Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Tips om en overraskende spennende hobby: Digital slektsgransking!

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-09-09, 22:39   #1
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Tips om en overraskende spennende hobby: Digital slektsgransking!

Jeg har et litt spesielt etternavn, og har lenge hatt lyst til å finne ut mer om hvor mine forfedre kom fra. Etter bare noen timer på www.digitalarkivet.no har jeg funnet følgende:

-Den første nevnte personen i min slekt i offentlige arkiver (f. ca 1755)
-At slekta mi har bodd her i byen helt siden 1860-70-tallet, stikk i strid med hva mine gjenlevende slektninger har trodd
-Hvor i byen de har bodd

Dessuten er det en gutt i klassen til sønnen min med samme etternavn som meg, og etter å ha snakket med pappaen, kunne jeg raskt slå fast at han er min firemenning. Et av målene mine var å finne folk i byen som jeg er i slekt med, så det har klart.

Jeg har dessuten funnet ut at en av mine forfedre har spøkt på Åndenes Makt.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 00:35   #2
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Sv: Tips om en overraskende spennende hobby: Digital slektsgransking!

Det er skikkelig spennende ja Mannen driver masse med det og har kommet kjempelangt! Det er en egen forening også. DIS tror jeg det er.

Gammel 06-09-09, 00:41   #3
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har så smått begynt å nøste sammen slekten, jeg også. Kjempespennende, men litt vanskelig.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 00:54   #4
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg kom i gang med det gjennom et gratiskurs i regi av DIS lokalt. Men jeg hadde en del notater fra før av.
I dag har jeg kikket på gården der mine forfedre holdt til på slutten av 1800-tallet, og som tilfeldigvis er i gåavstand fra der jeg bor nå.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-09-09, 07:38   #5
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kult! I vår familie er det mange slekstforskere, så vi har opptil flere bøker (fra begge sidene) Kjempeartig. Da jeg var lita elska jeg å lese i bøkene og finne rare navn.

Gammel 06-09-09, 11:50   #6
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, det er kjempespennende. Jeg drev litt med det for ganske mange år siden, da digitalarkivet var mye mindre og mer under utarbeidelse. Jeg fant ut ganske mye og fortalte og viste det til pappa. Da fikk han helt blod på tann og han har funnet ut masse om både sine grener og mammas grener. Familien til farfar har vi funnet helt tilbake til 1500-tallet på samme gården. Gården gikk forøvrig ut av slekta tidlig på 1900-tallet.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:21.