Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sennep - bruk og holdbarhet

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-07-09, 21:03   #1
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: I nord
Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Sennep - bruk og holdbarhet

Hvor lenge holder dijonsennep seg i tett glass i kjøleskapet? Det står ingenting på glasset.

Jeg sliter med å bruke opp sennepen og irriterer meg over å kaste nesten fulle glass tre måneder etter lutefiskmiddagen. Hva bruker du sennep til?

Gammel 21-07-09, 21:10   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Sennep - bruk og holdbarhet

Lurer også på dette. Sist gikk jeg fra Rimi til Meny fordi jeg visste at de hadde glass i mindre størrelse på glassene på Meny. Dette kostet 1 kr mindre enn det store glasset på Rimi...

Sennep er godt i potetmosrester som blandes med et egg og stekes som lapper i stekepanne.

Gammel 21-07-09, 21:14   #3
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Det skal stå holdbarhet på Dijonsennepen. Jeg kastet akkurat et fordi det var gått ut på dato. Jeg bruker sennep i hjemmelagde majoneser, sauser basert på vin + creme fraishe + sennep, ostesmørbrød og honning+ sennepsnmarinader av kylling.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 21:16   #4
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 675
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sennep er såpass holdbart at jeg glatt bruker det lenge etter påstemplet dato. Jeg bruker det i marinader, majones og dressinger, mest, og på skinke.

Gammel 21-07-09, 21:24   #5
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Sennep holder veldig lenge ja, og vi oppbevarer den i kjøleskap og blåser egentlig i datoen.
Bruker dijon mye på nystekte baguetter med salat, ost, skinke, bacon, løk og kvernet salt / pepper, og litt sprinklet olje hvis jeg skeier ut. Det er verdens beste baguette, helt objektivt sett altså
Og så er jeg veldig glad i knekkebrød med gulost og sennep på jeg da, enkelt men godt.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-07-09, 21:43   #6
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Her havner det litt i sauser og slikt, litt under eit ostesmørbrød og litt her og der. Og så har mannen og ungane det til maten dersom me har pølser og potetstappe. Yngste jenta mi sitter med fingeren nedi og stapper det inn i munnen. Uten noko anna. Er vist godt det synes ho. Raringen min.

Men me bruker nok ikkje opp eit glass før holdbarhetsdatoen går ut. Men den bryr me oss ikkje så mykje om igrunn.

Gammel 21-07-09, 21:47   #7
Lucifer
Skummelt distré...

Lucifer sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Norge
Lucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populærLucifer er populær
Standard

Jeg bruker sennep skikkelig lenge etter holdbarhetsdato. Da mener jeg årevis...

Ingenting er umulig, det tar bare litt lenger tid!
Lucifer er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-07-09, 12:02   #8
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sennepen blir aldri gammel hjemme hos oss. Jeg bruker det i potetsalat på sommeren, og jeg lager masse potetsalat.
Ellers bruker mannen det på skiver med kjøttpålegg, og i potetmos er det også godt. Og ellers var det mange gode tips her.

Sennep er snadder

Gammel 23-07-09, 12:26   #9
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg liker kun sennep som marinering av grillkjøtt. (sennep og honning) Kjempegod. Vi har et glass som er sånn ca hundre år gammelt. Jeg tenker litt sånn at Sennep er en matvare som også fantes før datostempling.

Gammel 24-07-09, 01:25   #10
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fusilli, her.

Jeg sliter med å bruke opp sennepen og irriterer meg over å kaste nesten fulle glass tre måneder etter lutefiskmiddagen. Hva bruker du sennep til?

Hvorfor kaster du den? Den holder seg mye lenger enn det hvis oppbevart i kjøleskap. Jeg bruker til sandwich, i sauser, marinader og i majones/aioli. Og som tilbehør til kjøtt.

Gammel 24-07-09, 09:16   #11
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Pasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner tilPasta er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Hvorfor kaster du den? Den holder seg mye lenger enn det hvis oppbevart i kjøleskap. Jeg bruker til sandwich, i sauser, marinader og i majones/aioli. Og som tilbehør til kjøtt.

Jeg kaster den fordi jeg er redd den skal være dårlig!

Gammel 24-07-09, 09:44   #12
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg bruker den så lenge den ikke skifter farge, og dijonsennep er jo snadder til nesten alt.

Salatdressing:
1 boks lettrømme
2 store teskjeer dijonsennep
en klype salt
pepper etter smak (jeg pleier å bruke en god del, men som sagt - etter smak)

Røres sammen - supergodt og utrolig enkelt.

Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 09:44   #13
Slettet bruker
Passiv

Standard

Så lenge den ikke har forandret farge nevneverdig, bruker jeg den. Har ennå ikke opplevd at sennepen har blitt dårlig.

Svar med sitat
Gammel 24-07-09, 09:51   #14
safran
frakoblet

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det lukter eller smaker du fort. Er det grønn pels på kanten oppe, kaster du den. Jeg har ennå ikke opplevd det på sennep.

Gammel 24-07-09, 14:42   #15
Pasta
En skrue løs

Pasta sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det lukter eller smaker du fort. Er det grønn pels på kanten oppe, kaster du den. Jeg har ennå ikke opplevd det på sennep.

Takk for tips

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:47.