Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Tinetoffs litteraturforum

Pulverheksa lærer barna å slanke seg

Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-09-09, 20:55   #1
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Pulverheksa lærer barna å slanke seg

Må innrømme at jeg satt med litt hakeslepp da ei venninne ba meg lese litt i ei barnebok sønnen hadde, Pulverheksa og julenissen. Veldig hyggelig barnebok, men da jeg leste følgende avsnitt ble jeg litt målløs (fritt etter hukommelsen):

Pulverheksa: vil du ha en kake, drømmeprinsen?
Drømmeprinsen: nei takk, jeg slanker meg så det kan jeg ikke, er redd for å legge på meg.
Pulverheksa: neivel da, sier hun og tar en kake selv.

Drømmeprinsen: jeg skal på spa.
Pulverheksa: hva er spa?
Drømmeprinsen: det er et sted der man kan slanke seg så man blir kjempekjempevakker til jul.

Eh? Det kunne sikkert vært verre, men jeg synes dette bare ble teit.

Gammel 08-09-09, 20:56   #2
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Pulverheksa lærer barna å slanke seg

Eh.....

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 21:00   #3
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Takk for tipset. Da vet jeg at den boka ikke skal komme innenfor husets fire vegger.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 21:02   #4
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Takk for tipset. Da vet jeg at den boka ikke skal komme innenfor husets fire vegger.

Helt klart ikke her heller!

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 21:04   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror faktisk det var jeg som kjøpte den til sønnen hennes. Men hadde jeg lest i den først hadde jeg jo aldri kjøpt den. Huff.

Gammel 08-09-09, 21:06   #6
Maiden
Fear of the dark

Maiden sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Maiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smartMaiden imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gammel 08-09-09, 21:07   #7
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Poden elsker Pulverheksa, men akkurat denne boken har vi ikke. De andre er ikke slik.

Gammel 08-09-09, 21:07   #8
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Jeg noterer meg at pulverheksa ikke skal inn i mitt hjem!

Er det mulig.

Gammel 08-09-09, 21:12   #9
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Hmm... Akkurat den Pulverheksaboken kjenner jeg ikke, men i de andre bøkene fremstilles Drømmeprinsen som en smule "teit" og jålete, og også temmelig selvopptatt. (Med mindre jeg husker helt feil da, det er et par år siden vi leste dem her i huset og enn så lenger er ikke minsten interessert i den slags bøker.)

Jeg synes derfor ikke at det er så ille det du beskriver der, Iset. Det hadde vært verre om det hadde vært Pulverheksa som slanket seg.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 21:12   #10
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo fordi Drømmeprinsen er så inderlig forfengelig og opptatt av utseendet sitt.

Syns ikke det er så farlig, jeg. En fin anledning til å forklare hva slanking er. Det har jo tross alt en DIGER betydning i samfunnet vårt, og jeg tror nok barn plukker opp hva det dreier seg om enten de leser Pulverheksa eller ei.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 21:13   #11
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Jøss, det må jeg si.
Hvorfor ser man nødvendigheten av å introdusere slanking, og slankende spa-behandling til små barn? Hadde formuleringen gått på at det ikke var sunt/bra for tennene, eller noe i den retning, så må jeg innrømme at jeg ikke ville reagert noe større, men jeg synes slanking er noe vi kan holde ungene våre utenfor.

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 21:14   #12
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Ja det er derfor jeg sier det nok kunne vært verre, men jeg reagerer allikevel. Nå har jeg ikke kjennskap til disse bøkene fra før av, kanskje jeg hadde reagert annerledes om jeg hadde "kjent" Drømmeprinsen, men jeg synes ikke noe om det uansett.
Skal på spa for å slanke seg så han blir vakker?? Nei, jeg liker ikke måten det blir fremstilt på. Hadde det gått litt mer på ernæring og diverse, på en litt mer diffus måte, hadde jeg syntes det var bedre. Men spa og slanking for å bli vakker?

Gammel 08-09-09, 21:15   #13
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Drømmeprinsen er jo dritteit (Sorry, SF) så det der er jo helt på linje med han. Helt kurant, for da kan man introdusere begrepene overfladisk, bimbo m.m. til ungene.

Gammel 08-09-09, 21:17   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ~TM~, her.

Akkurat den Pulverheksaboken kjenner jeg ikke, men i de andre bøkene fremstilles Drømmeprinsen som en smule "teit" og jålete, og også temmelig selvopptatt.

Jeg brukte en halvtime på å forklare hva sjarm var, for vi leste Pulverheksa på fisketur og der møter de på Drømmeprinsen som er så lei seg for han har mistet sjarmen sin.
Og i en av de andre er han grønn i trynet fordi han bruker ansiktsmaske.

Det er mye boller og brus i Pulverheks-bøkene, så det er i hvert fall ikke noe gjennomgående slankegreier.

Gammel 08-09-09, 21:17   #15
Marit K
Carve canem

Marit K sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
Marit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de flesteMarit K er kulere enn de fleste
Standard

Kunne ikke Drømmeprinsen reist på Spa og blitt vakker med gytjebehandling, saltskrupp, full kroppsmassasje, eller annen velværebehandling?

06, 07, og 12.
Marit K er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 21:22   #16
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg reagerer ikke spesielt på dette. Pulverheksa spiser jo et kakestykke til, uten å bry seg. Jeg syns faktisk de får fram hvor teit det er å være så forfengelig som Drømmeprinsen på en god måte.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 21:24   #17
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes ikke disse to utdragene er representative for boka i det hele tatt, og jeg synes de er tatt ut av sammenheng.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-09-09, 21:30   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Standard

Nei takk og lov for at de ikke er representative for hele boka. Da hadde det jo vært mye verre. Men jeg reagerer allikevel på at Drømmeprinsen reiser på spa for å slanke seg og bli vakker til jul. JEG synes ikke det har noe i ei barnebok å gjøre. Forfengeligheten hans kunne kommet frem på mange andre måter. Jeg skrev jo i HI at jeg syntes boka var fin ellers.

Gammel 08-09-09, 21:34   #19
ullmor
... med mjuke pigger...

ullmor sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
ullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt liktullmor er virkelig godt likt
Standard

Er det ikke litt tidlig å lese julebøker?

Gammel 08-09-09, 21:35   #20
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av ullmor, her.

Er det ikke litt tidlig å lese julebøker?

Haha du kan så si. Jeg leste den i forrige uke for barna, de fant den i bokhylla, og brydde seg ikke så mye om at det enda er noen måneder til jul.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:47.