Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ble kastet ut av kafé fordi de slevde/siklet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-09-09, 16:33   #1
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å bruke ba sin egen overskrift.

Er vel ikke så mange her inne som vil være enig i det denne damen gjorde, men jeg tenker, bør ikke slikt få noen konsekvenser?
Det ser ut til at denne kafeen er en del av et kjøpesenter.
Bør da feks senterledelsen reagere?
Jeg vil jo tro at det hele løser seg selv, og at dama må finne seg noe annet å gjøre, all den tid kun lever av sine kunder og kunder blir det ikke mange av med den holdningen....

Eller er det helt ok å kaste psyskisk utviklingshemmede ut av kafeer og kalle dem "sånne mennesker"?

Link:

http://www.ba.no/nyheter/article4559036.ece

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland

Sist redigert av DM : 03-09-09 kl 21:11.
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 16:46   #2
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bla kastet ut av kafe fordi de slevde

Jøye meg! Dama bør sette seg litt inn i hvordan det norske samfunnet fungerer om hun skal drive cafe for det norske publikum. "Har dere lov til å ta de med dere ut offentlig" er jo bare en utrolig ufin ting å spørre om.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 16:51   #3
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Denne var vond å lese. Fytti.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 16:54   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det meste der var jo helt på trynet, men har hun et poeng når det gjelder svineriet?

Gammel 03-09-09, 17:02   #5
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Noen av utsagnene hennes var så ille at det gjør vondt å lese.

Kan ikke forstå at noen kan si sånt.

Gammel 03-09-09, 17:08   #6
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes ikke man har noen rett til å kaste de ut nei, det her var vondt å lese.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 17:15   #7
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Et svært alvorlig tilfelle av kulturkrasj. Jeg kan levende forestille meg at de ikke får vandre fritt i offentligheten i Singapore.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 17:16   #8
pippimamma
Bør lage seg en tittel selv

pippimamma sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Østlandet
pippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smartpippimamma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Det meste der var jo helt på trynet, men har hun et poeng når det gjelder svineriet?

Jeg kan skjønne at hun ikke ønsket sikling i maten som skulle selges. Sleve er sikle? Men ellers var alt hun sa helt horribelt. Hva hun tenker om Norge som privatperson kan hun holde for seg selv når hun er på jobb.

pippimamma er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 17:20   #9
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som mor til en psykisk utviklingshemmet sønn fikk jeg vondt langt inn i magen og hjertet når jeg leste dette. En slik holdning til mennesker som ikke er "som alle andre" er skremmende. Hadde dette vært i mitt nærmiljø, skal jeg love deg ingen i min omgangskrets hadde brukt kafeen etterpå - og min omgangskrets, den er ganske utvidet etterhvert, så det hadde blitt noen.

Jeg kan forstå det hygieniske aspektet, og "sleving" er ikke delikat. Likevel syns jeg det her er kafeen og dens eier som har en utfordring, og at det ikke bør være gjestene som utgjør problemet. Det virker som om kafeen jevnlig blir brukt av mennesker med psykisk utviklingshemming. Hva med å dekke til maten med plast, da - evt. snu disken, slik at de ansatte må hente maten ut, og ikke gjesten selv - noe som er mer hygienisk i utgangspunktet, da du aldri aner om gjesten foran deg har klådd på rundstykket ved siden av, og hvorvidt han vasket hendene etter forrige dobesøk.

Det finnes forøvrig god desinfeksjonssprit på sprayflasker. Etter at gjesten har gått, skal bordet vaskes. Greit nok da å bruke sprit i stedet for/i tillegg til såpe.

Nei - dette er bare vondt.

Gammel 03-09-09, 17:21   #10
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av pippimamma, her.

Jeg kan skjønne at hun ikke ønsket sikling i maten som skulle selges. Sleve er sikle? Men ellers var alt hun sa helt horribelt. Hva hun tenker om Norge som privatperson kan hun holde for seg selv når hun er på jobb.

Sleve er å sikle, ja.

