|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Protonterapeut
|
![]() Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)
Kilde.
![]() |
#2 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)Abstract av originalrapporten:
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske? Sist redigert av Veronal : 08-07-09 kl 12:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)Jeg var usikker på om den var åpen for alle, for jeg fikk opp en påloggingsboksedings.
![]() |
#4 |
Etylbarbital
![]() Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)OK, jeg la inn abstractet i stedet.
![]() |
#5 |
Tre små T
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)Hjalp med akupunktur under svangerskapskvalmen.Men ikke mot bekkenløsning og som smertelindring under fødsel.
![]() |
#6 |
Bør lage seg en tittel selv
![]() Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)Rent psykisk hjelper det vel da. Jeg har blitt hjulpet av nåler jeg, men det har dessverre ikke vært vedvarende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Aktiv
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() |
![]() Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)Jeg har tatt akupunktur mot migrene, og det hjalp. Akupunktur som smertelindring under fødselen følte jeg ikke hjalp i det hele tatt, men jeg følte heller ikke at jordmoren var like kompetent som hun jeg gikk hos for migrenen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Pulled back in
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Der
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)Undersøkelsen sier ikke at akupunktur ikke virker, men at virkningen er så liten og sjelden at det er vanskelig å se om virkningen er reell eller placebo.
![]() |
#10 |
Mother of Dragons
|
![]() Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)
Neimen, dette handler da ikke om bastanthet, men om helt elementær forsøksmetodikk.
![]() |
#11 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)Men altså; hvordan kan man si at f.eks. akupunktur som smertelindring under fødsel ikke hjelper? I og med at man føler forskjellig, opplever smerte forskjellig og alt det der?
![]() |
#12 |
Mother of Dragons
|
Man kan egentlig ikke si noe om det hjalp på akkurat en person. Men det man kan si generelt ved slike forsøk er at behandlingen som blir gjort ikke hjelper på noen fler enn hva det man sammenligner med.
![]() |
#13 |
Absolut ateist
|
![]() Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)Jeg har alltid tenkt slik at akupunktur er noe som passer noen. Den meget begrensede erfaringen jeg har med akupunktur tilsier at det kanskje fungerer på meg. Kanskje, fordi jeg kan ikke si noe som helst om at det virkelig er akupunkturen som har hatt utslag de gangene jeg har forsøkt det. Jeg ser hva du sier, Esme og jeg er enig i at når det er slik, så bør man være forsiktig med å anbefale akupunktur på et generelt grunnlag. Likevel så ville nok jeg personlig anbefalt akupunktur på personlig erfaring, men jeg ville nok også sitert en undersøkelse som dette i samme slengen.
![]() |
#14 |
Protonterapeut
|
Min like begrensede erfaring (kun ifb. med et stk. fødsel), sier at det ikke fungerer på meg. I hvert fall ikke den smertelindrende, den hadde null og niks effekt.
![]() |
#15 |
Nysgjerrig
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)Akupunktur har fungert på meg i alle fall, på flere områder.
![]() |
#16 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)Nå gjaldt vel undersøkelsen om akupunktur hjalp ved smerter, og ikke alt mulig annet.
![]() |
#18 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Akupunktur virker ikke (lommelegen.no)Jeg mener som regel mye om mangt, men akkurat akupunktur mener jeg fint lite om. Forskning og tall er alltids interessant da, jeg synes ikke det har noe med bastanthet å gjøre.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 08-07-09 kl 20:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Etylbarbital
Jeg synes det, men det er ikke et vitenskapelig panel som avgjør hva som kommer inn under refusjonsordninger.
![]() |
#20 |
Ekvilist
|
Dette kan jeg fint lite om. Hva er det som avgjør? Er det noe politikere sitter og putler med?
![]() |
|
|