Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Strikking

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-08-09, 14:19   #1
Rory
Aktiv

Medlem siden: Jul 2009
Rory er litt kul
Standard

Strikking

Dere damer her inne er helt RÅ på å strikke, jeg blir helt målløs!

Det jeg egentlig skulle skrive da, var hvordan startet dere?
Da jeg var liten strikket jeg litt, mønstrete gensere å sånn... mamma satte de sammen for meg da.

Når jeg ventet vesla, så syntes mamma at alle som venter barn må strikke til de.
Men greia er: Jeg klarer ikke strikke!

Jeg VIL... men jeg har aldri vært så sinna på noe jeg har drevet med, noen gang...
Og "resultatet" ble en kvart jakke(kroppen liksom), og en halv arm.

Jeg har også prøvd meg på sokker... og ender opp der hvor hælen skal være, og skjønner ikke noe, så da blir det ikke noe mer av.

Så kommer det "store" spørsmålet.
Er det noen som har ett godt tips til hvordan man skal klare å få det til. En oppskrift som er så lett at til og med jeg skulle kunne klare å forstå den.

Gammel 11-08-09, 14:24   #2
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Strikking

Enklere enn dette blir det ikke:

http://timotei-timotei.blogspot.com/...-you-lamb.html

Det fine er at resultatet faktisk kan brukes også.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-09, 14:26   #3
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg var som deg, og hadde strikket noen enkle lapper ( som vojlocker og dekken til Barbie-hestene mine ... ) og en halv sokk i mitt liv før jeg igjen fikk ånden over meg i april i år.
Nå strikker jeg som bare det, og en hæl er easypeasy når du først har lært det.
Jeg er riktignok ikke noe god på å forklare, så Strikking 101 får noen avndre ta seg av, tror jeg!

Det ejg gjorde, var rett og slett å sjanghaie en strikkende venninne en ettermiddag, klaske pinner og garn foran nesen på henne og si:
"Nå skal du lære meg å strikke!"
Og så gjorde hun det.
Når du først kommer i gang er det utrolig hvor fort du fr det i fingrene, og da er det bare til å la kreativiteten ta overhånd.

Lykke til!

Sist redigert av Enhjørning : 11-08-09 kl 16:23.
Enhjørning er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-09, 14:29   #4
Rory
Aktiv

Rory er litt kul
Standard

Ja må jo lage noe som kan brukes, ellers ser jeg liksom ikke poenget.

Må titte litt på den der Takk for tips

Gammel 11-08-09, 14:42   #5
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg begynte å strikke (igjen, da hadde jeg ikke strikket siden jeg var liten) på fagforeningskurs.
Vi var langt inni Hardanger, skulle være en uke og det var lite å ta seg til - så da fikk jeg oppfriskningskurs. Det begynte med skjerf.

Gammel 11-08-09, 16:07   #6
Rory
Aktiv

Rory er litt kul
Standard

Ja kanskje jeg rett og slett må starte med skjerf.
Og ikke starte med jakker og bukser

Gammel 11-08-09, 16:23   #7
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rory, her.

Ja kanskje jeg rett og slett må starte med skjerf.
Og ikke starte med jakker og bukser

Å begynne i riktig ende er en Fin Ting.

Gammel 11-08-09, 16:31   #8
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er veldig lurt å begynne med noe det bare er en av. Og et litt tykt garn
Lue, skjerf, veske, pute ...
Masse fine oppskrifter på DropsDesign.

Gammel 11-08-09, 18:53   #9
Rory
Aktiv

Rory er litt kul
Standard

Gullet: ja der var det mye fint

Nå må jeg bare finne ut hvor jeg skal starte. Og hva jeg må kjøpe inn.
Har jo bare kjempe tynne pinner.

Men det ordner seg, når jeg bare får funnet ut HVA jeg skal prøve meg på

Tusen takk for hjelp damer

Gammel 11-08-09, 19:07   #10
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Vet du, jeg anbefaler ikke å begynne med skjerf, for det tar så lang tid.
Slenger meg på Alliums anbefaling. Hun er en reser.

