|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Induksjon av fødsel - et pengespørsmål?http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/166027 |
![]() |
![]() |
#2 |
♥ ♥ ♥
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Nedre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Induksjon av fødsel - et pengespørsmål?Synes 2 uker over tid er mer enn nok. Jeg gikk 16 dager over med Christian. Var på 14 dagers kontroll på sykehuset men siden det var på en fredag fikk jeg beskjed om å komme tilbake på mandag. Enda legen som tok ul på meg da sa at alt var bra men lite vann igjen. Når jeg kom på mandagen og ble satt igang og de skulle ta vannet var det jo såklart ikke noe vann igjen. Det er skummelt synes jeg. Men som førstegangsfødende ante jeg jo ingenting.
![]() |
#3 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Induksjon av fødsel - et pengespørsmål?Så presset som sykehusene er på økonomi for tiden, så er jeg relativt overbevist om at økonomiske hensyn preger retningslinjene.
“Though she be but little, she is fierce!” - Shakespeare Sist redigert av Ru : 01-07-09 kl 14:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Induksjon av fødsel - et pengespørsmål?@Ru: Dette er fra veilederen til Norsk gynekologisk forening:
Praksisen varierer likevel fra sykehus til sykehus, og ellers i Europa + i USA er det vanlig å sette i gang fødsler langt tidligere. Veldig betryggende, ikke sant? |
![]() |
![]() |
#5 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Induksjon av fødsel - et pengespørsmål?Først av alt bør vi jo ikke akkurat sammenligne oss for mye med USA - landet der kvinner knapt føder vaginalt og uten å være igangsatt i det hele tatt ...
![]() |
#6 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Induksjon av fødsel - et pengespørsmål?Som en overtidsgåer så er jeg sjeleglad for at vi her i Norge ikke tvinges til å bli igangsatt før uke 40 omtrent. Jeg har selv sett vantroen i ansiktet til en lege etter å ha takket nei til induksjon 10 dager over termin. Men det er fordi jeg vet at jeg har lengre svangerskap enn snittet og generelt har barna hatt meget godt med både fostervann, fosterfett og andre tegn på gode forhold selv ca 2 uker etter termin.
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Induksjon av fødsel - et pengespørsmål?Jeg mener ikke at alle bør igangsettes en uke etter termin, men jeg synes at mor burde ha mer å si ift induksjon/ikke induksjon. Mors fysiske og psykiske helse burde veie tyngre, slik jeg ser det (for min egen del er det psyken som er verst). |
![]() |
![]() |
#8 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Induksjon av fødsel - et pengespørsmål?Nei, jeg syns ikke mors psykiske helse burde veie noe som helst her. Kvinner er unødvendig engstelige veldig ofte i svangerskap. Hadde kvinner fått bestemme selv, så tror jeg det hadde blitt tatt mange ukloke valg.
![]() |
#9 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Induksjon av fødsel - et pengespørsmål?Jeg synes kvinnen bør få muligheten til å komme med sitt en uke etter termin.
![]() |
#10 |
Travelt opptatt
|
![]() Sv: Induksjon av fødsel - et pengespørsmål?Jeg syns det er galskap at de ikke har med noe om høy fostervekt i forhold til mor i disse retningslinjene sine.
![]() |
#11 |
ræv med ører
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Induksjon av fødsel - et pengespørsmål?Ettersom det ble kritisk rundt fødselen til minsten her, ( satt i gang 17 dager over termin, det endte i hastesnitt) og jeg måtte tilbringe en del dager ekstra på sykehuset, har jeg satt meg litt inn i akkurat dette.
![]() |
#12 |
Skal rømme
|
![]() Sv: Induksjon av fødsel - et pengespørsmål?Så kjedelig at du går så mye over, Pida! Noen av oss ser ut til å ha lenger svangerskap enn andre. Jeg har gått ti og fjorten dager over. Siste gangen ble jeg da igangsatt den 14. dagen over ved at de tok vannet (ikke noe piller eller noe, men det krevde uansett ekstra tilsyn osv).
![]() |
#13 |
I endring
|
![]() Sv: Induksjon av fødsel - et pengespørsmål?Jeg gikk 14dager over med førstemann før jeg ble indusert og han var over 5kg og det gikk veldig bra, med jentungen så var de obs på stort barn og legen på føden røsket meg godt 14dager før tiden og han hadde veldig lyst til å ta vannet men gjorde ikke det, etter 2 dager gikk vannet men jeg kom ikke i gang med riier selv og måtte nok en gang induserest.
![]() |
#14 |
Superaktiv
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
![]() Sv: Induksjon av fødsel - et pengespørsmål?Hvordan går det med deg? Skjønner godt om du både er frustrert, usikker og lei. Jeg fødte på St. Olavs og va veldig betrygget av at jeg fikk være med på å bestemme det der selv. Det at jeg visste at jeg kunne få igangsettelse gjorde meg fakatisk tryggere på å "vente til kroppen satte i gang selv", for jeg visste at jeg når som helst kunne si at nå er det nok, nå vil jeg ha hjelp til igangsettelse. De "strippet meg" på overtidskontroll en uke etter termin og det var faktisk nok til at det i løpet av noen timer satte i gang selv og regnes vel ikke som igangsatt fødsel. Lykke til |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Superaktiv
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
![]() Sv: Induksjon av fødsel - et pengespørsmål?Oi sann, nå tror jeg at jeg la inn et innlegg på feil plass - det skulle inn under den tråden din som jeg tror du skrev i går... eller er det samme tråd...? Hmm. Uansett så svarte jeg vel deg ikke på spørsmålet ditt, men ønsker deg masse lykke til uansett!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
![]() Sv: Induksjon av fødsel - et pengespørsmål?@Rabarbra: Jeg syter og klager overalt, så det er ikke så rart at trådene går litt i surr. Min ordentlige klagetråd ligger i graviditetsforumet. Takk for at du bryr deg! |
![]() |
![]() |
|
|