Gammel 03-09-09, 17:25   #11
Estrella
♥ ♥ ♥

Estrella sin avatar

Hvor: Nedre Romerike
Estrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtidEstrella har en fantastisk fremtid
Standard

Storebror f. 1998 og minstemann f.2002 - d.2004
Estrella er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 17:33   #12
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Hvis sikling på maten som selges er problemet synes jeg kafeen bør finne et annet system i forhold til salg av mat. Med tanke på hvor få (særlig menn) som vasker hendene etter toalettbesøk og hvor mange helt vanlige voksne mennesker som bare MÅ ta på alt før de bestemmer seg synes jeg kafeer bør ha hygiene som er tilpasset dette. Det er mange hygienefeller som ikke er like synlige som sikling.

I dette konkrete tilfellet oppholdt de seg midt i lokalet, langt borte fra maten. Hva er da problemet?

Problemet er nok at hun synes de ikke burde vandre rundt i offentligheten, men låst borte skjermet fra "vanlige" folk. Trist, men sant. Jeg vet at det er en del folk fra visse land som reagerer på den åpne og inkluderende måten psykisk utviklingshemmede behandles i Norge kontra hjemlandene. Det er fortsatt slik mange steder at de er "låst vekk" på steder vekk fra folk.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 18:01   #13
amo

amo sin avatar

amo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt avamo har mye å være stolt av
Standard

Forkastelig oppførsel og enda mer skuffet blir jeg over en del av kommentarene til artikkelen.

1987-storesøs 1997-mellombror 2004-lillesøs 2009-bonussøs
amo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 18:17   #14
Left
Passiv

Standard

Sv: Ble kastet ut av kafé fordi de slevde

Jeg kjenner jeg blir provosert langt inn i margen over ensporete, DUMME mennesker som denne kaféverten.
Hadde jeg vært der samtidig som dem, så hadde jeg reist meg opp og gått, med en klar melding til verten, at det var pga henne, og ikke de andre gjestene. Og jeg hadde ikke satt min fot der ever again. Makan

Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 19:15   #15
Odelia

Odelia sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Syns hun oppførte seg veldig urimelig, og jeg hadde helt klart ikke tolerert et slikt utsagn om det var jeg som var gjest der.

Når det gjelder smittespredning av evt svineinfluensa er jeg mer bekymret over de mange storrøyker-over-60-som-ikke-holder-seg-for-munnen-når-de-hoster-innvollene-sine-opp-og-utover-bordene. Gjestene som er nevnt i artikkelen holdt seg jo kun rundt bordet, og da er det begrenset hvor store arealer de evt kan "sleve" over kontra alle de som hoster i hendene (eller ikke) uten å vaske seg etterpå og kladder på alt på disken.

Tror nok kafélederen hadde andre problemer med disse enn akkurat frykten for smitte..

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 19:20   #16
Skvetten
Passiv

Standard

Jeg leste denne saken i dag tidlig og må si at jeg er rasende rett og slett. Dette er såpass grovt at senterledelsen definitivt bør ta fatt i saken. Ser kulturkrasjet men ser ikke at det skal få gå upåaktet hen. Dette vitner om en holdning til mennesker vi ikke kan tålerere i vårt land!

Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 19:26   #17
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Dette blir for dumt.

Jeg blir stadig overasket over hva folk kan få seg til å si og mene.

Gammel 03-09-09, 19:34   #18
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns saken er hårreisende, men har dere lest kommentarene til artikkelen? Her har vi gleden av å lese om helt uakseptabel holdning til funksjonshemmede i hovedartikkelen – og som ekstra bonus kan vi også glede oss over utilslørt rasisme lenger ned på siden.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-09-09, 19:47   #19
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ble kastet ut av kafé fordi de slevde/siklet

Å bruke smittefaren blir jo veldig feil når det var en av følgepersonene som gikk til kassen og kjøpte kaffen de drakk....................

Det er direkte trist at noen mennesker har slike holdninger, selv om det dessverre ikke forundrer meg. Det er snakk om mennesker på lik linje med alle andre som skal bli nektet å vise seg offentlig fordi de ikke er helt A4.
Hva slags holdninger er det da?

Gammel 03-09-09, 19:54   #20
MegaMie
Multitaskingmaniac

MegaMie sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Ut mot havet
Blogginnlegg: 162
MegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelenMegaMie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg syns saken er hårreisende, men har dere lest kommentarene til artikkelen? Her har vi gleden av å lese om helt uakseptabel holdning til funksjonshemmede i hovedartikkelen – og som ekstra bonus kan vi også glede oss over utilslørt rasisme lenger ned på siden.

Dette var bare trist å lese.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:08.