Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunn frokostblanding?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-09, 09:20   #1
Left
Passiv

Standard

Sunn frokostblanding?

Jeg er veldig glad i frokostblanding med melk på, men har droppet det den siste tiden, for jeg har inntrykk av at det er ganske mye sukker i en del av dem. Jeg mener slike med korn i, ikke type Sjoko-pops o.l. Det spiser vi nemlig ikke.
Noen som har tips til en ferdigblandet som ikke er tilsatt sukker? Det kan godt være tørket frukt i den, og jeg elsker alle slags frø/korn.

Hvis det ikke er mulig å få en som er ferdig, har kanskje noen oppskrift?

Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 09:27   #2
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Sunn frokostblanding?

Frokost musli fra Ænglamark på Coop. Den bla havregryn, rosiner og nøtter - null sukker og den er økologisk. Hos oss brukes den som frokostblandling og som musli i youghurt.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 09:29   #3
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mandino, her.

Frokost musli fra Ænglamark på Coop. Den bla havregryn, rosiner og nøtter - null sukker og den er økologisk. Hos oss brukes den som frokostblandling og som musli i youghurt.

Takk - det høres ut som en godbit for meg

Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 09:35   #4
Ying
Kor e alle helter hen?

Ying sin avatar

Medlem siden: May 2007
Hvor: midt i bakken
Ying imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smartYing imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg bruker Go Dag fra AXA. Jeg tilsetter solsikkefrø, gressgarfrø og linfrø

Ying er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 09:39   #5
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tar av og til en pakke firkorn, litt havrekli og en neve hakkede nøtter og rister lett i stekeovnen (langpanne). Så blander jeg i rosiner.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 09:52   #6
LimboLine
Superaktiv

LimboLine sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
LimboLine er litt kul
Standard

Axa 4-korn.
Bland med rosiner, mandler, banan, jordbær og hva du måtte ønske.
Jeg bruker 100 g. yoghurt i stedet for melk.

LimboLine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 09:55   #7
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager selv.
Ca-oppskrift: 5 dl store havregryn, 4 dl firkorn, 2 dl solsikkekjerner, 2 dl hakkede nøtter, 6 ss kruska kli. Rister det i langpanne i stekeovnen i ca 15 minutter (rører om innimellom). Sikkert godt med rosiner eller annen tørket frukt i for de som liker det. Oppbevares i kakeboks.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 10:52   #8
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ming, her.

Jeg lager selv.
Ca-oppskrift: 5 dl store havregryn, 4 dl firkorn, 2 dl solsikkekjerner, 2 dl hakkede nøtter, 6 ss kruska kli. Rister det i langpanne i stekeovnen i ca 15 minutter (rører om innimellom). Sikkert godt med rosiner eller annen tørket frukt i for de som liker det. Oppbevares i kakeboks.

Hvor mange grader på ovnen? :må ha inn med teskje:

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 12:16   #9
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fadese, her.

Hvor mange grader på ovnen? :må ha inn med teskje:

180 grader, tror jeg at jeg bruker.

ming er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 12:20   #10
Skvetten
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av allium, her.

Jeg tar av og til en pakke firkorn, litt havrekli og en neve hakkede nøtter og rister lett i stekeovnen (langpanne). Så blander jeg i rosiner.

Det gjør jeg også. Veldig godt.

Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 12:23   #11
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ellers er Fedon sin ganske god og sukkerfri. :lat:

Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 20:48   #12
Ciela
Erfaren

Medlem siden: Feb 2008
Ciela er populærCiela er populærCiela er populærCiela er populær
Standard

Frebaco har også noen sukkerfrie nøkkelhullsmerkede blandinger . Jeg vet de er å få kjøpt feks på ultra . Men som regel kjøper jeg mange poser når vi er sverige .

Ciela er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 22:12   #13
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Jeg er veldig glad i frokostblanding med melk på, men har droppet det den siste tiden, for jeg har inntrykk av at det er ganske mye sukker i en del av dem. Jeg mener slike med korn i, ikke type Sjoko-pops o.l. Det spiser vi nemlig ikke.
Noen som har tips til en ferdigblandet som ikke er tilsatt sukker? Det kan godt være tørket frukt i den, og jeg elsker alle slags frø/korn.

Hvis det ikke er mulig å få en som er ferdig, har kanskje noen oppskrift?

