Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Interiørhjørnet

Vi har fått trapp ... Som må males om ...

Interiørhjørnet Alt som har med interiør å gjøre. Spørsmål, tips, deling av egne lure eller fine løsninger mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-09, 09:53   #1
Tonjemor
Forvirret

Medlem siden: Oct 2008
Tonjemor er litt kulTonjemor er litt kul
Standard

Vi har fått trapp ... Som må males om ...

Vi har endelig flyttet inn i huset vårt og begynner å komme i orden. En ting jeg har lyst til å fikse i løpet av høsten er trappa. Den er av furu..*grøss* I utgangspunktet har jeg lyst til å beise trinnene mørke brune men er redd det kræsjer med gulvet som er i eik. Noen som har tips til hva annet jeg kan gjøre? Forøvrig er veggene lyse og møblene våre mørke.

Gammel 18-08-09, 09:56   #2
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har fått trapp... Som må males om..

Samme her. Furutrapp. Men vår trapp går gjennom 3 etasjer så jeg orker bare ikke, det vil ta 500 år. Dersom jeg gadd hadde jeg malt den hvit.

Gammel 18-08-09, 09:59   #3
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Det skal mye til at det kræsjer når gulvet er i eik tror jeg altså, men du kan jo beise trinnene i samme farge som eika? For å få samme fargetone? Det kan også bli fint. Og så male vanger og slikt i hvitt.

Gammel 18-08-09, 11:20   #4
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vi har fått trapp ... Som må males om ...

:abb:

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 11:31   #5
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tonjemor, her.

Vi har endelig flyttet inn i huset vårt og begynner å komme i orden. En ting jeg har lyst til å fikse i løpet av høsten er trappa. Den er av furu..*grøss* I utgangspunktet har jeg lyst til å beise trinnene mørke brune men er redd det kræsjer med gulvet som er i eik. Noen som har tips til hva annet jeg kan gjøre? Forøvrig er veggene lyse og møblene våre mørke.

Vi malte trappa vår i veggfargen og la parkett i trinnene. Det ble kjempefint. Jeg kan vise bilde i kveld om du vil.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 12:19   #6
Tonjemor
Forvirret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Vi malte trappa vår i veggfargen og la parkett i trinnene. Det ble kjempefint. Jeg kan vise bilde i kveld om du vil.

Ja takk, gjerne det!

Gammel 18-08-09, 17:33   #7
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men hvordan gjorde du det med lister og parketten på trinnene, Nenne? :grubler:

Gammel 18-08-09, 18:42   #8
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er noen bilder av trappa, både trinnene og avsatsen. Jeg burde ha vasket først ser jeg, men det får heller være.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg Trappa.jpg (49,4 KB, 95 visninger)
Filtype: jpg Trappa 2.jpg (45,4 KB, 59 visninger)
Filtype: jpg Trappa 3.jpg (27,8 KB, 50 visninger)
Filtype: jpg Trappa 4.jpg (38,7 KB, 49 visninger)

Gammel 18-08-09, 18:47   #9
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Samme her. Furutrapp. Men vår trapp går gjennom 3 etasjer så jeg orker bare ikke, det vil ta 500 år. Dersom jeg gadd hadde jeg malt den hvit.

Vi har hvit trapp...veldig lekkert, men ALL dritten synes. Vi har sånne teppefliser eller hva jeg skal kalle det, limt på midt på trinnet - vi bor i leieleilighet altså. Ville aldri hatt det slik ellers. Men tilbake til poenget - det må støvsuges to ganger om dagen om den trappa skal være fin.

Svar med sitat
Gammel 18-08-09, 19:11   #10
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Her er noen bilder av trappa, både trinnene og avsatsen. Jeg burde ha vasket først ser jeg, men det får heller være.

Takk! den var fin ..

Gammel 18-08-09, 19:18   #11
Irma
Ekvilist

Irma sin avatar

Blogginnlegg: 25
Irma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme omIrma har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har også malt trappa i veggfargen, dog alt. Vi har bakvegger på trinnene også.

