoline). Det hørtes skummelt ut det du beskriver.

Gammel 24-06-09, 17:53   #9
Joika
Pauset

Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke opplevd dette før og har heller ikke flyskrekk. Men når landing både tur og retur blir på denne måten så stusser jeg jo. Det blåste ikke veldig mye noen av stedene, det jeg fikk med meg og dette føltes ikke bra. Medpassasjerene satt og gispet, mens noen faktisk skrek og klamret seg fast, mens jeg satt og sa til poden at det heeeelt sikkert gikk bra. Men jeg var faktisk ikke så skråsikker.

Dette er i alle fall nok til at jeg ikke kommer til å reise med Apollo/Iberia igjen. Hadde det skjedd en gang, så kunne jeg tenkt at det var tilfeldig, men det virker jo ikke sånn.

Gammel 24-06-09, 17:54   #10
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Jeg tror ikke jeg har opplevd hopping fra side til side, men endel av flyene jeg har tatt har hoppet heftig opp og ned ved landing (nesten som om de hopper på trampoline). Det hørtes skummelt ut det du beskriver.

Ja det har jeg opplevd også, men da slår i alle fall ikke vingene nedi. Her merket man at flyet hoppet fra det ene til det andre hjulet flere ganger, mens flyet krenget mot siden.

Gammel 24-06-09, 17:56   #11
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men jeg har vært med på noen landinger hvor det har vinglet temmelig mye. Sidevind på Værnes kan gi mye vingling. Det var også temmelig med hopping og vingling en gang jeg reiste til Førde med Twin Otter. Det føltes som om flyet tok froskehopp fram til det endelig stanset.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 17:58   #12
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvor vanlig det er vet jeg ikke, men jeg har vært med på noen landinger hvor det har vinglet temmelig mye. Sidevind på Værnes kan gi mye vingling. Det var også temmelig med hopping og vingling en gang jeg reiste til Førde med Twin Otter. Det føltes som om flyet tok froskehopp fram til det endelig stanset.

Men hadde du blitt betenkt om du fløy med et selskap og en type fly, hvorpå de klarer å gjøre to mer eller mindre identiske og hoppende landinger på to forskjellige flyplasser?
Vi snakker hopping i en helt annen skala enn jeg har opplevd før. Jeg har aldri vært redd i fly før, for å si det sånn.

Gammel 24-06-09, 18:08   #13
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men hadde du blitt betenkt om du fløy med et selskap og en type fly, hvorpå de klarer å gjøre to mer eller mindre identiske og hoppende landinger på to forskjellige flyplasser?
Vi snakker hopping i en helt annen skala enn jeg har opplevd før. Jeg har aldri vært redd i fly før, for å si det sånn.

Jeg hadde vel ikke vært så veldig betenkt, men det kommer vel an på totalsituasjonen tror jeg. Hvis kabinpersonalet hadde virket veldig urolige hadde jeg blitt betenkt. Jeg har landet med fly på svært dårlige rullebaner i Mellom og Sør Amerika og er ikke så redd vinglete landinger, men det kommer selvsagt an på hvor vinglete de hadde vært. Hadde det virket som om flyet ble skadet i landingen ville jeg vært skeptisk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 18:25   #14
Joika
Pauset

Standard

Det eneste som gjør meg skeptisk er det at det skjedde to ganger på rad, og det at jeg aldri har opplevd lignende før. Tenker da at det ikke er tilfeldig, men sånn de gjør det...

Men får nå se. Får prøve et annet flyselskap neste gang, så finner jeg kanskje ut.

Gammel 24-06-09, 18:53   #15
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har opplevd det flere ganger, jeg har også opplevd at flyet falt rett ned på rullebanen noen meter over. Det har vært med helt ulike selskaper og jeg har aldri tenkt at jeg aldri ville fly med det selskapet igjen.

Det skumleste jeg har opplevd var faktisk Norwegian hjem fra Stockholm i vinter, det blåste så kraftig at flyet hadde store problemer med å lande på Gardermoen, og vinden kastet så hardt mot flyet at jeg var redd for at det skulle flippe rundt rett og slett.

I sånne situasjoner pleier jeg alltid å titte på kabinpersonalet, og ser de rolige ut blir jeg rolig også.

Jeg opplever at folk hyler lettere på charterfly, kanskje fordi de ikke flyr så mye ellers og lettere blir redde? (Eller kanskje de ikke er like manisk opptatte av å holde maska som visse andre. og )

Ryan Air lander visstnok på en spesiell måte for å spare drivstoff, kanskje Iberia gjør det samme?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-09, 19:11   #16
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Uff det hørtes guffent ut.

Jeg liker ikke landinga, da sitter jeg og klamrer meg hardt fast i setet.

Gammel 24-06-09, 23:43   #17
Joika
Pauset

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Jeg har opplevd det flere ganger, jeg har også opplevd at flyet falt rett ned på rullebanen noen meter over. Det har vært med helt ulike selskaper og jeg har aldri tenkt at jeg aldri ville fly med det selskapet igjen.

Det skumleste jeg har opplevd var faktisk Norwegian hjem fra Stockholm i vinter, det blåste så kraftig at flyet hadde store problemer med å lande på Gardermoen, og vinden kastet så hardt mot flyet at jeg var redd for at det skulle flippe rundt rett og slett.

I sånne situasjoner pleier jeg alltid å titte på kabinpersonalet, og ser de rolige ut blir jeg rolig også.

Jeg opplever at folk hyler lettere på charterfly, kanskje fordi de ikke flyr så mye ellers og lettere blir redde? (Eller kanskje de ikke er like manisk opptatte av å holde maska som visse andre. og )

Ryan Air lander visstnok på en spesiell måte for å spare drivstoff, kanskje Iberia gjør det samme?

Men om det er vind, så hadde jeg skjønt det. Men det var ikke spesielt mye vind eller noe annet ekstremvær. Jeg skjønner godt at medpassasjerer reagerte. Jeg er heldigvis ikke redd for å fly, men hadde jeg vært det så hadde jeg nok tissa i buksa.

Spurte mamma om dette i sta. Hun har flydd mye og sa det samme. Hun reagerte veldig på den tilsynelatende ukontrollerte landingen som gjentok seg på tross av gode forhold.

Gammel 24-06-09, 23:52   #18
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Har vært borti litt forskjellig hva landinger angår, og da også slike som beskrevet her. Hoppe fra side til side, før nesehjulet endelig klasker i bakken og flyet finner balansen.

Det skal nok ufattelig store hopp til før vingene tar nedi, selv om det kan se ut som at de er millimeter fra.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 25-06-09, 00:00   #19
Joika
Pauset

Standard

Men hvorfor hopper noen "alltid" mens andre ikke?

Gammel 25-06-09, 08:12   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Men hvorfor hopper noen "alltid" mens andre ikke?

Humpete bane?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:16.