Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Innredning av fjellhytte

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-09, 18:30   #1
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Innredning av fjellhytte

Ja, det trenger jeg litt hjelp til. Hytten er helt ny, uten noe innhold og foreløpig av typen ubehandlet "furuhelvete". De tentative planene er at takene skal lutes mens veggene (panel) skal males hvite. Jeg er i utgangspunktet stor fan av lyse, lette møbler, men tenker at man på en hytte fint kan ha litt tyngre, gjerne mørke møbler.

Kjøkkeninnredningen er av hyttetypen og helsort. Det er åpen stue/kjøkkenløsning og ene delen av stuen domineres av en diger steinpeis. Det er viktig at rommet ikke overmøbleres samtidig som det bør være komfortabel spise- og sitteplass til åtte-ti personer.

Jeg har lyst på en rød eller brun sofa, men er usikker på om vi bør gå for en hjørneløsning eller en 2+3. Mannen og jeg har snakket om å kjøpe sorte spisestuestoler i skinn og et mørkt spisestuebord og stuebord, men vi har ikke funnet noe konkret.

Spørsmålet er videre om vi skal ha dobbeltsenger/familiekøyer på alle soverommene, eller om "barnerommet" skal få køyesenger (enkle). Gangen er ikke veldig stor, men vi bør vel ha lukket skap, på deler av gangen, samt masse knagger, skostativ og hyller til luer, votter og andre småplagg.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 19:05   #2
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Innredning av fjellhytte

:følger spent med:

Gammel 02-08-09, 19:07   #3
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og jeg som nesten hadde regnet med at du hadde svaret, Adrienne.

Gammel 02-08-09, 19:13   #4
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kjøp en sofa som er digg å sitte i hvertfall. Og stort spisebord som man får plass til å sitte lenge ved, og hvor man kan spille spill.

Jeg kommer med noen forslag til møbler som jeg synes er fine, og som kan passe inn i en hytte med hvitmalte vegger.

Dette spisebordet er fra Living, men jeg fant det ikke på sidene, kun på forsiden hvor de veksler mellom bilder:

Synes et slikt litt røft grått spisebord er knallfint, og ikke for bondsk.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 19:13   #5
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg tror jeg hadde gått for familiekøyesenger, hvis dere ønsker maksimalt antall senger ved besøk. Jeg hadde også tenkt på plass til evnt sovesofa e.l.
Hvite, lyse vegger er jo fint, spesielt til litt knæsje farger på sofa og tilbehør. Jeg hadde tenkt smarte oppbevaringsløsninger med kurver, oppheng, kommoder etc med tanke på at man ofte har mye som skal ligge på en hytte, og slippe å drasse altfor mye fram og tilbake hver gang.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 19:15   #6
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Angående soverom ville jeg hatt dobbeltseng på master bedroom, og sånne køyesenger på gjeste-/barnerom. Det finnes køyesenger med 120cm bred seng under, og de er kjekke.

minibolle mai 2012
Gammel 02-08-09, 19:18   #7
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Standard

Sofa.

Den beste sofaen jeg har sittet i på lenge, er Sepia fra Bolia. Den kommer i mange forskjellige stoffer og varianter (med chaiselong osv), bl.a i brun ull som jeg tror kan passe flott på ei hytte.

minibolle mai 2012
Gammel 02-08-09, 19:24   #8
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Det bordet var kjempekult, kokos! Og jeg ser på hjemmesiden til Living at det ser ut som de har en del gode sofaer.

Gammel 02-08-09, 19:25   #9
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Bolia kommer vi også til å ta en titt-og-sitt på. Men jeg kan ikke ha ullstoff, jeg klør faktisk bare av tanken.

Gammel 02-08-09, 19:29   #10
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Vi trenger et spisebord som passer til disse stolene. Eventuelt forslag til stoler som er like gode å sitte i som disse.

Gammel 02-08-09, 19:45   #11
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Og jeg som nesten hadde regnet med at du hadde svaret, Adrienne.

Så langt har vi ikke kommet enda, jeg er sånn som har vanskelig for å se for meg hvordan jeg vil ha det før jeg har fått litt følelse med hytta.

Vi har panellakket alle vegger og tak med hvit panellakk, sånn at det er helt lyst men fortsatt trestruktur. Det var det enkleste og kjappeste, så kan det heller være vi maler senere. Vi har valgt hvitt kjøkken, Mirto fra Kvik, med valnøtt benkeplate. Samme til badene, slik at vi har en slags helhet i det. Vi hadde egentlig tenkt svart, men slo det fra oss, selv om det utvilsomt hadde vært kult. Men de svarte kjøkkene vi så på likte vi ikke, vi er vanskelige.

Noen av møblene som skal være i hytta er arvegods etter grandtanten min, et skattoll i litt mørk tre og et hjørneskap i enda mørkere tre, i tillegg flytter vi opp en skjenk vi har stående hjemme, den er i kirsebærfarge og helt ren i linjene. Så allerede der har vi litt miks og match.

Jeg tenker enkel sofa og heller slå meg løs med farger når det gjelder puter etc, enkelt og greit fordi jeg ikke få mannen med på noe fargesprek sofa. IKEA og finn.no kommer til å bli mine gode venner i tiden fremover.

Vi har heller ikke helt bestemt oss for hvilken ovn vi vil ha, jeg sikler litt på denne:

Jeg vil ha et stort spisebord, og like veldig godt det som ble vist over her. Stoler har jeg ikke engang tenkt på, bare at jeg ikke skal ha typisk "hyttestoler". Svarte skinnstoler kan jeg bare drømme om, det får jeg aldri i livet mannen med på.

