|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
lurer
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Her og der
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Jeg har vasket et strikket teppeStorebror har et strikket teppe som jeg har maskinvasket nå. Vasket det på 30 grader ullprogram med milo. Nå er teppet vått og ca dobbelt så stort som da jeg puttet det inn i maskinen. Det er liksom blitt mye "løsere" på et vis. Har lagt det flatt til tørking, og prøvd å gi det fasong igjen, og er spent på hvordan det blir når det tørker. Hva har skjedd? Har jeg ødelagt det fine teppet?
![]() |
![]() |
#2 |
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg har vasket et strikket teppeHm. Hvis det er superwashgarn så skal det ikke vaskes på 30 grader. Det garnet er ment for å vaskes på 40 grader finvask eller ullvask. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Jeg har vasket et strikket teppeSuperwash har lett for å sige i vask. Men all ull vokser når den er våt, det er den egenskapen jeg utnyttet da jeg blokket kåpen min 13 cm lenger.
![]() |
#4 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: Jeg har vasket et strikket teppeHmm, ikke så lett å si. Jeg pleier å vaske slikt for hånd. Men det er fullt mulig det får tilbake fasongen og størrelsen når det tørker altså. Hvis det er superwash så skal det vel kunne vaskes i maskin..? Dvs., det er jeg veldig usikker på altså.
![]() |
#5 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Jeg har vasket et strikket teppeSuperwash skal ikke ha skyllemiddel, da siger det enda mer.
![]() |
#6 |
lurer
![]() Sv: Jeg har vasket et strikket teppeDet er fortsatt vått, så jeg vet ikke hva som skjer. Får se i morgen...
![]() |
![]() |
#7 |
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
![]() Sv: Jeg har vasket et strikket teppeSkulle ønske jeg kunne hjelpe, utrolig kjedelig å få ødelagt ett teppe. Men jeg aner desverre ikke. Kanskje du er heldig og det trekker seg sammen. Krysser fingrene for deg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Jeg har vasket et strikket teppeJeg ville ha prøvd å lagt det flatt på et håndkle, rullet det sammen og latt det tørke på varmekabler, om du har. Våt ull siger og blir fasongløst, men prøv å tørke det i fasong. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg har vasket et strikket teppeHvis det er superwash så skal det gå bra å vaske det på 30 graders ullvask. Men teppet må ligge flatt mens det tørker. Jeg pleier å legge et håndkle på tørkestativet og legge ullplagget forsiktig oppå håndkleet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
lurer
![]() Sv: Jeg har vasket et strikket teppeSiste nytt:
![]() |
![]() |
#12 |
lurer
![]() Sv: Jeg har vasket et strikket teppe
Takk til alle som var enig i at jeg skulle tørke det flatt, og til neste vask så gjelder det muligens håndvask.
![]() |
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Jeg har vasket et strikket teppeJeg pleier alltid å gi beskjed om hvordan de plaggene jeg strikker skal rengjøres. Og som jeg sa, så skal garn i superwash tåle 40 grader ullvaskprogram. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
lurer
![]() Sv: Jeg har vasket et strikket teppe
![]() |
![]() |
|