Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Tiramisu vanskelig å lage?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-09-09, 20:25   #1
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Hvor: Oslo
Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Spørsmål

Tiramisu vanskelig å lage?

Ja, er det vanskelig å lykkes når man lager Tiramisu? Hva slags likør bruker dere?

Har funnet en oppskrift på Tiramisu i en oppskriftsbok jeg har, og det ser jo veldig godt ut på bildet. Lurer på å lage det til syklubben neste gang ... Men det egner seg kanskje bedre som dessert etter en middag, og ikke bare kaffemat?

Gammel 13-09-09, 20:42   #2
Lenam
awesom

Lenam sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 20
Lenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de flesteLenam er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Tiramisu vanskelig å lage?

Det er egentlig veldig enkelt.

Cognac pleier min veninne å bruke, sist laget hun med en dasj Cognac og en dasj Bayleis. Det ble vidunderlig.

Lenam er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 20:53   #3
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

oppskrift??

Gammel 13-09-09, 21:15   #4
Magica
søt

Magica sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Det er veldig enkelt og veldig godt!

6 Porsjoner.
2 eggehviter
4 eggeplommer
150 gr melis
400 g mascarponeost (Mega har)
200 g savoyardi- kjeks (Ladyfingers) (Mega har)
Ca 3 dl sterk brygget kaffe (espresso) avkjølt, tilsatt litt Tia Maria og Cognac eller Amaretto likør.
Revet mørk sjokolade
Kakaopulver til å sikte over

Stivpisk eggehviter i en bolle. Pisk eggeplommer og melis i en annen bolle til det er lyst og luftig. Vend inn mascarpone og deretter eggehviten.Legg et lag ladyfingers i en dyp rektangulær form og pensle dem med kaffeblandingen, legg et lag mascarponekrem over og dryss litt revet sjokolade over. Fortsett å legge ingrediensene lagvis til alt er brukt opp, avslutt med et lag mascarponekrem.
Bruk en form sånn at du får 3 lag med kjeks.
Sikt kakao over og la desserten stå i kjøleskap i ca 3 timer.

Gammel 13-09-09, 21:18   #5
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Man skal vel egentlig bruke amaretto som likør i Tiramisu, men jeg har alltid pleid å blande kahlua, amaretto og espresso, det gir ett veldig godt resultat.

Ellers anbefaler jeg deg å lage sukkerbrød selv og ikke savoiardis- da blir resultatet bedre

Gammel 13-09-09, 21:39   #6
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Prøv med Bailey's dere! :sikle:

Gammel 13-09-09, 22:03   #7
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Mannen lagde en supergod tiramisu med Marsala.

Gammel 13-09-09, 22:07   #8
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke vanskelig, nei. Marsala blir veldig godt. Og så er det noen oppskrifter som har veldig mye eggehviter, det blir ikke helt sånn jeg liker det. Den Magica la ut ser bra ut.

Og så har jeg lagt ut en oppskrift på en slags tiramisukake med hasselnøttbunner her.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 22:38   #9
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Marsalavin må det være. Her er min oppskrift:

TIRAMISU

4-6 egg, avhenger litt av størrelse, men generelt sett bruker jeg 6 jeg da.
1 ss sukker pr. egg
250 gram Mascarponeost, ett beger
5 dl espresso, evnt. sterk kaffe
5 cl Marsala
1 1/2 - 2 pakker fingerkjeks (Savoiardi)
Kakao

Skill eggene og pisk plommer og sukker til eggedosis. Stivpisk hvitene. Rør osten inn i eggedosisen, deretter eggehvitene. Bland kaffe og vin og dypp kjeksene kjapt i blandingen. Legg lagvis kjeks og krem, avslutt med krem. Avkjøles noen timer. Dryss kakao over før servering.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 22:40   #10
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den som Nenne legger ut der er en sånn oppskrift som ikke er min favoritt, med veldig mye egg i forhold til Mascarpone. Da blir den mer mousse-aktig. Jeg liker den litt mer tung og kremete. Men det er selvfølgelig smak og behag, og bare å prøve seg fram til hva man liker best.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 22:46   #11
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er på lag med Maximilia her. Jeg blander dessuten ofte mascarponen 50/50 med creme fraiche for å få den bittelitt mer syrlig. Og jeg MÅ ha amaretto - ren amaretto - må jo ha mandelsmak!

