Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Male lakkede furuvegger?

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-09, 21:45   #1
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Male lakkede furuvegger?

Vi har tittet på en hytte, og hvis det skulle bli kjøp må vi male en hel del ganske mange (=ALLE) vegger.

Men så begynner jeg å tenke... Var veggene lakkerte, tro? Og hvis de var det, betyr det at vi må PUSSE og VASKE veggene før vi begynner å male? Da virket jobben straks litt mer uoverkommelig.

Gammel 13-07-09, 21:46   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Male lakkede furuvegger?

Kan dere ikke bare grunne det med heftgrunn?

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 21:49   #3
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Elise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtidElise har en fantastisk fremtid
Standard

Vet ikke. Kan jeg?

Gammel 13-07-09, 21:52   #4
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har malt et kjøleskap en gang. Nekter å tro at en furuvegg blir glattere enn det.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 21:53   #5
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Ok.

Så for meg en helsikes jobb her nå et øyeblikk.

Gammel 13-07-09, 21:54   #6
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du kan godt male over lakkede vegger.

Bruk oljemaling hvis de er lakket med oljebasert lakk og vannbasert maling hvis de er lakket med vannbasert. Hvis du er i tvil, så bruker du vannbasert maling, siden det sitter på begge typer (Det blir penest med oljemaling på panel, men oljemaling over vannbasert kan få malingen til å boble/sprekke.)

Det er noen år siden jeg gjorde skikkelig reasearch på dette, så ikke ta mitt ord for det, men spør om råd i en skikkelig fargehandel. Det har kommet en del fine ting på markedet de siste årene, vet jeg, så det er ikke sikkert dette med vannbasert/oljebasert er så nøye lenger, men bottom line er fortsatt at ja, du kan male over lakkerte vegger.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-09, 21:57   #7
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Det er bra. Tusen takk for svar jenter.

Gammel 13-07-09, 22:06   #8
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Du kan godt male over lakkede vegger.

Bruk oljemaling hvis de er lakket med oljebasert lakk og vannbasert maling hvis de er lakket med vannbasert. Hvis du er i tvil, så bruker du vannbasert maling, siden det sitter på begge typer (Det blir penest med oljemaling på panel, men oljemaling over vannbasert kan få malingen til å boble/sprekke.)

Det er noen år siden jeg gjorde skikkelig reasearch på dette, så ikke ta mitt ord for det, men spør om råd i en skikkelig fargehandel. Det har kommet en del fine ting på markedet de siste årene, vet jeg, så det er ikke sikkert dette med vannbasert/oljebasert er så nøye lenger, men bottom line er fortsatt at ja, du kan male over lakkerte vegger.

Jeg har hørt og lært at vannbasert ikke går på olje, men mottsatt går. Olje på vann.

Dere trenger heller ikke pusse helt ned, men gå lett over med sandpapir for å få det til å sitte. Lykke til.

Gammel 13-07-09, 22:10   #9
Elise
Ute av drift

Elise sin avatar

Standard

Vi har veldig lite lyst til å gå over alt på alle vegger med sandpapir. Jeg ser for meg det kommer til å ta ukesvis, men det gjør kanskje ikke det...

Gammel 13-07-09, 22:13   #10
Misteri
Opp og ned

Misteri sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 407
Misteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt avMisteri har mye å være stolt av
Standard

Nei det går fort. Få tak i en stang og en sånn dings som jeg ikke husker hva heter nå, ser ut som en liten mopp som man fester på stanga. Så er det bare å "løpe" over veggene. Du trenger ikke pusse ned, men matte litt for da sitter malingen bedre.

Jeg er ingen ekspert altså, hør med der de selger maling. Venninna mi som jobber med maling anbefalte meg dette med lakkede furudører på kjøkkenet. Gikk veldig fort.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:50.