Jeg blander selv, jeg. Alt etter humør og hva jeg vil spise. Bruker som regel noe av dette:

Havregryn, hirseflak, soyaflak, amaranthflakes (veldig gode!), linfrø, sesamfrø, gresskarkjerner, solsikkekjerner, valnøtter.

Av frukt/ bær: Blåbær (gjerne frosne som tiner på et blunk), tørket aprikos o.l. Hva som helst egentlig.

For å få nok proteiner i, bruker jeg mye cottage cheese. Synes det er deilig. Så topper jeg med melk, rismelk eller soyamelk. Sistnevnte smaker deilig av vanilje.

Jeg gidder sjelden riste, men det smaker ekstra godt hvis man rister det i panne eller i langpanne. Kan oppbevares på tett glass, men jeg lager rett i skåla hver morgen.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 22:20   #14
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg falt ikke for Fedon sin, men jeg falt for svenskenes Fedon sin. Det vil si Paulún. Med eple og kanel. Kjøpt i Sverige vel og merke. De andre har jeg ikke smakt på enda.

Ellers kommer vel gjerne weetabix på topp i diverse sunne-kornblandinger-undersøkelser. Jeg kjøpte den nye med sånne små wetabix, men de var tilsatt sukker.

Gammel 03-08-09, 22:36   #15
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Eg har ei balnding som eg pleier å lage her i huset. Faller godt i smak hjå liten og stor.

Crunchy granola
(ganske stor ladning!)

1 kg store havregryn
100 g kokosmasse
200 g pecan- eller valnøtter
200 g macadamia-, cashewnøtter eller mandler
2 ts salt
200 g honning
3/4 kopp (1,8 dl) olje
Ca 1/3 flaske vaniljedråper

Nøtter hakkes til ønsket størrelse og ristes litt på stekeplate i ovnen ved ca 200 grader (pass på at de ikke blir brent!). Bland det tørre og det våte hver for seg. (Kan være lurt å varme opp honningen litt slik at den blir flytende, da blir den enklere å blande i det tørre).

Lag så en grop i det tørre og hell i det våte. Bland godt sammen!
Har det så over i ei langpanne ( eller 4 som det opprinnelig står i oppskrifta ) og la dette stå i ovnen ved 100 grader i nokre timar. Skal nesten vera heilt tørt når ein tar det ut, siste resten tørker mens det kjøler ned.

Har ofte rosiner eller anna tørka frukt i. Linfrø havner og ofte oppi.

Gammel 03-08-09, 22:48   #16
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Jeg blander selv, jeg. Alt etter humør og hva jeg vil spise. Bruker som regel noe av dette:

Havregryn, hirseflak, soyaflak, amaranthflakes (veldig gode!), linfrø, sesamfrø, gresskarkjerner, solsikkekjerner, valnøtter.

Av frukt/ bær: Blåbær (gjerne frosne som tiner på et blunk), tørket aprikos o.l. Hva som helst egentlig.

For å få nok proteiner i, bruker jeg mye cottage cheese. Synes det er deilig. Så topper jeg med melk, rismelk eller soyamelk. Sistnevnte smaker deilig av vanilje.

Jeg gidder sjelden riste, men det smaker ekstra godt hvis man rister det i panne eller i langpanne. Kan oppbevares på tett glass, men jeg lager rett i skåla hver morgen.

Dette hørtes godt ut!

Svar med sitat
Gammel 03-08-09, 22:55   #17
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.

Dette hørtes godt ut!

Ja, og så er det vanvittig sunt.

Anbefaler virkelig de amaranthflakesene altså. De er veldig, veldig gode.

Gammel 03-08-09, 22:56   #18
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Ja, og så er det vanvittig sunt.

Anbefaler virkelig de amaranthflakesene altså. De er veldig, veldig gode.

Helsekost?

Svar med sitat
Gammel 04-08-09, 08:57   #19
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Standard

Jepp. (Men det er såvidt jeg tør å si det på dette forumet. )

Gammel 04-08-09, 10:38   #20
Smurfine79
Carpe Diem!

Smurfine79 sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: oslo
Smurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smartSmurfine79 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg spiser den all bran jeg, usikker på hvor sunn den er da men den er ihvertfall god

Smurfine79 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:40.