På hovedsoverommet og kanskje ett av de andre rommene kommer vi til å ha dobbeltseng, på de andre rommene setter vi inn såkalte familiekøyer, helst 120 nede og 90 oppe, kommer an på om vi finner noen som passer budsjettet, hvis ikke blir det 120/75.

Gammel 02-08-09, 21:05   #12
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan ikke fordra familiekøyer; de stjeler gulvplass (unger tar jo gjerne med seg gjester inn på rommet for å leke) og hvilket voksent par er det som orker å skvise seg sammen på 120? Eller å ligge tre på rommet?

Jeg ville enten hatt vanlige køyesenger, eller spandert på meg en møbelsnekker til å lage en uttrekksseng (feks 160 cm trukket ut) eventuelt med en køyeseng over. Og skulle jeg hatt køyeseng ville jeg hatt en HØY seng med store skuffer i sokkelen - det er så digg å kunne slenge enten leker eller tykke klesplagg i sånne skuffer.

Vi har valgt en veldig lik sofa som Sepia - vist over - bare med avtagbart/utskiftbart trekk. For det er pes med transport av møbler til hytte - og hvis sofaen blir møkkete og ekkel er det MYE enklere å ta av trekket og ta det hjem å rense det enn å bytte ut sofaen. Eller å ha to trekk.

Vi har i mørkegrå ull. I TV-stuen har vi en tilsvarende fra IKEA som allerede nupper - mens den fra Bolia er like fin. TV-stuesofaen er en sovesofa, ellers hadde vi nok heller gått for en Boliasofa der også.

Vi har svarte skinnstoler litt like dem som er på Living-bildet; genialt mtp griseri det også. Bare å tørke av. Lyse stoppede stoler hadde jeg aldri hatt på en hytte - pga transport hvis noe(n) må skiftes ut.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 21:15   #13
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes familiekøyer er helt ok jeg, og har ingen problemer med å ligge på 120 seng et par netter liksom. Jeg synes bordet som Kokosbolle la ut, fra Living, var knallstilig!

Ellers synes jeg type "skuvseng" er fint på hytte. Ny eller gammel. Det kan jo også fint brukes til gjesteseng.

Ift 3+2 eller hjørnesofa avhenger det vel litt av rommet og møbleringsmulighetene?

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 21:26   #14
synne
Nybegynner

Medlem siden: Apr 2009
synne har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vi er snart klart til å ta vår hytte i bruk. Se hytteblogg: http://hytteprosjektet.blogspot.com/

Har vært bevisst på å velge møbler og løsninger som tåler bruk og gjør det enkelt å holde rent. Derfor er svarte / mørke møbler uaktuelt. På dem vises flekker og støv alt for lett. Har akkurat kjøpt inn spisestue i Eik på Bohus. Har jaktet hele Østlandet etter bord som var 1 m bredt. Syntes det er bedre å dekke bord på et slikt enn 90 cm som oftest er på tilbud. Setene var trukket med svart stoff, men de trekker jeg om i et grovere stoff i brunt.

Ellers har vi kjøpt inn hjørnesofa med puter som kan vendes, samt ekstra pall. Stuebordet er også i Eik med fire skuffer til oppbevaring av kort, servietter etc.

Tak og de fleste veggene blir med hvit panellakk. Gulvet er beiset med interiørbeis og så lakket.

Familiekøyer unngår vi. Som skrevet over syntes jeg de er grusomme å ligge to voksne i. Alle senger har minst 90 cm bredde, også køyesengene. På vårt soverom har vi dobbeltseng.

Lykke til!

synne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 21:34   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synne: jeg kjenner noen som bygger hytte rett ved dere! Det var at gikk for hytteprosjekt som fikk overbevist mannen om at hytte var fornuftig. Vi kjøpte noe brukt i en helt annen retning, men det ble i hvert fall hytte på oss.

Gaia: jeg ville gått for dobbeltseng på soverommet deres. Det skal være ålreit å sove på hytta også. Hvis dere vil ha plass til ekstra overnattingsgjester, ville jeg heller gått for en sovesofa i stua (under forutsetning av at det er en god sofa, selvfølgelig). Det er det vi har bestemt oss for å gjøre.

Gammel 02-08-09, 21:36   #16
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville helt klart hatt dobbeltseng på "vårt" soverom ja.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 21:48   #17
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dobbeltseng til mor og far ja. Vi har bedre senger på fjellet enn vi har hjemme, og gleder oss vilt til hver overnatting.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 22:03   #18
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som du vet har jeg ikke peiling på hytter :underdriver:, men jeg så i går ikke mindre enn to blader om temaet; ett som het Hytteliv, og ett som het Hytte. Kanskje du finner noe inspirasjon der? Dette blir så bra!

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-09, 22:25   #19
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Mannen er også skeptisk til familiekøye. Vi skal bare ha dobbelseng på "vårt" rom. Det jeg har sett på er en familiekøye som er 150x200 med overkøye 90x200. Den skal i så fall inn på "ekstrarommet". Jeg tror vi kommer til å gå for to dagsenger som er uttrekkbare på rommet som barna skal dele (som også er det største).

Gammel 02-08-09, 22:27   #20
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Som du vet har jeg ikke peiling på hytter :underdriver:, men jeg så i går ikke mindre enn to blader om temaet; ett som het Hytteliv, og ett som het Hytte. Kanskje du finner noe inspirasjon der? Dette blir så bra!

Jeg har sett i disse bladene, og har ikke vært skrekkelig imponert. Men hvis jeg tok feil og burde kjøpe, så får noen gi meg beskjed.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:17.