Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

SIG-Uganda i Kongo

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-09, 11:57   #1
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1272
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

SIG-Uganda i Kongo

Kan noen forklare en stakkars, naiv ungpike hvorfor det er så opplagt for norske medier at de er fullstendig uskyldige?

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 12:22   #2
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 1
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: SIG-Uganda i Kongo

Det lurer jeg også på.

Gammel 10-08-09, 12:23   #3
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

De er jo norske.

Gammel 10-08-09, 12:23   #4
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Aha.

Gammel 10-08-09, 12:35   #5
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er det fremstilt slik, da? Jeg syns pressen har fråtset skikkelig i å grave frem mest mulig som bygger et bilde av eventyrsugne småkjeltringer. At de var leiesoldater, bevæpnet til tennene, etcetc.

Gammel 10-08-09, 12:37   #6
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Er det fremstilt slik, da? Jeg syns pressen har fråtset skikkelig i å grave frem mest mulig som bygger et bilde av eventyrsugne småkjeltringer. At de var leiesoldater, bevæpnet til tennene, etcetc.

Joda, det har jeg sett en artikkel på, og så har jeg sikkert sett femhundre med fremstilling av hvor forferdelig de har det og at de har blitt "framed", og intervju med sjokkerte foreldre som fnyser av tiltalen.

Gammel 10-08-09, 12:37   #7
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har heller ikke oppfattet pressedekningen dithen at de er fullstendig uskyldige nei, heller tvert imot.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 12:41   #8
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Jeg har heller ikke oppfattet pressedekningen dithen at de er fullstendig uskyldige nei, heller tvert imot.

Enig. Bilder av at de vasker blod osv.
Skal du sitte i "deep shit", så finn hvertfall et annet sted enn Kongo!

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 12:42   #9
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Kanskje jeg ikke har fått med meg alt.

Okei. Frustrasjon over tabloidene trekkes småpinlig tilbake.

Gammel 10-08-09, 12:42   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er vel heller ikke overbevist om at de er uskyldsrene lam nei. Ut fra overskriftene jeg har skumlest her og der.

Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 12:44   #11
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes i grunnen at pressedekningen snudde ganske fort. De første dagene bar reportasjene preg av at nordmennene ble ansett som uskyldige og "framed", men så roet det seg. Nå synes jeg journalistene er ganske nøkterne, og at det skinner gjennom at de slett ikke er sikre på hva som egentlig har skjedd.

Gammel 10-08-09, 12:45   #12
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

At foreldrene helst vil tro de er uskyldige, er vel egentlig ganske forståelig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-09, 12:48   #13
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Joda, det har jeg sett en artikkel på, og så har jeg sikkert sett femhundre med fremstilling av hvor forferdelig de har det og at de har blitt "framed", og intervju med sjokkerte foreldre som fnyser av tiltalen.

Skal du prøve å overbevise oss andre om at vi er ofre for en skeiv mediedekning?

Mediene har vært veldig forsiktige i denne saken. Det har vært mye fokus på soningsforholdene, noe som ikke har med selve skyldspørsmålet å gjøre. Tvert i mot har kongloesiske myndigheter blitt fremstilt som redelige og mediene har vært åpne for at nordmennene faktisk er skyldige. Ikke før i dag kom de siktedes versjon av hendelsene. Etter mitt syn kunne dekningen ha vært langt mer skeiv og etnosentrisk, med kritiske dypdykk i justishistorie og korrupsjonsmedvirkning. Men det har vært lite av det. Faktisk synes jeg det har vært litt mye silkehansker på den delen. Setter litt penger på at denne saken havner på ett eller annet internasjonalt nivå og at det kommer cash på bordet. Og mulig noen sett til av mulige mistenkte.

Gammel 10-08-09, 12:49   #14
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uansett skyldig eller ikke, så gjør vel UD endel for nordmenn som sitter i utlandet og venter den sikre død om de blir funnet skyldig. Nå snakkes det visst om soning i Norge leste jeg.

Gammel 10-08-09, 12:50   #15
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

At foreldrene helst vil tro de er uskyldige, er vel egentlig ganske forståelig.

Absolutt. Men jeg synes egentlig at de også framstår som mer nøkterne i media. De ser ut til å fokusere mindre på at sønnen er uskyldig og mer på frykten for hvordan rettssystemet i Kongo fungerer (har bare registrert uttalelser fra familien til den ene). Og det skjønner jeg godt, uavhengig av hva mennene har gjort/ikke gjort.

Gammel 10-08-09, 13:03   #16
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Skal du prøve å overbevise oss andre om at vi er ofre for en skeiv mediedekning?

Mediene har vært veldig forsiktige i denne saken. Det har vært mye fokus på soningsforholdene, noe som ikke har med selve skyldspørsmålet å gjøre. Tvert i mot har kongloesiske myndigheter blitt fremstilt som redelige og mediene har vært åpne for at nordmennene faktisk er skyldige. Ikke før i dag kom de siktedes versjon av hendelsene. Etter mitt syn kunne dekningen ha vært langt mer skeiv og etnosentrisk, med kritiske dypdykk i justishistorie og korrupsjonsmedvirkning. Men det har vært lite av det. Faktisk synes jeg det har vært litt mye silkehansker på den delen. Setter litt penger på at denne saken havner på ett eller annet internasjonalt nivå og at det kommer cash på bordet. Og mulig noen sett til av mulige mistenkte.

Bah, jeg prøver ikke å overbevise noen om noe, det var inntrykket jeg satt igjen med etter å ha scrollet gjennom noen nettaviser. Hvis det inntrykket er feil, tar jeg det til etterretning.

