|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Pauset
|
![]() Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerhttp://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle3207393.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerHm, jeg har ikke innrtykk av at det er noe vanskligere å sykemelde seg nå. Kompisen til mannen min krangler med broren som også er sjefen. Så han gikk og sykemeldte seg først 2 uker, og nå drar han på ferie med en fortsatt sykemelding. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
frakoblet
|
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerEnda en grunn til ikke å stemme Høyre.
Og du baserer inntrykket ditt på denne ene kompisen? Og du kjenner selvsagt hele historien også?
![]() |
#4 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldinger
Akkurat i dette tilfellet gjør jeg faktisk det. Men det er litt mer til historien enn det jeg skriver her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerSå lenge arbeidsledigheten er såpass lav som den er (iallfall som den har vært de siste årene) vil sykefraværet være høyere enn det er om ledigheten er høyere. Dette er noe de aller fleste er klar over, så dette utspillet er tull og tøys. De får det aldri gjennom.
![]() |
#6 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerJeg sitter nok på den andre siden av bordet, i og med at jeg er den som skal følge opp arbeidsgivers plikter når en ansatt er sykmeldt.
![]() |
#7 |
|
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerJeg har absolutt inntrykk av at det er vanskeligere å få sykmelding nå, jeg slet mye for å få det i mitt siste svangerskap som var av den særdeles kronglete typen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Usedvanlig begavet
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldinger...og, er det ikke bare bra at det settes ressurser inn tidligere for å få folk tilbake i jobb? De fleste ønsker jo ikke en langvarig sykmelding? Allerede etter en måned er den psykiske terskelen faktisk ganske stor for å komme tilbake til arbeidsplassen.
![]() |
#9 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerMin arbeidsgiver er IA, men jeg vet ikke om det har noen effekt, folk som er syke, er syke uansett, synes jeg. Vi har lite korttidsfravær da, men siden jeg begynte der i 2003 har det vel ikke vært mer enn ei uke eller to uten minst en kollega langtidssykemeldt. Det har vært en ryggoperasjon, en skulderoperasjson, gravid med kraftige kynnere av stress, en kreftpasient som offisielt sett var ansatt, men sykemedlt, til hun døde, og en utbrenthetssak, og forsåvidt meg selv som gikk delvis sykmeldt siste halvdel av svangerskapet. Jeg kan ikke se at noen av av disser ville vært mer eller mindre syke om vi ikke var IA (Eller, vi var ikkeIA da jeg begynte, men fiolk er like syke nå som da) Vi har et par kronsik syke kolleger også da, med utvidet fravæsregler på et vis (eller i alle fall fritak for arbeisgiverperioden ved fravær, nav betaler også ved egenmelding) men disse har heller ikke noe med IA-avtalen å gjøre.
![]() |
#10 |
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Joda, fint å gjøre en innsats for å få folk tilbake. Men hva gjør man da, etter f.eks den ryggoperasjonen jeg omtalte? Det var minst 6 mnd rekonvalenstid før hun kunne sitte lenge nok til å komme tilbake 50%. Er det da noe vits i å legge ned ekstra ressurser i å styre på om hvorvidt hun skulle ha rett til den sykemeldingen?
![]() |
#11 |
Pauset
|
Det er bra at det settes inn ressurser for å få folk tilbake i jobb. Men skal staten nærmest umyndiggjøre fastlegene? Fastlegene møter menneskene og ser helheten. Gjennom NAV har jeg sett hvordan byråkrater som ikke kjenner meg velter ut sine fordommer mot oss som havner i systemet i sine brev. Mens NAV lokalt, som kjenner meg, vet og sier klart ifra til meg at de vet jeg er troverdig og har prøvd å ordne opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Usedvanlig begavet
Vel, jeg tror faktisk at litt av poenget med å sette grensen til 6 måneder, er nettopp for å avklare om det ER mulig å hjelpe til med andre faktorer enn fornyelse av sykmelding hver 4.uke. Gravide (med kynnere f.eks) står vel i uansett i en særstilling i og med at deres "tilstand" jo garantert forsvinner etter en gitt periode.
![]() |
#13 |
Usedvanlig begavet
Men, der har du hele problemet. Fastlegene har kanskje ikke forvaltet denne tilliten på best mulig måte. Det får jo ingen konsekvenser FOR DEM hvis de ikke setter inn tiltak for for å få folk tilbake i jobb. "Ta vare på seg selv" er ofte synonymt med at sykmeldte bare blir gående hjemme i månedsvis, uten NOEN som helst form for oppfølging eller råd om hvordan de skal mestre den sykmeldte hverdagen... Dessuten så kan det ikke være noen nyhet at sykmeldinger for mange ikke alltid har årsak i SYKDOM, men heller f.eks problemer rundt oppsigelser, pemiteringer, arbeidskonflikter som bør kunne løses med dialog fremfor 4 ukers fullt fravær...
![]() |
#14 |
Hvor: Akershus
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerForslaget fra Høyre har dessuten støtte fra Frp.
![]() |
#15 |
Pauset
|
Det er vel ikke fastlegene som skal sette i gang tiltak for å få sykemeldte i jobb? Det er NAV som gjør det. Jeg har vært sykemeldt i snart et år nå. I mars fikk jeg brev om at jeg hadde plikt til å møte arbeidsgiver og NAV for å finne en løsning for å få meg tilbake i full jobb. Jeg hadde gått fra 100% jobb til 80%, 60% og var da på 40% jobb. Nå møtte jeg opp, men ikke NAV. De hadde ringt avbud så det ble ikke noe møte. Men poenget mitt er at NAV er de som har møtene. Fastlegen er i blant på slike møter, men det mer vanlige er NAV, tror jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Tante Sofie
|
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerSynes forslaget er godt. Jeg synes også IA-avtalen bør revurderes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerSom nyansatt HR-medarbeider med hovedansvar for IA-arbeid abonnere eg herved på tråden.
![]() |
![]() |
#18 |
Leser
|
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerJeg er helt enig i at IA ordningen må vurderes. Det synes jeg ale ordninger bør, man må jo nesten skjekke om de faktisk virket.
Teoretisk sett skulle kanskje hun som hadde kynnere på grunn av stress og vedkommende som var utbrendt, fått hjelp via IA. Det er jo typisk slike problemstillinger som det er mulig å gjøre noe med. Det at folk opererer ryggen er det vanskelig å gjøre noe med uansett.
![]() |
#19 |
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Fastlegene skal få mindre makt i forhold til sykemeldingerDet ER mulig for arbeidsgiver å ha samtale med legen om aktivitet kan vere mulig.
![]() |
![]() |
#20 |
Leser
|
Var den til meg?
![]() |
Emneord |
høyre, nav, sykemelding |
|
|