|
Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
WF: Sausnebbet
|
![]() Bærnovise trenger hjelpHva gjør jeg med all ripsen min? Vi har to ripsbusker i nyhagen vår, og JC og jeg rensket dem for nesten overmodne bær i dag. Etter fråtsing i rips med sukker og vaniljesaus, har vi fremdeles mange liter bær igjen. Jeg har sukret og pakket for frysing, men vet ærlig talt ikke hva jeg skal bruke dem til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Bærnovise trenger hjelpRipsen kan også fryses usukret og brukes som pynt på kaker, og i paier, for ikke å snakke om som fyll på toppen av pavlova.
![]() |
#3 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Bærnovise trenger hjelpKirsebærlikør er det eneste jeg kan bidra med på kirsebærfronten.
![]() |
#7 |
ekstremt trøtt
|
![]() Sv: Bærnovise trenger hjelpRips er fint å fryse og spise med vaniljesaus og sukker om vinteren. Den gjør seg også godt i fruktsalat. Ripssaft er godt, men jeg syns det er best blandet med solbær.
![]() |
#9 |
Kjernesnill
|
![]() Sv: Bærnovise trenger hjelpKirsebær egner seg godt til likør. Bruk 60% sprit (kjøpes på Vinmonopolet) og sukker. Jeg bruker gamle, store Norgesglass. Fyller dem med kirsebær 2/3 opp, deretter heller over sukker til det dekker helt og så sprit tilslutt. Spriten må dekke bærene, men bærene vil flyte opp og etterhvert skrumpe inn. For å løse opp sukkeret snur du på glassene til sukkeret er borte, typisk snu glasset på hodet morgen og kveld. Hvis du beholder steinene i bærene får du en bitrere/kraftigere kirsebærsmak, men du kan også ta ut steinene. Jeg har faktisk anskaffet en kirsebærutsteiner til formålet.
![]() |
#11 |
Grubler.
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bærnovise trenger hjelpMammaen min lager alltid saft og syltetøy av kirsebærene. Ellers lager hun kompott av bærene, men det egner seg vel kanskje ikke til frysing?
![]() |
|
|