Og den kan med fordel lages dagen før og oppbevares i kjøleskap; den blir bare bedre når smakene har satt seg. Ta den ut litt før den skal spises, for smakene blir tydeligere når den ikke er kjøleskapskald.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-09-09, 22:56   #12
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Den som Nenne legger ut der er en sånn oppskrift som ikke er min favoritt, med veldig mye egg i forhold til Mascarpone. Da blir den mer mousse-aktig. Jeg liker den litt mer tung og kremete. Men det er selvfølgelig smak og behag, og bare å prøve seg fram til hva man liker best.

Det er jeg enig med deg i! I min oppskrift er det kun brukt ett par eggeplommer i eggedosisen - og tilsvarende mere med mascarpone, og da blir kremen veldig fyldig og tung- deilig!

Gammel 13-09-09, 23:53   #13
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Tito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smartTito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Den jeg har funnet er:

6 egg
1 1/2 dl sukker
500 g mascarponeost
1 pk ladyfingerkjeks
1 dl sterk kaffe
amarettolikær, grand marnier eller konjakk etter smak
kakao

Denne har minst kaffe i seg av disse oppskriftene som er nevnt i tråden, og det apellerer til meg som ikke liker kaffe spesielt godt.

Gammel 14-09-09, 10:25   #14
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker Nenne sin oppskrift, men med dobbelt så mye mascarpone, altså 500 g.

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Og jeg MÅ ha amaretto - ren amaretto - må jo ha mandelsmak!

Du vet at amaretto ikke er laget av mandler? Det er aprikoskjerner! Men den smaker mandler da, men det er litt morsomt for det..

Gammel 29-09-09, 20:48   #15
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Flere som har prøvd med Baileys? Har Meny fingerkjeks? Har Baileys i hus, men ikke noe annet. Må evt innom polet i morgen og kjøpe hvis jeg skal ha noe annet. Hva bruker dere av likør?

Gammel 29-09-09, 20:53   #16
kiddo
På flyttefot.

kiddo sin avatar

kiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelenkiddo er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg bruker bare Marsala, synes det smaker himmelsk. Og en oppskrift ganske lik Magica sin
Veldig lett å lage!!

http://www.vinmonopolet.no/is-bin/IN...mpTo=OfferList

Gammel 29-09-09, 21:17   #17
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tito, her.

Flere som har prøvd med Baileys? Har Meny fingerkjeks? Har Baileys i hus, men ikke noe annet. Må evt innom polet i morgen og kjøpe hvis jeg skal ha noe annet. Hva bruker dere av likør?

Jupp, brukte Baileys Creme Caramel en gang. :sikle: Det var helt fantastisk godt! Tror alltid jeg kommer til å bruke det heretter!

Gammel 29-09-09, 22:28   #18
Kahlan
Bør lage seg en tittel selv

Kahlan sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
Kahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populærKahlan er populær
Standard

Abonnere, dette må jeg prøve til mammas 65 års dag *nam*

Gammel 29-09-09, 23:16   #19
daffy
Bør lage seg en tittel selv

daffy sin avatar

Blogginnlegg: 17
daffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de flestedaffy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg lager med Marsala, det blir kjemepgodt! Et tips er også å lage den i glassform så man kan beskue herligheten i flere lag.

daffy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-09-09, 18:04   #20
Tito
I gapestokken

Tito sin avatar

Standard

Kan Magica sin Tiramisu stå over natten?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:28.