Om du tør å lære på engelsk, vil jeg også anbefale min yndlingslink til nybegynnere:
www.knittinghelp.com

Her er det masse videoer som forklarer deg alt fra helt basisting som å strikke rett og vrangt til forskjellige metoder for å legge opp eller felle. Greit å se, ikke bare lese, og så kan du se videoen så mange ganger du vil.

Begynn her: http://www.knittinghelp.com/videos/learn-to-knit
Du har antakelig lært Continental knitting, det er det vi gjør her i Norge. Trykk på de rosa video-knappene.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-09, 19:13   #11
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Her er en grei strikkeskole: http://www.pinnsvindesign.no/strikkeskole.htm

Gammel 11-08-09, 19:25   #12
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg begynte å strikke i mars i år, da begynte jeg å strikke tøfler i eskimo på pinne 6. Strikker 6 firkanter i annenhver i forskjellige farger også strikker du en firkant på hver sidene, som stikker ut. Vanskelig å forklare,men enklere enn det kan det ikke bli. Det som er vanskelig her er å sy dem sammen Etter å ha strikket et par tøfler begynte jeg på ullbukse til lillebror, og resultatet ble fantastisk! Kjempekjekt å ha noe som er strikket av meg selv Nå holder jeg på med ullbukse nr 2 til en baby str 1-3 mnder.

Macky er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-09, 19:35   #13
Rory
Aktiv

Rory er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Macky, her.

Jeg begynte å strikke i mars i år, da begynte jeg å strikke tøfler i eskimo på pinne 6. Strikker 6 firkanter i annenhver i forskjellige farger også strikker du en firkant på hver sidene, som stikker ut. Vanskelig å forklare,men enklere enn det kan det ikke bli. Det som er vanskelig her er å sy dem sammen Etter å ha strikket et par tøfler begynte jeg på ullbukse til lillebror, og resultatet ble fantastisk! Kjempekjekt å ha noe som er strikket av meg selv Nå holder jeg på med ullbukse nr 2 til en baby str 1-3 mnder.

Det hørtes gøy ut
Har du noe greie på hvor mye garn jeg må ha til tøffler til jenta (størrelse 17 ) Og til meg (størrelse 38)

Og når du syr sammen. Bruker du da samme garnet?
Må ha alt inn med t-skje her føler jeg

Gammel 11-08-09, 20:01   #14
Nin
MORMOR

Nin sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Nin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de flesteNin er kulere enn de fleste
Standard

Tja. Jeg var med min farmor til Kristiansand da jeg var fire år. Vi tok toget fra Oslo, og på den turen lærte hun meg å knyte skolissene og å strikke.

Det ble mange skjerf til bamsen og dukka i årene etter det.
Så ble det litt lapper/grytekluter og div annet enkelt.

Da jeg var 12 år var det utrolig populært med Fanagensere her jeg bor. Alle veninnene mine fikk, mødrene strikket til dem.
Også jeg som bare hadde pappa. Nyttet ikke å be han strikke. Så jeg sutret, pappa ga meg penger til garn med beskjed om at ville jeg ha Fanagenser så måtte jeg fikse selv.
Og jeg tuslet i garnbutikken.

For å gjøre en lang historie kort. Damen i garnbutikken hjalp meg, jeg var vel innom omtrent annenhver dag med strikketøyet mitt. Og det ble genser, skikkelig fin Fanagenser og butikkdamen monterte for meg.
Vi bor på et lite sted, og garnbutikken ble mitt paradis. Dama i butikken, som forøvrig er pensjonist nå har lært meg absolutt ALT som læres kan når det kommer til strikking.
Jeg er henne evig takknemlig. Jeg tør påstå at jeg siden da har strikket gjennomsnittlig 24 gensere i året, pluss en haug med luer,sokker, votter, bukser, kjoler +++.