Jeg ville ha kjørt en ren malingsfarge i møte med eikegulv, ikke blandet trefarger sammen. Som i beising etc.

Gammel 19-08-09, 09:07   #12
Tonjemor
Forvirret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Vi har også malt trappa i veggfargen, dog alt. Vi har bakvegger på trinnene også.

Jeg ville ha kjørt en ren malingsfarge i møte med eikegulv, ikke blandet trefarger sammen. Som i beising etc.

Litt enig i dette, at man ikke skal blande trefarger. Tips til ren malingsfarge? Vil ikke ha helt hvit trapp nemlig.

Tusen takk for bilder Nenne, dette er jo absolutt gjennomførbart.

Gammel 19-08-09, 09:23   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har kremhvit trapp med mørke trinn, jeg tror nok det hadde gått helt fint med eikegulv her. Men vi vurderer også å legge parkett i trappa. Er det vanskelig?

Gammel 19-08-09, 09:50   #14
Ullvott
Plutselig tilbake

Ullvott sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Østlandet
Ullvott er litt kulUllvott er litt kul
Standard

Vi hadde sort trapp der vi bodde før. Det var egentlig ganske fint, men ting synes overraskende godt på sort.

Den ene trappa der vi bor nå malte vi i fargen "sort pepper". Den ble kanskje litt lysere enn jeg hadde sett for meg, men i bunn og grunn er jeg fornøyd.

Vi hadde forskjellige tresorter på gulvet oppe og nede, så maling fungerte bra for oss. Må få tatt fatt på den andre trappa neste sommer kanskje. Den er lakkert ett-eller-annet.

Ullvott er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 09:58   #15
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 841
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Vi har også furutrapp og eikeparkett (hva er det med folk som lager det slik? I tillegg har vi lakkerte furulister overalt), men vi gidder ikke gjøre noe. Det får bare være. Men hvis jeg skulle ha malt, ville jeg nok valgt grått.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 10:25   #16
Tonjemor
Forvirret

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

Vi har også furutrapp og eikeparkett (hva er det med folk som lager det slik? I tillegg har vi lakkerte furulister overalt), men vi gidder ikke gjøre noe. Det får bare være. Men hvis jeg skulle ha malt, ville jeg nok valgt grått.

Grått har jeg vurdert selv om jeg er veldig glad i brunt. Jeg får hente div fargekart og prøve meg litt fram. Men, trappa skal bli fin til jul!. Uansett!

Gammel 19-08-09, 11:17   #17
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men vi vurderer også å legge parkett i trappa. Er det vanskelig?

Det var snekkeren som gjorde for oss. Jeg tror det er veldig pirkearbeid, men sikkert ikke så vanskelig.

Gammel 19-08-09, 11:27   #18
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Dette lurer jeg også på. Har mest lyst å male hele greia hvit, men har blitt advart mot at alt synes på det også.

(Kanskje løsningen er heis? Eller rulletrapp? )

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-09, 11:35   #19
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Faren min fornyet trappen med ferdige trappetrinn i eik. Ellers har jeg sett veldig bra resultater på forutrapper som har blitt hvitmalt (vanger, håndløper og stolper) og eikefargebeiset trinn. Jeg ville absolutt ikke hatt helhvit trapp av praktiske hensyn. Beiset trinn har høyere friksjon enn malte trinn også.

Gammel 19-08-09, 11:37   #20
Mei
Har fått viljen sin

Mei sin avatar

Blogginnlegg: 397
Mei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtidMei har en fantastisk fremtid
Standard

Vår trapp er lakket såvidt jeg husker. Må vi pusse den helt ned før vi gjør noe da? I tillegg har vi jukselaminatparkett på gulvene, og å finne matchende trappetrinn i en annen type tre/parkett blir vel vanskelig.

Mei er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:13.