|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvordan holde orden i papirer?Regninger, kvitteringer, postkort, brev, brosjyrer, menyer, garantier, visittkort, båtruter, forsikringspapirer, reklame, lesestoff, skatteinfo, informasjon fra telefonselskaper, strømleverandør, renovasjon, kommune, utklipp, fødselsattest, vielsesattest, info fra dåpen, bokklubb-info, info om diverse medlemskap, resepter, epikriser, vedtak fra diverse nav-avdelinger, attester, lønnslipper, årsoppgaver, bruksanvisninger, jobbnotater, studienotater, andre notater og MASSE MASSE mer.
![]() |
#2 |
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan holde orden i papirer?Jeg bruker permer. Brede permer.
![]() |
#3 |
Newbie
Medlem siden: Jun 2009
![]() |
![]() Sv: Hvordan holde orden i papirer?Hva med å bruke en ringperm til praktiske ting ala forsikringer, lånepapirer, kvitteringer, vedtak, og så videre. En perm til arbeidspapirer - skatteinfo, attester, lønnsslipper, notater etc. En perm til personlige papirer - dåp, fødsel, vielse, resepter ++. Egen perm til studiepapirer. En til diverse bokklubber, andre medlemsskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
navnet sjemmer ingen
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Hvordan holde orden i papirer?Vi har fått orden på noe og jeg deler selvsagt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Hvordan holde orden i papirer?
Tar du vare på regningene etter at du har betalt dem, altså? Jeg kaster dem umiddelbart, såfremt de ikke samtidig er garantibevis. Alle betalinger ligger jo i nettbanken uansett, mener jeg, det kan da ikke være nødvendig å ta vare på alt papiret?
![]() |
#6 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Hvordan holde orden i papirer?Regninger, kastes
![]() |
#7 |
Erfaren
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan holde orden i papirer?Hos oss går regninger o.l. først i en hylle, når de er betalt går de i en skuff. Når skuffen er full puttes det i en pose som vi skriver årstall på og henger i kjelleren. Der henger den et par år før vi kaster den. Viktige papirer som f.eks. forsikring går i perm med skilleark. Attester og andre viktige ting ligger i en arkivmappe.
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Hvordan holde orden i papirer?For å si det pent: Det er ikke nødvendig å ta vare på alt det der. Info fra bokklubber, betalte regninger (som er betalt med nettbank, vel og merke), reklamer, all annen div. info - det finner man på internett. Jeg lover. I det minste finner man et telefonnummer man kan ringe og spørre noen på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Off the map.
|
![]() Sv: Hvordan holde orden i papirer?dette skulle jeg gjerne ha visst også. Vi har et salig kaos av slike papirer. Gjerne på kjøkkenbordet i påvente av at noen skal 'gjøre noe' med dem. Så kommer det plutselig noen og det blir stuet inn i bokylla på stua, eller på en stol eller.... Og der hender det at det blir liggende, særlig om det ikke er prekære saker, og der får det selskap av og til av tegnebøker, utallige interiørblader, fotoblader, aviser osv. Så blir det tilslutt en diger smørje.
![]() |
#10 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvordan holde orden i papirer?Begynner å skjønne at jeg tar vare på litt vel mye...ehh
![]() |
#11 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Hvordan holde orden i papirer?Jeg elsker å kaste og tar nesten ikke vare på noe. Jo mindre jo bedre.
![]() |
#13 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Hvordan holde orden i papirer?Det meste går i søpla så fort som mulig. Info fra skole/korps/allidrett og denslags skrives opp i kalenderen og går deretter i søpla/evt henges på oppslagstavla til det er utdatert. Betalte regninger tar jeg vare på i ei lita skoeske i skapet, kaster når den er full. Reklame, infobrosjyrer etc kastes, evt henges det på oppslagstavla fra til det er utdatert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hvordan holde orden i papirer?Jeg er revisorbarn og har masse ringpermer.
Takkekort, julekort og andre kort strever vi mer med.
![]() |
#15 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Hvordan holde orden i papirer?Jeg er revisorfrue og har alt litt rundt om kring.
![]() |
|
|