Gammel 13-08-09, 22:27   #17
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Man kan jo bare undre på hvordan mediene hadde dekket saken hvis de to norske statsborgerne ikke hadde vært to unge hvite gutter Det er nesten komisk synes jeg når Aftenposten også prøver å forklare at det er helt vanlig å le og ta bilde av at man tørker opp blod i en bil selv om man nettopp visstnok hadde flyktet inn i jungelen for å berge sitt eget liv Rett og slett patetisk er medias desperate forsøk på å diskreditere alt som finnes av både mennesker og institusjoner i "banan republikker" som Kongo. Både tekst og billedbruk er så til de grader etter boka for hvordan du skaper et bilde du ønsker leserne skal sympatisere med. Jeg tipper og håper inderlig Helge Rønning eller noen på medievitenskaplig ved UiO kommer til å skrive om dette i ettertid for det er veldig interessant.

Til sammenlikning med "gutta på tur" i Kongo lurer jeg på hvorfor ingen hadde sympati med de 3 norske jentene som ble tatt for narkosmugling i fjor? der var det jo nærmest "gitt" at de var skyldige med en gang? Den saken var jo motsatt. Der brukte media jentenes bakgrunn som solide indikatorer på at det var stor sjangs for at de var skyldige. Mens det liksom ikke er noe muffins med eks militær gutter på tur i Kongo ... mmm pussige greier.

Faktisk kjenner kjenner jeg at jeg blir direkte fysisk kvalm av hele saken. Herregud det er god nok dokumentert hva unge eks-army gutter gjør i land som Kongo, Irak osv. De tjener store penger på "jobbene" de gjør der, det finnes utallige dokumentarer som gjør rede for denne industrien også i Kongo.

Jeg synes også det er helt sinnsykt at staten Norge ikke tar det mer alvorlig at de brukte sine gamle army ID passes. Vanligvis får det store konsekvenser men ser ikke ut til å ha noen betydning i denne saken.

Det ble stilt en vanskelig spørsmål her for en tid tilbake om norske kriminelle bør sone i de landene de begår forbrytelsen i. Jeg måtte tenke lenge på det men ja, jeg synes norske borgere bør gjøre det om de er narkosmuglere, pedofile eller leiemordere. Det er problematisk når de blir stilt for retten i land som praktiserer dødsstraff men så langt har vel ikke dette skjedd med noen. Unasett så vil nok disse gutta få en langt bedre skjebne en jentene i Peru eller hvor det nå var. De har pengesterke foreldre som kan kjøpe de fri. Akkurat slik som faren til gutten i Jemen som ønsket å betale blodpenger til familien til drapsofferet her i Norge.

Sist redigert av Lisa : 13-08-09 kl 22:52.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 22:55   #18
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av emm, her.

Uansett skyldig eller ikke, så gjør vel UD endel for nordmenn som sitter i utlandet og venter den sikre død om de blir funnet skyldig. Nå snakkes det visst om soning i Norge leste jeg.

Er det ikke slik at Kongo ikke har effektuert dødstraff sine 70-tallet?

Opprinnelig lagt inn av Lisa

Jeg synes også det er helt sinnsykt at staten Norge ikke tar det mer alvorlig at de brukte sine gamle army ID passes. Vanligvis får det store konsekvenser men ser ikke ut til å ha noen betydning i denne saken.

Akkurat nå så sitter de jo bom fast i et fengsel i Kongo, så det er jo ikke så veldig mye staten Norge kan gjøre, sånn konsekvensmessig.

Jeg lurer litt på hvor dumme disse gutta tror folk er, Kongo er ikke et land man drar på sightseeing til, akkurat. Og det vet de så innmari godt. Jeg har også tenkt litt på dette eventbyrået de sier de gjør greier for, jeg får veldig følelsen av styrtrike amerikanere som har lyst til å oppleve litt krig på en temmelig tvilsom måte.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-09, 22:58   #19
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Er det ikke slik at Kongo ikke har effektuert dødstraff sine 70-tallet?

Akkurat nå så sitter de jo bom fast i et fengsel i Kongo, så det er jo ikke så veldig mye staten Norge kan gjøre, sånn konsekvensmessig.

Jeg lurer litt på hvor dumme disse gutta tror folk er, Kongo er ikke et land man drar på sightseeing til, akkurat. Og det vet de så innmari godt. Jeg har også tenkt litt på dette eventbyrået de sier de gjør greier for, jeg får veldig følelsen av styrtrike amerikanere som har lyst til å oppleve litt krig på en temmelig tvilsom måte.

Jeg tenkte vel ikke at de fikk dødsstraff som i skyting, men de fleste dør bak murene i fengsel der, hvertfall hvis man må sone type mord.

Ellers signerer jeg hvert ord du sier, og Lisa. Hva drev de med, og hva tror de?

Gammel 13-08-09, 23:16   #20
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenkte vel ikke at de fikk dødsstraff som i skyting, men de fleste dør bak murene i fengsel der, hvertfall hvis man må sone type mord.

Ja, det har du nok rett i.

Ellers signerer jeg hvert ord du sier, og Lisa. Hva drev de med, og hva tror de?

Jeg tenker at uansett om de er uskyldige i akkurat dette, så har de selvfølgelig vissthvilken risiko de løp ved å i det hele tatt være i landet. Såpass kan man virkelig forvente av gutter med militær og paramlitær bakgrunn. Hvis ikke er de jo stokk dumme.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:31.