Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Om jeg skal begynne å sy ...

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-08-09, 02:09   #1
Pelen
Bør lage seg en tittel selv

Pelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 293
Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Om jeg skal begynne å sy ...

... hva skal jeg begynne med da? Nå har jeg tid, en ny symaskin så jeg har lyst å sette i gang. Men jeg har ikke sydd siden sløjden i skolen og da sydde jeg et skjørt. Jeg hadde ganske gode karakterer i sysløjd, men det var da. Jeg har vel sydd noen gardiner etter det også når jeg tenker meg om.

Jeg har lyst å sy enkle kjoler, er det vanskelig å sy i stretch?

Pelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-09, 03:23   #2
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Om jeg skal begynne å sy ...

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Jeg har lyst å sy enkle kjoler, er det vanskelig å sy i stretch?

Om du har maskin med innstilling for elastiske søm (samt egen fot for det) er det ikke noe vanskelig. Uten egen fot er det litt kinkig, men aboultt ingen umulighet.

Gammel 15-08-09, 03:26   #3
Pelen

Pelen sin avatar

Pelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme omPelen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Om du har maskin med innstilling for elastiske søm (samt egen fot for det) er det ikke noe vanskelig. Uten egen fot er det litt kinkig, men aboultt ingen umulighet.

Egen fot, får man fatt på det på nett og i tilfelle hva heter det? Hva er det for noen forskjell på den foten og en vanlig?

Hva er enklest? Å bruke en enkel kjole man liker som mønster eller prøve å finne noe mønster?

Gammel 15-08-09, 08:52   #4
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den følger mest sannsynlig med, Pelen.

Om man ikke er dreven på å tegne mønster, ville jeg begynt med et ferdig et. Du kan laste ned en del på burdastyle.com f.eks.

Gammel 15-08-09, 09:44   #5
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hvis du ikke har sydd annet enn gardiner siden skoledagene, ville jeg kjøpt et enkelt mønster og begynt med det. Jeg ville heller ikke begynt med stretch.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-09, 23:01   #6
Shamu
På opplading

Shamu sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Flekkefjord
Shamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt liktShamu er virkelig godt likt
Standard

Begynn med fleece om du vil sy deg kjole. Det er behagelig og veldig høflig stoff som ikke tuller med deg underveis.
Enkle mønster kan du få tak i, eller du kan tegne av en enkel kjole du har liggende som du liker form og snitt på. Det gjrde jeg med min første voksenkjole.

- Museskritt er også skritt. -
Shamu er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-08-09, 23:30   #7
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Ja, fleece! Jeg hadde sydd en gardin, et par bæretøy (som overhodet ikke er vanskelig siden det ikke er i stretchstoff) og et par små plagg til en dukke - før jeg fikk lånt meg boken Blødt børnetøj på biblioteket og fikk dilla på fleece. Sydde kjole til jenta på en kveld og en bukse til minien (som ble så stor at jenta fikk den også) på tre timer inkl tretusen avbrytelser fra barna. Buksa har til og med ribbkanter og jeg har ikke elastisk søm på maskina mi - syr med en halvtett sikksakk og det ble peeent.

Jeg har heller ikke overtransportør uten at det forkludrer syinga så himla mye. Ser at fleecen strekkes og blir "buklete" i kanten der jeg sikksakker ("liksomoverlocker"), men det ble faktisk bare stilig på kjolen. Mulig det ikke blir sånn om man har en overtransportør.

Gammel 16-08-09, 15:27   #8
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Shamu, her.

Begynn med fleece om du vil sy deg kjole. Det er behagelig og veldig høflig stoff som ikke tuller med deg underveis.

Fleece i Miami føles ikke helt som tingen. Men klart, det kan jo bli under 20 grader en gang ut på vinteren. Annet materiale som er greit? Her er nemlig kjoler med litt stretch veldig behagelig å ha på, men jeg kan gjerne begynne med noe annet. Bomull?

Gammel 16-08-09, 15:33   #9
LilleRosin
Muligens verdt å vente på

LilleRosin sin avatar

Blogginnlegg: 7
LilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme omLilleRosin har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Øh. Egen fot til stretch? Hvilken fot da?

Gammel 16-08-09, 17:11   #10
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleRosin, her.

Øh. Egen fot til stretch? Hvilken fot da?

Jeg tenkte det var snakk om overtransportør, jeg.

Gammel 16-08-09, 19:10   #11
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelen, her.

Fleece i Miami føles ikke helt som tingen. Men klart, det kan jo bli under 20 grader en gang ut på vinteren. Annet materiale som er greit? Her er nemlig kjoler med litt stretch veldig behagelig å ha på, men jeg kan gjerne begynne med noe annet. Bomull?

Hva med å sy et omslagskjørt i lin eller bomull? Det er rette sømmer, du får øvd deg på knapphull, og stoffet er relativt stivt. Også kan du avansere til stretch etterhvert. Hva slags maskin har du?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-08-09, 20:21   #12
Pelen

Pelen sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

Hva slags maskin har du?

Godt spørsmål. Løper og ser, jeg fikk en ny sist bursdag. En Singer Quantum 9910. Omslagskjørt er absolutt et godt alternativ!

Gammel 16-08-09, 20:50   #13
Sansa

Sansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smartSansa imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Jeg tenkte det var snakk om overtransportør, jeg.

Jeg er også nybegynner på symaskin og lurer på hva overtransportør er for noe? Til min maskin kan man visstnok kjøpe en annen fot som ekstrautstyr, men jeg aner liksom ikke hva de greiene der går ut på. Hvorfor trenger man det?

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:18.