I en alder av 40 år vil jeg påstå at jeg er en dreven strikker. Perfeksjonist til fingertuppene, alt som ikke blir perfekt blir rekket opp. Jeg strikker alt, uansett hva det skulle være.
Men, jeg har gått en lang vei, det er liksom ikke gjort på 123. Begynne i det små, ikke overvurdere seg selv for så å bli skuffet, og avansere etter hvert.
Å kunne et håndarbeide er gull verdt, jeg elsker å kunne gi bort hjemmestrikkede plagg i julegaver, strikket med kjærlighet. Og det er aldri for sent å begynne.

Og her tror jeg at jeg skrev meg helt bort, ble mere mimring det her og jeg husker vel ikke helt lenger hva det var du egentlig spurte om.
Men strikking var stikkordet, det husker jeg.

Lykke til. Lag deg en strikketråd så er vi sikkert mange her inne som kan hjelpe deg.

Nin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-08-09, 20:56   #15
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg strikket mye som barn. Jeg strikket den genseren jeg hadde på meg første skoledag i 5. klasse (den blå med katten på som Märtha Louise hadde hatt på seg på sin skolestart et par år tidligere .... hvis noen husker den).

Jeg hadde pause i en del år, men satte i gang for fullt da jeg fikk barn. Det gikk veldig mye fortere å strikke babytøy. Det er jo ikke svære greiene. Nå er jeg ikke fullt så skeptisk til større prosjekter lenger.

Gammel 11-08-09, 21:01   #16
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det enkleste for en nybegynner må jo være å strikke noen grytekluter eller et Nøstebarnteppe eller noe enkelt. Jeg kan absolutt anbefale Nøstebarn-strikkeboka, den er veldig grei.

Jeg har liksom alltid strikket, men jeg kan anbefale å ha en slags strikkecoach i begynnelsen, en som tar opp igjen mistede masker, legger opp, feller av, viser deg forskjellen på vridd og vrang, forklarere deg hvor du er i mønsteret og sånn. Mye enklere.

Gammel 11-08-09, 21:05   #17
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Lærte vel å strikke på skolen, tok det opp i studietiden med et skjerf eller noe, og så begynte jeg bare igjen når jeg fikk barn. Har holdt meg mye til små ting og mye tykke pinner, men jeg kan da vel få til det jeg vil hvis jeg skrur på tålmodigheten.

Gammel 11-08-09, 22:03   #18
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Macky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smartMacky imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Rory, her.

Det hørtes gøy ut
Har du noe greie på hvor mye garn jeg må ha til tøffler til jenta (størrelse 17 ) Og til meg (størrelse 38)

Og når du syr sammen. Bruker du da samme garnet?
Må ha alt inn med t-skje her føler jeg

Akkuratt den oppskriften jeg har er kun voksenstørrelse, men nå holder jeg på å prøve å finne ut hvor mye jeg trenger til størrelse 26. En tøffel er strikket på 1 kveld. Du holder av 25 cm av garnet når du bytter garn (altså strikker du annenhver med ulike farger, eller gjør som meg, har 6 ulike farger). Også holder du av 25 cm av det garnet du må klippe av. Skal se om jeg finner oppskrift her på nettet.

Gammel 11-08-09, 22:05   #19
Rory
Aktiv

Rory er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Macky, her.

Akkuratt den oppskriften jeg har er kun voksenstørrelse, men nå holder jeg på å prøve å finne ut hvor mye jeg trenger til størrelse 26. En tøffel er strikket på 1 kveld. Du holder av 25 cm av garnet når du bytter garn (altså strikker du annenhver med ulike farger, eller gjør som meg, har 6 ulike farger). Også holder du av 25 cm av det garnet du må klippe av. Skal se om jeg finner oppskrift her på nettet.

Hvor mange nøster bruker du til ett par da?

Gammel 11-08-09, 22:08   #20
Macky
Flink jente

Macky sin avatar

Standard

Her har du et par barnetøfler som er fra garnstudio:
http://www.garnstudio.com/lang/no/vi..._id=19&lang=no

og her har du tøflene jeg har strikket:
http://www.garnstudio.com/lang/no/vi..._id=57&lang=no

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:08.